اعتیاد عامل اصلی هپاتیت B

هپاتیت B یا هپاتیت ب یک بیماری ویروسی عفونی است که عامل اصلی آن ویروس HBV می باشد. ویروس این بیماری ممکن است که باعث ابتلای افراد به هپاتیت ب حاد یا مزمن شود. نشانه های ابتلا به هپاتیت عبارتند از: استفراغ، زردی پوست، زرد شدن چشم، خستگی، ادرار تیره و درد شدید در شکم. البته این نشانه ها که یک تا 2 هفته طول می کشند نمی توانند باعث مرگ شوند. ویروس هپاتیت ب باعث ایجاد مشکل در کبد فرد بیمار می شود و آلوده بودن به این ویروس باعث می شود که احتمال ابتلا به سرطان کبد و بیماری های مانند سیروز در فرد افزایش پیدا کند که این بیماری های بسیار خطرناک هستند.

ویروس هپاتیت ب

افراد چطور به هپاتیت ب مبتلا می شوند؟

ویروس هپاتیت ب از طریق خون و سایر مایعات بیولوژیکی وارد بدن انسان می شود ومعمول ترین راه های ابتلا به هپاتیت ب عبارتند از: تزریق مواد مخدر، ارتباط جنسی محافظ نشده، انتقال خون و انتقال ویروس از مادر به فرزند در زمان تولد.

تزریق مواد مخدر

وضعیت ابتلا به هپاتیت در ایران چگونه است؟

رئیس شبکه هپاتیت ایران در مورد تعداد مبتلایان ایران که تا الان شناخته شده اند اعلام کرده است تعداد افرادی که به ویروس هپاتیت B مبتلا هستند حدود یک میلیون 400 هزار نفر هستند و تعداد افراد مبتلا به هپاتیت نوع C به 200 هزار نفر می رسد.

البته چون از سال 1373 واکسیناسیون هپاتیت نوع B در ایران شروع شد، امروزه در افراد 23 سال به پایین این بیماری را نمی بینیم. از طرفی رشد هپاتیت در کشورمان به سرعت رو به کاهش است، به این صورت که نرخ شیوع هپاتیت که 5 درصد بوده در تمام استان ها به جز استان گلستان و سیستان بلوچستان به 2 درصد رسیده است. افرادی مبتلا به هپاتیت در ایران در سنین بین 27 سال تا 50 سال هستند.

قدم بعدی در مسیر ریشه کن کردن هپاتیت واکسناسیون قشر هایی از جامعه است که از این موضوع دور بوده اند، به همین دلیل اخیرا واکسناسیون آرایشگر ها، مسئولین جمع آوری پسماند در شهداری های ها، کودکان کار و زندانیان آغاز می شود و هدف نهایی این است که سالانه 200 تا 300هزار نفر را در کشور واکسینه کنند.

دلیل اصلی ابتلا به هپاتیت در ایران چیست؟

یکی از دلایل عمده و اصلی ابتلا به هپاتیت و سایر بیماری هایی که باید از طریق خون انتقال پیدا کنند، استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در بین افرادی است که به تزریق ماده مخدر اعتیاد دارند. که البته میزان ابتلا به هپاتیت این افراد کمتر از نیم درصد است.

از طرفی کسانی که در کشور مبتلا به هپاتیت C هستند با ورود داروهای جدید به کشور در حال درمان هستند و پیش بینی های انجام شده نشان می دهد که این بیماری در تا سال 1410 به طور کلی حل می شود.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.