عوارض ترک ناگهانی مواد مخدر

ترک ناگهانی مواد مخدر شیوه قدیمی رهایی از دست مواد افیونی است که امروزه مورد تائید کارشناسان نیست. چرا که این روش که در اصطلاح به سقوط آزاد معروف است، عوارض روحی و جسمی فراوانی را برای فرد به دنبال دارد که می تواند به قیمت از دست دادن جان فرد تمام شود. اغلب افرادی که در دام اعتیاد اسیر هستند و از وضعیت خود احساس نارضایتی دارند، در گام نخست این روش را برای رهایی آزمایش می کنند. با توجه به اینکه در این راهکار برنامه ریزی جایی ندارد و از نکات علمی روز بهره گیری نمی شود، شکست در ترک کاملا محتمل است و این امر می تواند بیمار را دچار سرخوردگی کرده و مجددا به مصرف مواد بازگرداند. بازگشت دوباره با افزایش دوز مصرفی همراه خواهد بود. در نتیجه ترک دشوارتر از قبل خواهد شد. برای کسب اطلاعات در رابطه با انواع مواد مخدر می توانید به مقالات سایت نگین مراجعه کنید. 

عوارض ترک ناگهانی مواد مخدر

عوارض ترک یکباره مواد مخدر چیست؟

همان طور که گفته شد، عوارض ترک انواع مواد مخدر به دو دسته عوارض جسمی و روانی تقسیم بندی می شوند. عوارض جسمانی در روش ترک سقوط آزاد شامل سکته مغزی ناشی از بالا رفتن فشار در مغز، اختلالات مغزی و در موارد شدید مرگ می شود. مطابق با آمار در دسترس بیشترین موارد فوت ناشی از ترک مواد مخدر، در این شیوه مشاهده شده است. مسمومیت عارضه شایع دیگری است که با بکارگیری این شیوه دامن گیر فرد می شود. عفونت ریه، بالا رفتن تعداد ضربان قلب، کم شدن میزان هوشیاری فرد و تشنج نیز عوارضی هستند که در این روش ترک اعتیاد مشاهده شده اند. همچنین فرد بیمار ممکن است دچار بی خوابی، اسهال و دردهای شکمی، درد دندان، کمر درد، گوش درد و پا درد شده و از عرق سرد و بوی بد بدن رنج ببرد. احساس طعم ناخوشایند در دهان نیز عارضه ای است که در انتظار این گونه افراد است. شل شدن عضلات بدن، گشاد شدن مردمک ها و نداشتن تعادل در زمان راه رفتن نیز از مشکلاتی است که بیماران را درگیر خود می نماید. علاوه بر عوارض فوق الذکر، مشکلات روانی نیز در پی بکارگیری روش سقوط آزاد بروز می کند که مسائل عدیده ای را برای فرد بیمار و همراهان و خانواده وی ایجاد می کند. با توجه به اینکه در درمان اصولی اعتیاد، تشخیص علت گرایش به مواد مخدر، گام اصلی و اساسی محسوب می شود؛ انتخاب روش درمان بدون آگاهی از این مسئله موفقیت آمیز نخواهد بود. لذا با اقدام ناگهانی و بدون برنامه برای ترک اعتیاد، علل مصرف مواد ناشناخته باقی مانده و فرد از درمان های روانپزشکی بی بهره می ماند. در نتیجه بیمار دچار تنش های روانی شده و پرخاشگر و عصبی می شود. این افراد به شدت تحریک پذیر شده و نسبت به خانواده و اطرافیان خود بدبین می گردند. اضطراب مسئله آزار دهنده دیگری است که در این روش درمان، گریبان گیر فرد بیمار می شود. همچنین احساس افسردگی در این افراد به وجود آمده و فرد وسوسه به مصرف دوباره مواد می گردد. پارانویا، گیجی و توهم نیز از مشکلات دردسر آفرین روانی در این روش ترک هستند که رهایی از دست آن ها بدون استفاده از درمان های پزشکی سخت و غیر ممکن خواهد بود. با توجه به ضریب موفقیت بسیار پایین این روش، استفاده از آن در جوامع امروزی تقریبا منسوخ شده است و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض ترک یکباره مواد مخدر چیست؟

ترک کدام مواد مخدر بدون برنامه ریزی خطرناک است؟

اگر چه هنوز هم در بسیاری از خانواده ها شیوه سقوط آزاد برای ترک اعتیاد مورد آزمون واقع می شود اما؛ استفاده از این شیوه در مورد افراد معتاد به مصرف متادون، ترامادول و تریاک بسیار خطرناک و آسیب رسان است. عوارض ترک بدون برنامه و ناگهانی تریاک نظیر ایست مغزی، کما و ایست قلبی؛ آثار خطرناک و بعضا جبران ناپذیری برای فرد دارد. اگر چه افرادی که در درمان با این شیوه به موفقیت دست می یابند، زمان کمی را صرف رهایی خود از دام افیون می نمایند اما؛ خطر روی آوری مجدد به مواد برای این گروه بیشتر از سایرین خواهد بود. به علاوه بیمارانی که در درمان خویش ناموفق بوده اند نیز به دلیل بالا رفتن ضریب جذب مواد، مجبور به افزایش دادن دوز مصرف مواد و درگیری عمیق تر با مخدر خواهند بود. بروز عوارض ترک در معتادان به مصرف متادون با استفاده از روش سقوط آزاد به حدی است که می تواند منجر به هذیان، توهمات شنوایی، جنون و خود کشی شود. اختلال در بینایی، ضعف، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، درد عضلات بدن و کاهش فشار خون نیز مشکلات دیگری هستند که در صورت ترک ناگهانی، به وجود خواهند آمد. ترامادول نیز مخدر دیگری است که ترک آن نیاز به برنامه ریزی و استفاده از روش های نوین درمانی دارد چرا که میزان وابستگی روانی و جسمی به این ماده بسیار زیاد است و فرد در دوران مصرف با استفاده از دوزهای کم به حس رضایت مندی دست نمی یابد. در نتیجه به طور مستمر، میزان مصرف خود را بالا می برد و اعتیاد بیشتری را برای خود رقم می زند. در نتیجه در صورت ترک ناگهانی عوارض شدیدی نظیر افسردگی، اضطراب، بی قراری، ترس، سندرم پای بی قرار، دردهای عضلانی، لرز، تشنج و مرگ در انتظار فرد خواهد بود.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.