عوارض ترامادول

شاید از خود بپرسید داروهایی مثل ترامادول که همه می دانند که مضر هستند چرا استفاده می شوند و چرا یک عده از این دارو استفاده می کنند. در اکثر اوقات استفاده کنندگان از ترامادول از عوارض ترامادول خبر ندارند و به همین دلیل از آن استفاده می کنند. در این مطلب از مرکز بستری ترک اعتیاد نگین قصد داریم که با هم در مورد عوارض ترامادول صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

عوارض مصرف قرص های ترامادول چیست؟

ترامادول معمولا به شکل پودری سفید تولید می شود و به دوشکل خوراکی (کپسول و قرص) و تزریقی به صورت آمپول در بازار عرضه می شود.

چه کسانی از ترامادول استفاده می کنند؟

  • افرادی که از ترامادول به عنوان داروی کمکی ترک اعتیاد استفاده می کنند.
  • افرادی که برای لذت بردن از ترامادول استفاده می کنند.
  • افرادی که در رابطه جنسی دچار زود انزالی و ناتوانی جنسی هستند.

فیزیولوژی شخصی ، ژنتیک و بایولوژی شخصی در وابستگی به مواد مخدر نقش دارد و یک فرد ممکن است راحت تر از دیگری به ترامادول وابسته شود. زمینه های پزشکی یا بهداشت روانی نیز بر وابستگی به دارو تاثیر گذار است. با توجه به تحقیقات انجام شده افرادی که در خانواده خود فردی معتاد دارند احتمال اینکه وابستگی به دارو پیدا کنند بیشتر از افرادی است که این فاکتور را ندارند.
آسیب های روحی و روانی، غفلت ، استرس مزمن و سو استفاده های جنسی از افراد می تواند به بروز اختلال مصرف مواد مخدر کمک کند ، همچنین سنی که فرد برای اولین بار از مواد مخدر استفاده می کند در بوجود آمدن وابستگی تاثیر بسزایی دارد.
به گفته مجله Clinical EEG Neuroscience از آنجایی که در نوجوانان مناطقی که مسئول تصمیم گیری صحیح ، کنترل احساست هستند در مغز به درستی شکل نگرفته احتمال اعتیاد در این دسته بالا است. یادگیری و حافظه ممکن است در اثر مصرف مواد مخدر در دوران نوجوانی آسیب غیر قابل برگشت ببینند.

عوارض مصرف ترامادول روی سیستم عصبی مرکزی:

عوارضی که ترامادول روی سیستم عصبی مرکزی افرادی که ترامادول استفاده می کنند می گذارد عبارتند از: "تحریک پذیری بالا، اضطراب، سرگیجه، سردرد، کاهش هوشیاری، بهم خوردن تعادل، عصبی شدن، خواب آلودگی، سرخوشی موقت، تشنج، ضعف شدید"

عوارض مصرف ترامادول روی قلب و عروق:

گشاد شدن عروق و رگ های قلب.

عوارض پوستی مصرف ترامادول:

عرق کردن بیش از حد، ایجاد مشکلات پوستی.

عوارض مصرف ترامادول روی بینایی:

از بین رفتن توانایی تشخیص رنگ، کم شدن بینایی و...

عوارض گوارشی ترامادول:

تهوع، استفراغ، سوء هاضمه، خشکی دهان، اسهال، بی اشتهایی، نفخ زیاد، یبوست

عوارض روی ادرار کردن و نواحی تناسلی:

تکرر ادرار، نگه داشتن بی مورد ادرار، دفع پروتئین در ادرار، به عم ریختن سیستم یائسگی

تاثیرات مضر ترامادول روی خون:

کاهش پیدا کردن سطح هموگلوبین های خونی

عوارض کبدی

افزایش بی رویه سطح آنزیم های کبدی

عوارض تنفسی

گرفتگی نفس و مشکلات تنفسی

از آنجایی که ترامادول آثاری تقریبا شبیه به تریاک روی بدن دارد شما می تولند برای آشنایی بیشتر مطالب زیر را مطالعه کنید.

برای ترک اعتیاد تریاک چه بخوریم
ترک تریاک چند روز طول می کشد

دانستنی های مهم در مورد ترامادول ( tramadol )

افرادی که به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارند نباید از ترامادول استفاده کنند، در این حالت ممکن است برای شما حالتی مانند تشنج های بسیار شدید بیاید، این موضوع به سوابق پرشکی شما بستگی دارد و با داشتن جراحات و سابقه ضربه به سر و یا سابقه استفاده ازدارو های مربوط به بیماری روانی شانس تشنج و شدت تشنج بالامی رود. از طرفی استفاده بیش از حد ممکن است که شما را به سمت اوردوز (overdose) می کشاند. عوارض اوردوز عبارت است از: خواب آلودگی، تنفس کم عمق، کندی ضربان قلب، سبک شدن سر، سرد و مرطوب شدن پوست، غش کردن و رفتن به کما.
ترک اعتیاد ترامادول به این صورت است که باید در نظر داشته باشید که هیچ وقت خودتان به صورت ناگهانی تصمیم به ترک آن نگیرید، چون عوارض قطع مصرف بسیار شدیدی دارد. مانند: تعریق زیاد، حالت تهوع، اسهال، لرزش شدید، توهم مشکلات تنفسی و بی خوابی.

در موارد زیر ترامادول را نباید مصرف کنید

  • همراه با الکل یا مواد مخدر
  • با داروهای مخدر ضد درد
  • همراه آرامبخش ها و مواردی مانند دیازپام و والیوم
  • با دارو های ضد افسردگی و اضطراب
  • همراه با داروهای ضد اختلالات دو قطبی و اسکیزوفرنی

در ضمن در دوران حاملگی و شیر دهی نیز نباید از ترامادول استفاده کنید.

در پایان باید به یاد داشته باشید که هیچ گاه از پودر قرص خرد شده نباید به صورت مایع و یا استشناقی استفاده کرد چرا که در این روش استفده احتمال اوردوز و مرگ بسیار بالاست.
استفاده از ترامادول به اشتباه و دروغ و برای فروش بیشتر معروف شده است که اعتیاد آور نیست، ولی باید در جریان باشید که ترامادول می تواند به شدت اعتیاد آور و خانمان سوز باشد. این دروغ ها از طرف افراد سودجو ساخته شده است و باید به یاد داشته باشید که تنها هدف این حرف ها فروش بیشتر دارد.

مصرف چه داروهایی با ترامادول خطرناک است؟

اگر از آنتی بیوتیک ، داروی ضد قارچ ، داروی فشار خون ، داروی تشنج یا دارویی برای درمان اچ آی وی یا هپاتیت C استفاده می کنید ، حتما به پزشک خود بگویید.
ترامادول می تواند با بسیاری از داروهای دیگر تداخل داشته باشد و باعث عوارض جانبی خطرناک یا مرگ شود. مطمئن شوید که پزشک شما می داند که شما از این داروها استفاده می کنید:

- داروهای سرماخوردگی یا ضد آلرژی ، داروهای ضد آسم / انسداد ریه ، یا داروی ادرار آور ("قرص آب") .

- داروهایی ضد تهوع ، سندرم روده تحریک پذیر یا مثانه بیش فعال.

- سایر داروهای مخدر - داروی ضد درد افیونی یا داروی تجویز شده برای سرفه.

- یک داروی آرامبخش مانند والیوم - دیازپام ، آلپرازولام ، لورازپام ، زاناکس ، کلونوپین ، ورسد و سایر.

- داروهایی که باعث خواب آلودگی و کندی تنفس می شوند – مثل قرص خواب آور ، شل کننده عضلات ، دارویی برای درمان اختلالات اخلاقی یا بیماری های روانی ؛

- داروهایی که روی سطح سروتونین در بدن شما تأثیر می گذارند - یک ماده محرک یا دارویی برای افسردگی ، بیماری پارکینسون ، سردردهای میگرنی ، عفونت های جدی ، یا حالت تهوع و استفراغ.

توجه داشته باشید که این لیست کامل داروها نیست و بعضی از داروهای بدون نسخه نیز و یا حتی ویتامین ها میتوانند واکنش خطرناک با ترامادول نشان دهند. پس حتما تمام داروهای مصرفی خود را برای پزشک مربوطه لیست کنید.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.