چندی پیش بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص ۶۰ میلیارد تومان برای درمان اعتیاد خبر داد اما با این حال انتقاداتی اعم از نادیده گرفتن معتادان حاضر در مراکز ترک اعتیاد سازمان بهزیستی و همچنین مراکز بخش خصوصی در مصوبات این بیمه مطرح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، محسن روشن پ‍ژوه، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ، در خصوص "بیمه درمان اعتیاد" و نقاط ضعف آن، اظهار کرد: بیمه ابزاری است که اغلب برای پوشش افراد نیازمند دریافت خدمات درمانی به کار گرفته می شود تا بتواند از قشر کمتر برخوردار حمایتهای کافی را بعمل آورد.

وی تصریح کرد: بنابراین گروهی که دارای بضاعت کمتری بوده و مشکل آنها عمق بیشتری دارد احتیاج بیشتری به خدمات و پوشش‌های بیمه‌ای دارند و در میان معتادان این گروه اغلب کسانی هستند که در مراکز اقامتی ترک اعتیاد سازمان بهزیستی کشور حضور داشته و خدمات ترک اعتیاد را از این مراکز دریافت می‌کنند.

روشن پژوه ادامه داد: درمصوبات قبلی بیمه درمان اعتیاد، شاهد آن بودیم که این بیمه فقط مربوط به الگوی سرپایی دولتی (MMT) بود و به آن نقد داشتیم و خواستار تغییراتی در مصوبات آن شدیم.

وی افزود: به این ترتیب تا زمانی که بیمه درمان اعتیاد و دستورالعمل آن مشمول افراد حاضر در مراکز اقامتی سازمان بهزیستی و همچنین بخش خصوصی نباشد؛همچنان بخشی از نیازمندان دریافت این خدمات را نادیده گرفته و اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: معتقدم دستورالعمل بیمه باید به گونه‌ای تغییر و تدوین شود که قادر باشد بیشترین جمعیت کم بضاعت را در تمامی الگوهای سرپایی و اقامتی تحت پوشش خود قرار دهد.

روشن پژوه ادامه داد: همچنین ضروری است گروه‌های پرخطر همچون زنان معتاد، سرپرستان خانوار و همچنین افراد کمتر از 18 سال مبتلا به اعتیاد و افراد دارای بیماری‌های خاص همچون HIV مثبت و ... در اولویت پوشش بیمه درمان اعتیاد قرار گیرند.

وی در پایان ضمن بیان آنکه در حال حاضر به این اولویت‌ها در پروتکل بیمه درمان اعتیاد توجه شده است اظهار کرد: متاسفانه همچنان از پوشش مراکز اقامتی بهزیستی در دستورالعمل "بیمه درمان اعتیاد" غفلت شده و این مراکز نادیده گرفته شده‌اند به همین دلیل خواستار آن هستیم که به این مسئله در پروتکل بیمه درمان اعتیاد توجه جدی شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.