کوپن تریاک به معتادان داده نمی شود

 

در قدیم برای معتادان به تریاک کوپن هایی تعلق می گرفت تا افراد معتاد زیر نظر دولت، اقدام به خرید تریاک کنند. این کار باعث می شد تا از پخش تریاک های نامرغوب جلوگیری شود. همچنین این کار باعث می شد تا افراد در مصرف تریاک زیاده روی نکنند و مصرف خود را در اندازه معقولی نگاه دارند.

این کارها برای این بود که افراد کمتر به خود صدمه بزنند و همچنین راحت تر بتوانند اعتیاد خود را کنار بگذارند. به همین دلیل چند وقتی بود که شایعه هایی بر سر اینکه قرار است دوباره این کار از سر گرفته شود، شنیده می شد و افراد منتظر رسمی شدن این خبر و گرفتن کوپن های خود بودند.

پس از گذشت چند وقت، رئیس مرکز درمان اعتیاد بهزیستی به حرف درآمد و  در این رابطه گفت: «قرار نیست کوپن تریاک به معتادان داده شود بلکه باید نظارت و پیشگیری را قوی‌تر کنیم؛ چراکه هم اکنون در توزیع متادون و ترامادول نظارت درستی نداریم و روزانه ۶ معتاد تزریقی در کشور می‌میرد.

فرید براتی سده همچنین در رابطه با وضعیت بیمه معتادان، گفت: «خوشبختانه اتفاقات خوبی در رابطه با این موضوع قرار است بیفتد به طوری که وزارت رفاه امسال رقم اعتباری این بیمه را دو برابر از سال قبل دیده است.»

وی ادامه داد: «این برنامه باید به تدریج اجرا شود چرا که منابع زیادی می‌خواهد و این در حالی است که هم اکنون در بهزیستی اگر معتادان برای درمان به سازمان مراجعه کنند و تمایل به طرح داشته باشند یارانه درمان به آن‌ها داده می‌شود. همچنین به معتادانی که از نظر مالی هم در مضیقه باشند این یارانه پرداخت می‌شود.»

بودجه بیمه معتادان 2 برابر شد

بودجه بیمه معتادان 2 برابر شد

براتی در سخن های اخیر خود گفت، وزیر رفاه کشور متعهد شده که اعتبار بیمه درمان معتادان را دو برابر کند تا هنگامی که آن تصمیم به ترک می گیرند، برای تهیه دارو و مواردی از این به مشکل نخورند و موانعی بر سر راه آن ها نباشد.

رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی به این مسئله که هم اکنون در کشور ما در رابطه با درمان معتادان تشکیلات مهم و منسجمی وجود ندارد اعتراف کرد. این مسئله مسئله ای بسیار مهم است زیرا در داروخانه ها  داروهایی مانند ترامادول یا متادین برای ترک بدون هیچ نظارتی توزیع می شود. این مواد خود مخدر هستند و در مصرف آن ها باید جوانب احتیاط رعایت شود؛ پس اینکه به راحتی و بدون هیچ نظارتی افراد اقدام به تهیه این داروها نمایند، هیچ کمکی به ترک آن ها نمی کند.

براتی ایجاد تشکیلات و کارهای جدید برای ساماندهی وضعیت درمان معتادان را غیر ضوروی دانست و گفت که برای حل شدن این مسئله به کمک مجلس و کمی اعتبار نیاز است، تا  شاهد تحول اساسی در ارائه خدمات درمانی برای کاهش آسیب افراد بیمار باشیم.

کوپن تریاک به کسی داده نمی شود.

براتی در سخنرانی خود در رابطه با توزیع مواد مخدر دولتی، گفت که دادن گوپن در وضعیت فعلی کشور نه تنها به ترک افراد کمکی نمی کند که باعث امیدورای آن ها نیز می شود و دسترسی را برای آن ها آسان می کند. او انجام چنین کاری را در وضعیت فعلی کشور کاملا نشدنی دانست و بهترین کار را تمرکز بر روی نظارت بر قسمت درمان و داروی ترک اعتیاد افراد دانست.

450 هزار معتاد مشتقات تریاک مصرف می‌کنند

450 هزار معتاد مشتقات تریاک مصرف می‌کنند

طبق آماری که رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی، اعلام کرد در کشور ما در حال حاضر، بیش از 400 هزار نفر فقط به یکی از مشتقات تریاک که متادون است، معتادند و به بهانه ترک به راحتی این دارو را از داروخانه تهیه و مصرف می کنند. این افراد به راحتی بیش از نیاز مصرفی خود این شربت را تهیه می نمایند.

طبق آمارهای اعلام شده، روزانه 6 نفر از معتادان تزریقی می‌میرند. این عدد، عدد ناراحت کننده ای است و باید فکر چاره ای برای آن پیدا کرد. به همین دلیل دولت به فکر افتاده است تا بجای پخش کوپن در بین معتادان، اتاق امنی را برای مصرف آن ها تعبیه کند.

در این اتاق، پرستار و کمک بهیارانی وجود دارند، که به آن ها برای تزریق کمک کنند و سرنگ تمیز در اختیار آن ها قرار دهند. با این کار اگر هم مشکلی پیش بیاید از سوی دولت نظارت‌های لازم انجام می‌شود تا دچار بیماری یا مرگ نشوند.

بودجه بیمه معتادان 2 برابر شد

سخن آخر

چند وقتی است که بحث‌های کاهش ‌آسیب در سال‌های اخیر حمایت‌های لازم و مورد نیاز خود را نداشته و در رابطه با توزیع و ترک مواد مخدر از سوی دولت هیچ رسیدگی و برنامه ای ریخته نمی شود.

این کار علاوه بر به دام افتادن افراد و افزایش روزافزون تعداد معتادان، باعث سوءاستفاده افراد دیگر می شود. در این موقعین شیادان از فرصت استفاده می کنند و برای سود خود با جان این افراد بی دفاع بازی می کنند. امیدواریم که هرچه سریع تر برنامه های کاربردی و مفیدی برای کنترل مصرف مواد مخدر در کشوورمان انجام شود.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.