سم زدایی بدن

برای سم زدایی بدن از مواد مخدر باید نکات درمانی خاصی را رعایت کرد. برای این منظور بعد از سم زدایی بدن از مواد مخدر بیمار باید تحت درمان قرار بگیرد که هدفش جلوگیری از عود مصرف ماده مخدر است. یکی از اقدامات که برای ترک اعتیاد افراد باید انجام شود، رفع علائم ناخوشایند ترک مواد است تا موجب بیزاری فرد از این مرحله نگردد. علائم ترک مواد مخدر و سم زدایی از آن به عوامل مختلفی از جمله داروهای مصرف شده هنگام اعتیاد، وضعیت سم زدایی مواد، سطح و مدت زمان مصرف، سلامت عمومی فرد و وضعیت تغذیه او وابسته است.

سم‌زدایی چیست؟

یکی از اصلی ترین خدماتی که هر کلینیک ترک اعتیادی باید آن را ارائه دهد خدمات سم زدایی است. سم زدایی مواد از بدن مراحلی دارد که لازم است پشت سر هم سپری شود. به مراحل برطرف کردن وابستگی بدن از سم مخدر و به مرور کم شدن درد جسمانی، خماری و وسوسه های آن است که به آن سم زدایی می گویند. در واقع سم زدایی زمانی انجام می شود که در آزمایشات دیگر نشانه هایی از اعتیاد در خون شما نباشد و احساس درد و بی قراری از عدم مصرف مواد مخدر را نداشته باشید. البته در نظر داشته باشید که سم زدایی به معنای برطرف شدن وابستگی روانی و رفع کامل اعتیاد نیست؛ و آن بخش نیاز به تراپی و روان درمانی دارد. سم زدایی عموما باید در کلینیک های ترک اعتیاد انجام شود. در ابتدا باید توسط پزشک معاینه و آزمایشات لازم نوشته شود و سپس بعد از بررسی نتیجه آزمایش لازم است تا به نسبت شرایط جسمی فرد معتاد مراحل درمانی و سم زدایی بدن با داروهای مناسب فرد شروع شود. 

سم‌زدایی چیست؟

روش های مختلف سم زدای ترک اعتیاد چیست؟

سم زدایی به 3 روش سم زدایی سریع، فوق سریع و تدریجی انجام می شود. در بدو ورود بیمار به کلینیک ترک اعتیاد مشاوره های اولیه با او انجام می شود؛ سپس بعد از آن بیمار برای انجام آزمایشات اولیه راهیه آزمایشگاه می شود و سپس با در نظر گرفتن نتایج مشاوره و آزمایش تصمیم گرفته می شود که چه پروسه درمانی را برای شروع سم زدایی باید طی کند. اگر لازم باشد تا به روش فوق سریع سم زدایی انجام شود لازم است تا بیمار یک بیهوشی مقطعی را بگذراند. درواقع یک خواب عمیق است. سپس از طریق سرم داروهایی به بیمار تزریق می شود. این داروها ضد مخدر هسند و بر روی گیرنده های مخدر مغز می نشینند و هرآنچه بر روی مغز نشسته را پاک و دفع می کنند. 

در غیر این صورت سم زدایی به روش تدریجی انجام می شود که با داروهای جایگزین مواد مخدر همچون متادون شروع شده و آهسته آهسته این داروها جای خود را به ماده مخدر می دهند و سپس مرحله کنار گذاشتن این دارو شروع می شود. و طی مرور زمان و با کنار گذاشتن دارو بدن به طور کلی از هرگونه وابستگی به مواد پاک می شود. و در طی این دوره نیز داروهای روان درمانی و دوره های مشاوره برای سازگاری مغز و روان نیز باید تجویز شود تا بیمار از نظر ذهنی نیز آماده زندگی جدید شود. 

روش های مختلف سم زدای ترک اعتیاد چیست؟

 

سم زدایی بدن از متادون

برای سم زدایی بدن از متادون ابتدا باید برای کاهش یا قطع مصرف متادون عمل کرد. طبیعی است پس از انجام این کار علائم ترک در فرد معتاد ظاهر می شود. در این مرحله هدف از دارو درمانی، کاهش شدت علائم ترک متادون یا کاهش دوره ی سم زدایی است.

سم زدایی بدن از تریاک

روش های مختلفی برای سم زدایی تریاک وجود دارد که استفاده از هر روشی برای هر بیماری صحیح نیست. با استفاده از متخصص باید با توجه به طول دوره اعتیاد و مقدار مصرف مواد روش مناسب برای ترک اعتیاد و سم زدایی انتخاب گردد. تعدادی از روش های سم زدایی بدن از مواد مخدر به صورت زیر است:

  1. سم زدایی خود به خود
  2. سم زدایی سریع با بستری شدن (RD)
  3. سم زدایی فوق سریع با بستری شدن (UROD)
  4. سم زدایی سرپایی با کلونیدین
  5. سم زدایی سرپایی با داروهای آگونیست

سم زدایی بدن از تریاک

نکاتی ضروری برای موفقیت در درمان اعتیاد

بنابر آنچه كه گفته شد و چنانچه می خواهید در ترك و درمان اعتیاد خود یا نزدیكان خود موفق باشید ، رعایت موارد زیر ضروری است؛ در غیر این صورت احتمال بازگشت به اعتیاد حتمی است:

  • فرد معتاد از دیدگاه پزشكی خصوصاً روان پزشكی بیمار است.
  • فرد معتاد باید بخواهد و مصمم باشد كه از بلای خانمان سوز اعتیاد نجات یابد.
  • ارزیابی های روان پزشكی ، روان شناختی ، شخصیتی ، جسمی و ... قبل از شروع ترك و درمان ضروری است.
  • بیمار و خانواده بیمار بهتر است كه در حد امكان نظریات و توصیه های روان پزشك معالج را پذیرفته و به آن عمل نمایند.
  • در صورتی كه پزشك معالج صلاح می داند ، بیمار معتاد در مدت زمان مشخصی ممنوع الملاقات باشد و تمام اطرافیان و نزدیكان باید این نكته را رعایت گردد.
  • مدت زمان بستری توسط پزشك معالج تعیین و مشخص می گردد و بیمار و خانواده او نباید بر خلاف آن عمل کنند.
  • بعد از انجام ترک اعتیاد بیمار باید حداقل به مدت یك سال تحت نظر روان پزشك به درمان خود ادامه داده و از داروهایی كه تجویز می شود استفاده و به توصیه های او عمل نماید.
  • درمان های غیر دارویی مانند روان درمانی انفرادی ، گروه درمانی ، خانواده درمانی و ... اگر لازم باشد بهتر است انجام شود.
  • شروع به كار، فراهم نمودن كاری مناسب ، و بازگشت سریع فرد به كار قبلی در درمان بسیار مؤثر است.
  • فعالیت های ورزشی روزانه و منظم یكی از ضروریات درمان اعتیاد است.

دیدگاه‌ها  
-1
سلام
میشه فقط برای سم زدایی بیایم اونجا؟؟؟
سلام و روز بخیر دوست عزیز، بله می توانید تشریف بیاورید، لطفا با مشاوران ما در کلینیک تماس بگیرید.
.
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.