ترک اعتیاد با شوک درمانی

ترک اعتیاد با شوک درمانی یکی از راه های ترک اعتیاد است. شوک درمانی که به ECT نیز شناخته می شود، یکی از درمان های موثر برای اختلالات روانی، افسردگی و اعتیاد به شمار می رود. این شیوه را در اغلب کلینیک های ترک اعتیاد به کار می برند.
درمان به روش شوک درمانی، اثر قابل توجهی در بهبود وضعیت فرد بیمار دارد. هنگام اجرای شوک درمانی بیمار هیچ دردی را متوجه نمی شود و در حین کار خواب است. در ادامه مطلب ما را همراهی نمایید تا بیشتر به شوک درمانی، کاربرد و عوارض آن بپردازیم.

شوک درمانی ترک اعتیاد چیست؟

امروزه به دلیل تاثیر فوق العاده شوک درمانی در درمان بسیاری از بیماری ها، ترک اعتیاد با شوک درمانی نیز رواج زیادی یافته است. در روند شوک درمانی ابتدا دو الکترود را روی سر شخص بیمار قرار می دهند. سپس با ایجاد جریان الکتریکی با ولتاژ خفیف، وضعیت سلول های مغز بهبود می یابند.
در شوک درمانی بافت های عصبی بیمار تحریک می شوند. این روش غالبا روی بیمارانی اجرا می شود که سایر روش های درمانی از جمله دارو درمانی برای آن ها موثر نبوده است. در این روش بیمار هیچ دردی را حس نمی کند. به دلیل اینکه قبل از شروع کار، از داروهای بی حسی برای به خواب رفتن بیمار کمک می گیرند.
به این ترتیب بیمار پس از بیدار شدن از خواب چیزی را به خاطر نمی آورد و هیچ دردی ندارد. البته لازم به ذکر است که در شوک درمانی با توجه به وضعیت بیمار و شرایط او ولتاژ خاصی را تعیین می کنند. بنابراین برای همه بیماران از یک ولتاژ مشخص نمی توان استفاده کرد.

شوک درمانی مناسب چه بیمارانی است؟

شوک درمانی مناسب چه بیمارانی است؟

همانگونه که اشاره کردیم، ترک اعتیاد با شوک درمانی از ابتدا روشی معمول به شمار نمی رفت. بلکه از شوک درمانی اغلب در درمان اختلالات روانی، خلقی و بیماری های مربوط به روانپزشکی استفاده می شد. اما با گذشت زمان از شوک درمانی برای ترک اعتیاد نیز بهره گرفتند که موفقیت قابل توجهی نیز حاصل شد.
بسیاری از بیماران هستند که با وجود طی روند کامل درمان و استفاده از داروهای مختلف، بهبود پیدا نمی کنند. در این مرحله استفاده از شوک درمانی یا ECT برای درمان آن ها توصیه می شود. اغلب افرادی که از روش شوک درمانی استفاده می کنند، به افسردگی، اسکیزوفرنی، دوقطبی و اعتیاد دچار شده اند.
از آنجا که افراد و شرایط زندگی آن ها با یکدیگر متفاوت هستند، روش های بی شماری نیز برای ترک اعتیاد وجود دارند. به این ترتیب نمی توان یک روش مشخص را برای همه بیماران به کار برد و نتیجه ای یکسان دریافت کرد. بلکه هر بیمار باید با توجه به شرایط جسمی و روانی، تحت درمان منحصر به فرد خود قرار بگیرد.

کاربرد و عوارض جانبی الکترو شوک درمانی برای ترک اعتیاد

کاربرد و عوارض جانبی الکترو شوک درمانی برای ترک اعتیاد

از آنجا که فرآیند ترک اعتیاد بسیار پیچیده و تخصصی است، لازم است با مشورت پزشکان متخصص و حاذق اقدام به ترک اعتیاد با شوک درمانی نمود. در وهله اول لازم است بیماران به کلینیک های معتبر ترک اعتیاد مراجعه نمایند و متناسب با شرایط خود درمان را آغاز نمایند.
به منظور درمان سریع تر و موثرتر برخی بیماری ها، از روش شوک درمانی استفاده می کنند. شوک درمانی نیز مانند بسیاری از شیوه های ترک اعتیاد، دارای عوارض و مزایایی است. برای درمان افرادی که از اختلالات دوقطبی رنج می برند، شوک درمانی بسیار موثر است و درمان بسیار مناسبی به شمار می رود.
از آنجا که شوک درمانی برای همه بیماران مناسب نیست، لازم است شرایط کامل بیماران توسط پزشکان متخصص با دقت بررسی شود و سپس اقدام به درمان نمود. در برخی مواقع جریانات الکتریکی در مغز موجب تشنج لحظه ای فرد بیمار می شود. اما این تشنج باعث بهبود و فعال کردن عملکرد سلول های مغز می شود.
با وجود اینکه بیش از 90 درصد بیماران پس از شوک درمانی به صورت کامل درمان می شوند، برخی عوارض را نیز به دنبال دارد. احساس گیجی فرد بیمار و سردرگمی او طی مدت زمان کوتاهی ممکن است او را آزار دهد. اما این حالت همیشگی نیست و در کوتاه مدت رفع خواهد شد.

جمع بندی

جمع بندی

از آنجا که امروزه درمان های متفاوتی برای اعتیاد وجود دارد، ترک اعتیاد با شوک درمانی نیز مورد توجه قرار گرفته است. شوک درمانی برای بیمارانی که به روش های دیگر درمان پاسخ نداده اند، کاربرد دارد. این روش مزایا و عوارضی نیز به دنبال دارد که در متن به صورت کامل به آن ها اشاره شد.
به منظور اینکه روند ترک اعتیاد با شوک درمانی را به صورت تخصصی انجام داد، لازم است بیماران تحت نظر کلینیک های ترک اعتیاد قرار بگیرند. یکی از کلینیک های معتبری که تمام روش های درمان اعتیاد را به صورت تخصصی انجام می دهد، کلینیک ترک اعتیاد نگین است که با استفاده از سایت نگین می توان اطلاعات بیشتری کسب کرد.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.