آیا مصرف داروهای نشاط‌ آور یا مخدّر می‌تواند به مشکلات قلبی یا حمله قلبی منجر شود؟

پاسخ:

از میان این داروها، اسپید و کوکائین مخصوصاً می‌توانند به هنگام مصرف باعث درد و تیرکشیدن در اطراف قلب شوند. این درد به دلیل تنگی عروق اطراف قلب که وظیفه اکسیژن رسانی به قلب را دارند پدید می‌آید. کمبود اکسیژن در قلب می‌تواند باعث دردهایی از نوع تیرکشیدن شود. وقتی اثر دارو برطرف گردد، عروق دوباره باز می‌شوند (غالباً پس از چند ساعت) و درد برطرف می‌شود.
چیزهای دیگری نیز می‌توانند باعث درد قفسه سینه شوند، مثلاً حمله ناشی از اضطراب شدید که شایع‌ ترین علت درد قفسه سینه در جوانان است، خصوصاً آن‌هایی که کوکائین یا اسپید مصرف می‌کنند و حتی پس از آن که مصرف آن را قطع کرده باشند. نشانه‌های حمله ناشی از اضطراب شدید عبارتند از تنفس عمیق و سریع، تپش قلب (ضربان سریع یا نامنظم)، سوزش در انگشتان و اطراف دهان، درد قفسه سینه و ترس از مرگ.
درد ناشی از اضطراب و وحشت، هر چند خیلی شدید است امّا پس از برطرف شدن ترس، آن هم از بین می‌رود. دلیل شناخته شده دیگری که برای درد قفسه سینه وجود دارد، تنگی همیشگی عروق اطراف قلب است، امّا این در افراد مسن‌تر بیشتر شایع است و مربوط به عادت‌های بد مانند مصرف غذاهای چرب، کشیدن سیگار و غیره است. این عادت‌های بد، در بلند مدت باعث تصلب شرایین می‌گردند.
گاهی اوقات مصرف اسپید و کوکائین برای همیشه به عروق اطراف قلب آسیب می‌رساند، هر چند این مورد بسیار نادر است. XTC نیز می‌تواند باعث مشکلات قلبی گردد. 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.