چگونه تشخیص دهیم کسی در حال مصرف کوکائین است

در حال حاضر کوکائین از پر مصرف ترین مواد مخدر به شمار می رود و نوجوانان و جوانان به خصوص افراد بین 18 تا 25 سال گروهی از جامعه هستند که بیشتر در معرض خطر مصرف آن قرار می گیرند. البته به دلیل گران بودن این ماده مخدر اکثرا قشر مرفه جامعه می توانند از آن استفاده کنند و تعداد مصرف کنندگان مرد هم دو برابر زنانی است که کوکائین مصرف می کنند. این که چگونه تشخیص دهیم کسی در حال مصرف کوکائین است، به ما و به اطرافیانمان کمک می کند تا از گزند این بلا مصون بمانیم. 
پس اجازه بدهید بدئن معطلی به سراغ نشانه های مصرف کوکائین در افراد برویم و ببینیم چطور می توان تشخیص داد که کسی کوکائین مصرف می کند. کلینیک ترک اعتیاد نگین به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد برای خدمت رسانی به شما عزیزان آماده است. 

افرادی که درگیر اعتیاد به کوکائین هستند، معمولا پس از مصرف احساس لذت و سرخوشی زیادی می کنند و گویی در جایی غیر از این سیاره سیر می کنند. این افراد انرژی مضاعفی دارند و به طور باور نکردنی سطح هوشیاری و ذکاوتشان افزایش می یابد. همچنین این افراد بسیار کم اشتها می شوند و از هر وقت دیگری کمتر به خواب نیاز دارند.
فردی که این ماده را مصرف می کند غالبا اعتماد به نفس زیادی پیدا می کند و ممکن است دست به سمت کارهایی ببرد که از حالت طبیعی خارج است. همینطور این افراد دچار پرحرفی مفرط شده و اغلب حرف های نامربوط می زنند. همچنین رفتارهای عجیب وغریب و گاهی خشن نیز از خود نشان می دهند. مصرف کننده درگیر لرزش های غیرعادی، بی اشتهایی، سرگیجه و انقباض های عضلانی نیز می شود.
این علائم بلافاصله پس از مصرف کوکائین در فرد پدیدار می شود و در حدود 30 تا 60 دقیقه باقی می مانند. به همین دلیل فرد برای تجربه کردن مجدد آن حال و هوا دست به مصرف دوباره می زند.

طریقه کشیدن کوکائین 

طریقه کشیدن کوکائین

این ماده مخدر همچون دیگر مواد اعتیادآور به روش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از سری روش های قابل استفاده می توان به مصرف کردن آن به شیوه خوراکی (به اصطلاح جویدنی)، از طریق بینی (استنشاقی)، وریدی (اصطلاحا تزریقی) و تدخینی (دود کردن) اشاره کرد.
در مرسوم ترین شیوه مصرف آن که شیوه ی استنشاقی است، ابتدا کوکائین را با استفاده از وسیله ای مانند تیغ به صورت پودر در می آورند و سپس آن را با استفاده از تکه کاغذی یا یک اسکناس از طریق بینی به داخل ریه و شش ها می کشند و این ماده از آنجا وارد مغز می شود.
در روش تزریقی این ماده مخدر به طور مستقیم وارد سیاهرگ ها و خون می شود و خیلی سریع تر تاثیر خود را می گذارد. برخی از افراد نیز کوکائین را به دندان ها و همچنین لب های خود آغشته می کنند و سپس از طریق مخاط دهان خود آن را مصرف می کنند، البته این شیوه اثرات کمتری در پی دارد به همین دلیل شیوه ی رایجی بین مصرف کنندگان نیست. بعضی مواقع ممکن است فرد مصرف کننده جهت دریافت سرخوشی و لذت بیشتر این ماده مخدر را با هروئین مصرف کند که به این حالت اسپید بال می گویند و روشی بسیار خطرناک است.

در صورت مصرف کوکائین چه اتفاقی می‌افتد

گفتیم که هرگاه کوکائین وارد بدن می شود، پس از 30 الی 60 دقیقه اثراتش از بین می رود. در همان مدت خیلی سریع وراد مغز می شود و اثرات خود را به جا می گذارد. این ماده مخدر همچون دیگر مواد اعتیاد آور، بر لیمبیک مغز (که پشتیبان برخی از عملکردهای انسان است و در تشکیل حافظه نیز نقش دارد) اثر می گذارد. به سبب این اتفاق ناقل های عصبی از جمله دوپامین که در فرد باعث ایجاد لذت و سرخوشی می شود، آزاد می شوند. موادی همچون کوکائین برای مدت بیشتری در بین سلول های مغز قرار می گیرند و سبب بروز آسیب های بیشتری می شوند.
به دنبال مصرف این ماده مخدر رگ های خونی منسدد می شوند، دمای بدن، ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابد و سوخت و ساز بدن بالا می رود. رگ های خونی که به سبب کوکائین تنگ تر و بسته تر می شوند باعث می شوند به قلب فشار بسیار زیاد تری برای پمپاژ کردن وارد شود که به همین دلیل یکی از عوامل تهدید کننده زندگی می باشد.

در صورت مصرف کوکائین چه اتفاقی می‌افتد 

حالا که با علائم مصرف کوکائین آشنا شدید، می توانید هشیارانه تر نسبت به این موضوع اقدام کنید و خود یا اطرافیانتان را از این بلا دو رنگاه دارید. در کلینیک ترک اعتیاد نگین مشاورین و کادر درمان ما آماده خدمت و کمک به شما عزیزان هستند. با ما در مرکز تخصصی ترک اعتیاد نگین، مجهزترین بیمارستان ترک اعتیاد اصفهان تماس بگیرید و از خدمات روانشناسی و مشاوره ترک اعتیاد ما بهره مند شوید. پزشکان ما در تمام مسیر مقابله با اعتیاد در کنار شما هستند.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.