عوارض قلیان
عوارض قلیان

 

قلیان می تواند دهها برابر مضرتر و مخرب تر از سیگار باشد و آسیب های زیادی برای افرادی که آن را استعمال می کنند، داشته باشد. حتی اگر شما مصرف کننده قلیان هم نبستید سعی کنید از دودکردن قلیان بپرهیزید؛ زیرا همین دود هم مضرات زیادی برای بدن دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین از باشگاه خبرنگاران جوان، اخیرا مصرف قلیان رواج بسیاری یافته و در بین همه اقشار جامعه، به ویژه جوانان به عنوان وسیله‌ای مرسوم قلمداد می شود. قلیان پای ثابت جمع های دوستانه و محافل مختلف قرار گرفته و بازار قهوه خانه ها را حسابی داغ کرده است.
روزانه بیش از 100 میلیون نفر در کره خاکی به مصرف قلیان می پردازند. این وسیله در آمریکا بیشتر در بین دانشجویان رواج دارد. علاوه بر آن، به گزارش مرکز «کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا» در سال 2010 تقریبا یک نفر از هر 5 دانش‌آموز دبیرستانی در این کشور به صورت مستمر قلیان مصرف کرده است.
مصرف قلیان منحصر به گروه سنی، طبقه اجتماعی، زمان و مکان خاصی نمی‌شود و تبعات آن متوجه شمار بسیاری از افراد است.

عوارض قلیان کشیدن

از جمله مهم‌ترین مضرات دود قلیان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• سرطان (لثه، ریه، معده و حنجره)
• از کارافتادگی کامل ریه
• ناباروری
• کاهش وزن نوزاد در زنان باردار
تمامی موارد بالا برای افرادی که صرفا در معرض دود قلیان قرا می‌گیرند (دود دست دوم) نیز صادق است.
اخیرا این موضوع بیش از پیش مورد تایید قرار گرفته است که مصرف قلیان می تواند باعث بروز بیماری هایی مثل سل، آنفلوآنزا، هپاتیت شود.
محققان بر این باورند، شیلنگ آلوده قلیان عامل مهمی در انتقال بیماری ها محسوب می شود. از میان پنج نوع هپاتیت کشف شده، نوع آ و ب را می توان مستقیماً به مصرف قلیان ربط داد.
سرآخر بهتر است بگوییم این عقیده که قلیان می‌تواند به عنوان جایگزین مناسب سیگار مورد استفاده قرار گیرد، اساساً اشتباه است. تنباکوی قلیان درست به اندازه توتون سیگار حاوی مواد سمی است، با این تفاوت که هر یک سر قلیان (مصرف حدود یک ساعت) که تقریباً با 200 کام همراه است، 150 برابر هر سیگار دود وارد ریه‌ها می‌کند. در واقع هر یک ساعت مصرف قلیان معادل مصرف 100 نخ سیگار است. از طرفی، قلیان 25 برابر سیگار قطران دارد!
تصور اشتباه دیگر به این صورت مطرح می شود که آب قلیان باعث تصفیه نسبی دود شده و بسیاری از مواد سمی آن را فیلتر می‌کند. این در حالی است که بسیاری از مواد شیمیایی مثل کربن مونوکسید و فلزهای سنگین در آب به میزان کمتری نسبت به هوا جذب می شوند!

عوارض قلیون کشیدن برای مردان

عوارض قلیون کشیدن برای مردان

کشیدن قلیان می تواند تحرک و طول عمر اسپرم را کاهش داده و موجب تغییرات ژنتیکی شود که بر بچه تأثیر می‌گذارد. از آنجا که قلیان حاوی فلزات سنگینی مانند آرسنیک، کروم، سرب و کوبالت است، این فلزات سنگین موجب کاهش تولید اسپرم می‌شوند. مصرف تنباکو از یک سو به قدرت باروری مردان آسیب وارد می نماید و از سویی دیگر بر عملکرد جنسی مردان اثر مخرب و سوئی دارد.
اشخاصی که مقدار زیادی دود تنباکو و قلیان استفاده می کنند دچار شکستگی در کروموزم های اسپرم ها می شوند که باعث ایجاد نوعی ناباروری می شود و درصورتی که با روش های لقاح مصنوعی، مرد صاحب فرزند شود، بازهم این اختلال به فرزندانش انتقال می یابد.

عوارض قلیون کشیدن برای زنان

عوارض قلیون کشیدن برای زنان

مصرف قلیان در زنان موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون های جنسی می شود که به تسریع پوکی استخوان می انجامد. مصرف الکل نیز با کم کردن فعالیت سلول های سازنده استخوان موجب پوکی استخوان می شود.
زنانی که قلیان می کشند، زودتر به سن یائسگی نزدیک می شوند و این امر موجب کاهش باروری در آن‌ها می شود. احتمال سقط در اینگونه زنان نیز بیشتر از افرادی است که قلیان می کشند و کودکان آن‌ها نیز پس از تولد در معرض امراض گوناگون قرار می گیرند و نیز دارای وزن کمتری در زمان تولد هستند. مصرف قلیان حتی پیش از بارداری هم مضر است و بر تخمک های زن تاثیر منفی دارد و قدرت باروری آن ها را کاهش دهد.

عوارض قلیان میوه ای

عوارض قلیان میوه ای

قلیان های میوه ای را با مواد معطر و اسانس درست می کنند. اسانس هایی که فرد خبری از مجاز بودن با نبودن آن ندارد، و علاوه بر این، استفاده از این دو ماده در تنباکو باعث بیشتر شدن مضرات این ماده می شود. مصرف تنباکوهای میوه ای علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی می‌ شوند که علایم آلرژیک و سرفه های مزمن همراه با خلط را برای فرد مصرف کننده به همراه دارد.
همچنین تنباکوی میوه ای به دلیل داشتن رطوبت، موجب رشد انواع قارچ ها و میکروب های کشنده در آن می شود. افزودن الکل یا داروهای روانگردان به تنباکوی قلیان های میوه ای از دیگر خطرات استعمال این قلیان ها به شمار می رود.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.