رئیس اداره سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: متأسفانه تنباکوهای قلیان در ۸۰ درصد موارد حاوی مواد شیمیایی صنعتی، حلال‌های سرطان‌زا، ترکیبات بنزن و مواد روانگردان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین از خبرگزاری فارس، صادق نیت در نشست خبری به مناسبت هفته بدون دخانیات گفت: علیرغم اینکه مصرف سیگار در سال‌های گذشته روند رو به رشدی نداشته اما مصرف قلیان رشد فزاینده‌ای طی 10 سال گذشته داشته و متاسفانه مصرف آن در دختران بیش از پسران بوده است.

 

وی ادامه داد: قلیان در کنار خانواده، کودک و جوان سرو می‌شود به طوریکه 90 درصد قلیانی‌ها و سیگاری‌ها قبل از 18 سال با دود آن در تماس می‌شوند.

وی افزود: تنباکوهای معطر قلیان که شائبه بی‌ضرر بودن دارند، بسیار مضر هستند به طوری که 80 درصد آنها مواد شیمیایی است، تعداد زیادی از آنها حاوی مواد شیمیایی صنعتی، حلال‌های سرطان‌زا و حتی ترکیبات بنزن دارند که گفته شده استنشاق این ماده خطرناک بعد از 3 تا 10 سال ابتلا به سرطان خون را بیشتر می‌کند.

رئیس اداره سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: همچنین برخی مراکز عرضه کننده غیرمجاز، ترکیبات روانگردان را در هنگام سرو به تنباکوها اضافه می‌کنند.

وی گفت: به غیر از تنباکوهای معطر که ضرر را بیشتر می‌کنند، گفته می‌شود عبور دود از آب، ضرر دود را کم می‌کند درحالی که نه تنها آب آن را پاک نمی‌کند بلکه باعث کاهش دما و ته‌نشین شدن بیشتر دود در ریه‌ها می‌شود.

صادق‌نیت گفت: هربار قلیان کشیدن برابر با مصرف 50 تا 100 نخ سیگار است در واقع با هر بار قلیان کشیدن این حجم دود وارد ریه‌ها می‌شود و برای افرادی که اطراف قلیان هم نشسته‌اند برابر با مصرف نصف پاکت سیگار است.

 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.