داروهای اعتیاد آور

اعتياد تنها به مصرف مواد مخدر و سایر محرک‌های غیرقانونی خلاصه نمی شود! اعتیاد به داروها نیز نمونه ای از اعتیاد به شمار می آید. داروهایی از قبیل داروهای ضد درد، ضد اضطراب، خواب‌آور و... در این نوع دسته بندی قرار می گیرند که با مصرف سرخود و زیاده روی در مصرف آن ها می تواند شما را به یک معتاد تبدیل کند! مصرف زیاد این داروها بدون تجویز پزشک خطرناک است. داروهای اعتیادآور شامل موارد زیر می شوند:


داروی اعتیاد آور تـرامادول

ترامادول یک ماده صنعتی اعتیادآور است که در مصارف پزشکی به منظور مسکن و رفع درد استفاده می شود. تاثیرگذاری این ماده بر روی گیرنده‌های مغزی مشترک با گیرنده‌های مورفینی می باشد. به همین دلایل برخی از افراد این ماده را مورد سوء مصرف قرار داده و به آن معتاد می شوند. ترامادول در کنار خاصیت ضد درد و مسکن بودن یک خاصیت نشاط اور زودگذز نیز ایجاد می کند که افراد بعد از مصرف های مکرر به آن وابسته می شوند.

از عوارض مصرف داروی اعتیاادآور ترامادول می‌توان به تشنج، اختلالات عصبی و روحی، پرخاشگری، افسردگی و اضطراب اشاره کرد. دسترسی آسان به این ماده یکی از معایب ترامادول است. سایر داروهای مسکن و ضد درد ایرانی و خارجی نیز، می توانند اعتیاد آور باشند.

داروی اعتیاد آور تـرامادول

داروی اعتیادآور ریتالیــن

متیل فنیدیت یا ریتالین نوع دیگری از قرص ها هستند که مورد سوء مصرف قرار می گیرند. ریتالین اصولا  برای کودکان برای درمان پیش فعالی مصرف می شود؛ اما کسانی که نیاز دارند در طول شب بیدار بمانند از این نوع ماده اعتیاد آور نیز استفاده می کنند و در آینده درگیر مسائلی مانند بی‌خوابی ، عصبانیت و... می‌شوند. درست است که این نوع دارو در کوتاه مدت باعث افزایش تمرکز می شود اما در دراز مدت باعث آسیب‌هایی مانند اختلالات خواب، اختلالات خلقی، روحی و روانی جدی و حتی تشنج می‌شود. از سوی دیگر این دارو پس از مدتی، فرد را به مصرف سایر مواد اعتیادآور دیگر مثل شیشه، متامفتامین و ... ترغیب می‌کند؛ بنابراین ریتالین را تنها با تجویز پزشک مصرف کنید.

داروی اعتیاد آور ریتالین

داروی اعتیاد آور بنزودیازپین‌ ها

بنزودیازپین‌ها را می توان به دسته های گوناگون مانند دیازپام، اگزازپام، فلورازپام، آلپرازولام (زاناکس )، کلونازپام، میدازولام، تمازپام، کلردیازپوکساید تقسیم بندی کرد. این داروها که آرامشبخش و شل کننده های عضلانی هستند برای درمان بی‌خوابی، اضطراب و استرس کاربرد دارند، که استفاده مستمر از آن اعتیاد را به همراه دارد.

ترک اعتیاد به بنزودیازپین‌ها خیلی ساده نیست؛ زیرا افراد دچار علائمی مانند بی‌خوابی، استرس، اضطراب و حتی تشنج هستند که کاملا علائم یک معتاد است. این نوع داروی اعتیاد آور به شدت در میان خانم ها مصرف دارد. با مصرف این دارو چند ساعتی حال خوب و خوشی دارید اما به تدریج دوباره علائم اضطراب و دلشوره‌اش بازمی‌گردد و مجبور ميی‌شود دوباره قرص بخورد؛ به این ترتیب است که معتاد می‌شود.

 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.