آشنایی با روش های ترک اعتیاد
آشنایی با روش های ترک اعتیاد

 

مسئله ترک فقط ترک اعتیاد نیست، خیلی از افراد عادت های غلطی دارند که نمی توانند از آن دست بکشند. ترک هر چیزی جزو سخت ترین کارهایی است که یک فرد انجام می دهد؛ اما فرد این سختی را به دوش می کشد تا از شر آن عادت بد خلاص شود و راحت تر به زندگی خود ادامه دهد. یکی از این ترک عادات غلط، ترک اعتیاد است که با خود چیزی جز ضرر و زیان برای فرد ندارد.

برای ترک اعتیاد روش های مختلفی وجود دارد که با توجه به نوع ماده مخدر مصرفی و زمان اعتیاد برای هر شخص متفاوت است. این روش ها زندگی فرد را نجات می دهد و به او کمک می کند تا در بهترین و راحت ترین حال، این عادت بد را ترک کند و به زندگی خود برگردد. در این مطلب برای شما تمامی روش های رهایی از این بلای خانمان سوز را شرح خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

ترک اعتیاد به روش ناگهانی یا سقوط آزاد

هنگامی که افراد تصمیم به ترک می گیرند، فکر می کنند می توانند به راحتی و یک شبه اعتیاد را کنار بگذارند. خیلی اوقات افرادی که عزیزان‌شان درگیر این بیماری هستند، فکر می کنند با بستن فرد به تخت و ترک اعتیاد در خانه می توانند و را ترک دهند. این روش از لحاظ علمی کاملا غلط است. در واقع اغلب افرادی که با این روش اقدام به ترک کرده اند، دوباره به مصرف مواد مخدر روی آورده اند.

همچنین از دیگر مضرات این است که افراد هنگام بازگشت، در مصرف ماده مخدر زیاده روی می کنند و در اینجور مواقع امکان اوردوز، ایست قلبی و حتی وجود دارد.

ترک اعتیاد به روش تدریجی

این روش یکی از اصولی ترین روش های ترک اعتیاد است. در این روش فرد به صورت آهسته مصرف ماده مخدر را کنار می گذارد. همچنین در روش تدریجی فرد بیمار زیر نظر پزشک، داروهایی را مصرف می کند که به ترک راحت او کمک می کند. او در مدت زمان مورد نیاز، سم زدایی می شود و به صورت کامل اعتیاد را کنار می گذارد. در این روش احتمال بازگشت و شکست برنامه ترک، بسیار کمتر است همچنین برای درمان بی حالی بعد از ترک اعتیاد راه های مختلفی وجود دارد که می توانید تمامی این راهکارها و درمان های دارویی را با کمک پزشکان و روانپزشکان کلینیک ترک اعتیاد نگین با خیالی آسوده سپری کنید.

ترک اعتیاد به روش تدریجی

ترک اعتیاد با روش های روان درمانی

خیلی اوقات افراد به دلیل افسردگی و فشارهای روحی دست به مصرف مواد مخدر می زنند و به دلیل این مشکلات، از لحاظ روحی هم به مخدر وابستگی دارند. این افراد تا به این باور قلبی نرسند که می خواهند ترک کنند، کسی نمی تواند به آن‌ها کمک کند.

بهتر است در پروسه ترک، فرد بیمار از یک روانشناس هم کمک بگیرد. روانشناس با صحبت کردن با بیمار، علل و ریشه های اعتیاد را پیدا کرده و به بیمار کمک می کند تا از این وسوسه ها و فشارهای روحی رها شود. با این کار فرد به مصرف دوباره مواد مخدر فکر نمی کند.

 

ترک اعتیاد با داروهای کمکی

گاهی اوقات افراد برای ترک ماده مخدر، نیاز به داروهایی دارند که خود نوعی مخدر محسوب می شوند. دوز مخدر این داروها کاملا حساب شده است ولی باز هم باید در مصرفاین داروها جوانب احتیاط را رعایت کرد و فقط به اندازه ای که دکتر تجویز کرده است، مصرف نمود.

این داروها هم مانند دیگر مواد مخدر خاصیت اعتیاد کنندگی دارند و باید تحت نظر پزشک مصرف شوند. این درمان وقتی جواب می دهد که فرد زیر نظر پزشک این کار را انجام دهد و در کنار از روشی مانند روان درمانی هم کمک بگیرد. معمولا در این روش از داروهایی مانند متادون و b2 استفاده می شود.

برای ترک مهم‌تر از هر چیز، خواسته خود فرد بیمار است. اگر فرد بیمار به زور یا با تهدید قصد ترک داشته باشد، قطعا پس از مدتی بازگشت خواهد داشت و توانایی تحمل دردها و مشکلات ترک، برای او سخت تر از کسی است که خود قصد ترک داشته است.

از آنجایی که تقریبا تمام افراد بیمار بدلیل مشکلاتی در زندگی یا کار و اضطراب شدید به مصرف مواد روی آورده اند، بهترین کار قبل از شروع مسیر ترک، صحبت کردن با روانشناس یا مشاور است.

ترک اعتیاد به روش ابن سینا

ابن سینا یک روش معروفی برای ترک عادات بد زندگی دارد. اعتیاد به مواد مخدر هم جزو عادات بد زندگی ما محسوب می شود که نه تنها زندگی ما که زندگی اطرافیانمان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در روش ترک اعتیاد به روش ابن سینا زمان مصرف مواد را فرد نامنظم می کند تا عادت بدن را برهم زند.

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و ابداع روش های جدید، دیگر این نوع روش ها منسوخ شده اند و کسی که می خواهد ترک خوب و بدون درد و بازگشتی داشته باشد، از این روش ها استفاده نمی کند.

بهترین روش ترک اعتیاد کدام است؟

بهترین روش ترک اعتیاد کدام است؟

برای ترک ماده مخدر در اصولی ترین حالت، فقط یک روش کاربرد ندارد. برای این کار باید از چند روش به صورت همزمان، کمک گرفت، تا فرد بیمار بدون هیچ عوارض و مشکلی این مرحله از زندگی را نیز پشت سر بگذارد و به آغوش جامه بازگردد. بهترین روش برای ترک کردن، روش تدریجی است که در کنار آن از روش روان درمانی و دارویی هم کمک گرفته شود.

هنگامی که فرد برای ترک، در یک کلینیک ترم اعتیاد بستری می شود، پزشکان و متخصصان از تمام روش ها در کنار هم کمک می گیرند تا فر مورد نظر ترک آرامی داشته باشد. اینکه شما می خواهید الکل یا هروئین ترک کنید فرقی نمی کند، برای ترک هر مخدری باید همزمان زیر نظر پزشک و رواشناس باشید تا هم وابستگی جسمی و هم وابستگی روحی شما رفع شود.

استفاده از جلسات روان درمانی و مشاوره بصورت گروهی نیز، کمک بسیاری به فرد معتاد می کند و انگیزه او را به شدت بالا می برد. در این جلسات افراد همدرد با هم صحبت می کنند و قطعا نصیحت ها و صحبت های افراد ترک کرده، کمک زیادی به افرادی که تازه اول راه هستند خواهد کرد.

ساده ترین روش های ترک اعتیاد در منزل

همیشه ساده ترین راه ها برای افراد جذابترند؛ اما دلیلی ندارد بهترین راه هم باشند. در روش های ترک اعتیاد در خانه، فرد به صورت خودسرانه از شربت متادون استفاده می کند؛ یا تریاک را بصورت ناگهانی کنار می گذارد تا ترک کند. هیچ کدام از این روش ها نه تنها کمکی به ترک فرد نمی کنند، که باعث ایجاد ولع و وسوسه و بازگشت می شود. خیلی از افرادی که در منزل از متادون برای ترک مواد مخدر کمک گرفته اند، پس از مدتی به خود متادون اعتیاد پیدا کرده اند.

این روش ها به فرد بیمار هیچ کمکی نمی کند و فقط درد و رنج او را زیاد می کند. این روش های خانگی مثال بارز از "چاله درآمدن و به چاه افتادن" است.

ساده ترین روش های ترک اعتیاد در منزل

سخن آخر

برای ترک عادات بد هیچوقت دیر نیست. برای کنار گذاشتن ماده مخدر از زندگی هر موقع که اقدام کنید، بهترین موقعیت است. ولی برای این کار باید عزمتان را جزم کنید و در این راه از افراد متخصص کمک بگیرید، تا به شما با روش های مطمئن و علمی کمک کنند تا مرحله ترک را به سلامتی و با کمترین عوارض پشت سر بگذارید.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.