برخی اسانس‌های اضافه شده به تنباکوهای قلیان‌های موجود، موجب آلرژی و عوارض دیگر می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین از باشگاه خبرنگاران، دکتر ابراهیمی، کارشناس دخانیات گفت: مصرف قلیان باعث اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان شده و از طرفی موجب یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون‌های جنسی می‌شود که به تسریع پوکی استخوان می‌انجامد، هر وعده قلیان، برابر با مصرف یک پاکت سیگار است و در هر بار مصرف، دود بسیار بیشتری در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار ایجاد می‌کند به طوری که مصرف یک نخ سیگار، بین 500 سی سی تا یک لیتر اما یک بار قلیان کشیدن، 10 تا 20 لیتر دود تولید می‌کند.

وی ادامه داد: دود استنشاق شده از قلیان نیز نه تنها مواد سرطان‌زای بیشتری نسبت به دود سیگار دارد بلکه مونوکسید کربن بیشتری هم دارد.

دکتر ابراهیمی اظهار داشت: از آنجایی که دود قلیان حاوی فلزات سنگین مانند آرسنیک و سرب است، طبق تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که دود قلیان باعث تغییرات ژنتیکی می‌شود.

وی بیان کرد: اگر افرادی که به بیماری‌هایی مثل نارسایی ریه دچار هستند، قلیان بکشند، به سرطان ریه و دستگاه‌ تنفسی مبتلا خواهند شد، این در حالی است که در تنباکوهای موجود در بازار اسانس‌هایی اضافه می‌شود که این اسانس‌ها علاوه بر تحریک دستگاه تنفسی موجب حسایت و آلرژی و سرفه‌های مزمن می شود. سرطان ریه، حنجره، مری و معده، لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بدخیم و زخم‌های گوارشی، بیماری‌های دهان و دندان، ریفلاکس معده از عوارض خوش خیم استعمال قلیان است.

 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.