بودجه اختصاصی بیمه معتادان امسال 33 میلیارد تومان بود که خوشبختانه در جلسه هفته گذشته ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، رئیس جمهوری با بودجه 66 میلیارد تومانی برای بیمه معتادان موافقت کرد؛ بودجه‌ای که اگر محقق شود بخش عمده‌ای از مسائل بهداشتی معتادان حل خواهد شد.

پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان درباره بیمه معتادان، حالا گزارش‌ها از پوشش بیمه درمانی هشت هزار معتاد در کشور خبر می‌دهد؛ چیزی حدود 1.8درصد از آمار رسمی معتادان کشور.
آمارهای غیر‌رسمی  گرچه از رقمی بالاتر یاد می‌کند، اما براساس آمار رسمی اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر حدود 1.5 میلیون معتاد در کشور وجود دارند، که از این میزان 60 هزار نفرشان، معتادان متجاهری‌اند که علاوه بر شدت اعتیاد از کوچک‌ترین حقوقی زندگی امروز نیز محروم هستند.
شیوع هپاتیت، ایدز و دیگر بیماری‌ها، که به دلیل شکل زندگی این افراد بیش از سایر گروه‌ها، گریبان‌شان را گرفته، در حالی است که تاکنون این افراد از کوچک‌ترین خدمات درمانی محروم بوده‌اند و تنها خدمات درمانی‌شان، به کمک‌های اورژانسی ختم شده است.
در اواخر سال 92؛ زمانی که دولت برای بیمه سراسری سلامت تصمیماتی اتخاذ کرد، مقرر شد بخشی از این بودجه نیز به بیمه درمان اعتیاد به افرادی که هزینه درمان ندارد، اعطا شود. مصوبه‌ای که با کمی تاخیر از اواخر پارسال مراحل اجرای آن آغاز شد و به گفته سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام  تا‌کنون هشت هزار نفر از معتادان از این طریق تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.
او به «فرهیختگان» می‌گوید: «بودجه اختصاصی امسال 33 میلیارد تومان بود که خوشبختانه در جلسه هفته گذشته ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، رئیس جمهوری با بودجه 66 میلیارد تومانی برای بیمه معتادان موافقت کرد؛ بودجه‌ای که اگر محقق شود بخش عمده‌ای از مسائل بهداشتی معتادان حل خواهد شد و سمن‌ها را در بحث‌های درمانی این گروه فعال‌تر خواهد کرد.
براساس ماده 15 به تمام معتادان اجازه داده می‌شود، به مراکز مجازی که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص می‌شود مراجعه کرده و نسبت به درمان و بازپروری خود اقدام کنند. ضمن اینکه معتادان یاد شده در طول مدت درمان و بازپروری از تعقیب کیفری جرم اعتیاد معافند؛ ولی دولت مسئولیتی در قبال درمان این افراد نداشت. اما حال براساس تفاهمنامه‌ای که بین ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بیمه سلامت  درباره بیمه معتادان منعقد  و 50 درصد آن نهایی شده است، همه گروه‌های معتادان و تمامی مراکز درمانی مجاز؛ یعنی مراکز دولتی، خصوصی و غیردولتی شامل ان‌جی‌اوها دارای مجوز بهزیستی یا وزارت بهداشت می‌توانند در خصوص درمان معتادان اقدام کنند. بر این اساس این مراکز باید خدمات درمان اعتیاد را طبق تعرفه دولتی اعمال کنند و نباید وجهی بابت مابه‌التفاوت بخش خصوصی و دولتی از بیماران کم‌بضاعت دریافت کنند. بر اساس اعلام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر‌ این مراکز عمدتا باید در بافت‌های حاشیه شهرها، بافت‌های کم‌برخوردار یا بافت‌های پرخطر واقع شده باشند که به هر کدام از این مراکز سهمیه‌ای برای درمان معتادان از طریق بیمه داده می‌شود. در این باره‌ سامانه‌ اطلاعات معتادان کم‌بضاعت، بی‌بضاعت، مبتلا به اچ‌آی‌وی، هپاتیت یا معتادان خیابانی نیز راه‌اندازی خواهد شد، تا بر اساس آن خدمات به این افراد ارائه شود و این گروه نیز بدون ترس از هزینه‌های بیمارستانی درمان شوند.
پرویز افشار‌، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره این بیمه پیش از این گفته بود: «فرانشیز پلکانی برای این گروه پیشنهاد شده‌، که هنوز به تصویب نرسیده است. بر این اساس بیمار باید برای اولین مراجعه  25 درصد فرانشیز، بار دوم (در صورت بازگشت) 50 درصد و بار سوم 75 درصد فرانشیز را خودش پرداخت کند.» یعنی هرچه تعداد دفعات بازگشت به اعتیاد بیشتر باشد فرد با تنبیه بیشتری مواجه خواهد شد.
سعید صفاتیان معتقد است: «عزم دولت برای درمان معتادان جدی است. گرچه این مصوبه وجود دارد، بسیاری از معتادان اکنون اطلاعی از این امکان ندارند و به سیاق گذشته برای درمان به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نمی‌کنند. در این راستا امیدواریم به کمک اطلاع‌رسانی و همکاری سمن‌ها در ارتباط و آگاه‌سازی این گروه بتوانیم شمار معتادانی را که از این خدمات استفاده می‌کنند، بالا ببریم.»


منبع خبر:

روزنامه فرهیختگان 

 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.