تشخیص فرد الکی

الکل یکی از یکی از موارد فوق پر مصرف و مورد سوء استفاده قرار گرفته شده در دنیاست، مصرف برخی افراد خفیف، عده ای متوسط و افرادی به صورت حرفه ای از این مایع استفاده می کنند. الکل موجود در مشروبات الکلی اتانول است که از تخمیر میوه ها، خشکبار، دانه های مختلف مانند گندم و جو و... به دست می آید. همچنین نوعی از الکل که مصرف پزشکی دارد متانول نام دارد که آنرا به عنوان الکل صنعتی نیز می شناسیم و مصارف پزشکی دارد، مصرف الکل بعضی افراد این است که متانول را با نوشیدنی های دیگر ترکیب کرده و می خورند که این کار بسیار خطرناک است و عوارض جانبی استفاده از آن بیشتر از مصرف اتانول می باشد. مصرف متانول باعث عوارضی از جمله مسمومیت های بالا و کوری افراد می شود. با مرکز بستری ترک اعتیاد نگین همراه باشید تا در مورد تشخیص فردی که الکل مصرف کرده و افراد الکلی اطلاعات مفیدی در دسترس شما قرار دهیم.

چطور می توان فهمید که یک نفر الکل مصرف کرده است؟

فردی که الکل مصرف کرده است معمولا خوشحال و سرحال است، همچنین اعمال و رفتار او به گونه ای نیست که دیوانه به نظر برسد یا تفاوت زیادی با آدم عادی داشته باشد. حافظه فردی که الکل مصرف کرده خیلی زود تحت تاثیر قرار می گیرد، به گونه ای ممکن است هیچ قید و بندی را در رفتار های خود رعایت نکند و دست به کار های بزند که بعدا از انجام آنها پشیمان شود یا حتی آنها را به خاطر نیارورد. مصرف الکل تصمیم گیری های فرد را مورد تاثیر قرار می دهد و ممکن است به عنوان مثال دست به انجام معاملاتی بزند که زندگی خود را به تباهی بکشد. این افراد در بعضی موارد پرخشاگر و تند خو می شوند و اختیار اعصاب خود را از دست می دهد. افرادی که به اندازه ی زیادی الکل مصرف می کنند اختیار حرکات خود را از دست و در حرکاتشان حالاتی دارند که انگار بر حرکات خود کنترل ندارند، بریده برید و شل حرف می زنند و دچار تاری دید می شوند. همین مسئله باعث می شود که احتمال تصادفات رانندگیدرگیری های فیزیکی و زد و خورد و دعوا و وارد شدن به رفتار های جنسی پر خطر زیاد می شود.

 عوارض کوتاه مدت مصرف الکل

الکل بعد از مصرف سریعا به خون می رسد و اکثر اندام ها و قسمت های بدن را تحت تاثیر می دهد. اثرات کوتاه مدت الکل در فرد مصرف کننده بسته به میزان مصرف و شرایط جسمی فرد مصرف کننده متفاوت است که بعضی از آنها عبارتند از:

  • فرد نمی تواند از بروز هیجانات خود جلوگیری کند و قید بندهای رفتار خود را از دست می دهد
  • سرگیجه و احساس گیجی در اثر ورم رگ ها
  • افزایش ترشح اسید معده
  • اختلال دستگاه عصبی و کندی واکش ها
  • بروز ناهماهنگی در کل بدن
  • اختلال در مهارت های حرکتی
  • پرخاشگری
  • اختلال حواس، بریده بریده حرف زدن و تاری دید
  • حالت تهوع
  • نداشتن هوشیاری کافی

همچنین استفاده زیاد از الکل ممکن است باعث مسمومیت الکل شود و برای فرد بسیار خطر ناک است.

عوارض و اثرات بلند مدت الکل

علاوه بر عوارض کوتاه مدت و موقتی که گفته شد، اعتیاد به الکل عوارضی دارد که در بلند مدت در فرد ظاهر می شود و زندگی و سلامتی او را تحت تاثیر قرار می دهد. الکل به مرور زمان سلامت کبد و قلب و دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است زمینه ساز برخی از سرطان ها خاص در افراد شود.

تشخیص فرد الکی

 بیماری ها و مشکلات کبدی

بیماری های کبدی یکی از عوارض بلند مدت رایج الکل هستند که آنرا هپاتیت الکلی یا نارسایی کبدی می نامد که علائم آن: تب، یرقان (زردی بیش از حد پوست، سفیدی چشم و ادرار) و دردهای عجیب و غیر عادی در شکم. در صورتی ک فرد به این بیماری دچار شود و به مصف خود ادامه دهد ممکن است که کم کم به سمت مرگ پیش برود و در صورت ترک کردن فرد کم کم به سمت بهبودی می رود. 20 تا 30 درصد افراد مصرف کننده عمده ی الکل به سیروز کبد یا زخم کبد مبتلا می شوند. افرادی که سیروز کبد دارند در صورت مصرف الکل احتمال مرگ آنها وجود دارد، بیماری سیروز کبد درمان خاصی ندارد ولی در صورتی که الکل مصرف نشود وضعیت بدتر نمی شود؛ اگر فرد به سیروز کبد مبتلا شده باشد یکی از راههای در مان او پیوند کبد است.

 سرطان در افراد الکلی

مصرف الکل به مدت طولانی باعث ایجاد سرطان های مختلف نظیر سرطان مری، دهان، گلو و حنجره می شود و تاثیر منفی روی این قسمت ها دارد. در زنان مصرف الکل احتمال بروز سرطان سینه را افزایش می دهد.

ابتلا به پانکراتیت در افراد الکلی

پانکراس یا لوزالمعده وظیف رساندن انسولین برای هضم مواد غذایی را دارد. مصرف طولانی مدت الکل می تواند باعث ورم لوزالمعده یا بیماری پانکراتیت می شود؛ علائم شدید این بیماری دل درد های بسیار شدید است که گاها فرد در این مرحله از بیماری تا مرز مرگ نیز پیش می رود. نشانه های خفیف این بیماری عبارتند از لاغر شدن بیش از حد، دل درد های مزمن و حالت تهوع.

بیماری های قلبی در افراد الکلی

مصرف زیاد الکل باعث آسیب پذیر شدن قلب فرد در برابر بیماری های مختلف می شود.

 سیستم ایمنی بدن فرد الکلی

به طور کلی الکل می تواند روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی گذاشته و باعث ضعیف شدن فرد در برابر انواع بیماری شود.

عوارض مصرف الکل روی مغز

از آنجایی که در سنین نوجوانی مغز نوجوان در حال رشد بوده و از حساسیت بیشتری نسبت به سایر افراد بر خوردار است، مصرف الکل در ایت سنین ممکن است باعث ایجاد نارسایی های مغزی خفیف در فرد شود و عدم کنترل بر اعصاب و تصمیم گیری را در افراد به همراه داشته باشد.

مصرف الکل شاید در لحظه بتواند شما را به حال خوبی برساند، ولی این موضوع باعث می شود که در طولانی مدت سلامتی خود را از دست بدهید و کم کم به کام مرگ بروید. پس به یاد داشته باشید که سلامتی خود را به لذت های کوتاه مدت نفروشید. افراد اغلب باور نمی کنند که به الکل اعتیاد دارند، قدم اول برای ترک اعتیاد به الکل، روبرو شدن با واقعیت هاست.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.