ترک ناگهانی تریاک یا ترک اعتیاد تریاک با روش جدید؟

عموم مردم همیشه در برابر هر چیز جدیدی از خود مقاومت نشان می دهند. مثلا ابزارهای جدید، خوراکی های جدید، حرف ها و ایده های جدید و روش های جدید برای حل مسائل.
این مقاومت در برابر چیز های جدید در زمینه ی ترک اعتیاد هم صادق است. برای همین بسیاری از مردم معتقدند که بهترین روش برای ترک اعتیاد تریاک این است که فرد معتاد ناگهان مصرف خود را قطع کند. اما نظر کارشناسان و متخصصان ترک اعتیاد متفاوت است. برای اطلاع از اینکه ترک تریاک چند روز طول میکشد می توانید با کارشناسان مجموعه نگین در ارتباط باشید. 

ترک ناگهانی تریاک یا سریع ترین راه ترک تریاک

تریاک چیست و چه تاثر آن بر مغز دارد؟

تریاک یکی از مواد عفیونی و توهم زا است که مصرف آن باعث اعتیاد فرد مصرف کننده می شود. تریاک در کنار ماده مخدر یک مسکن بسیار قوی نیز به حساب می آید که درد شدید را برای مدت زمانی کاهش می دهد. تریاک جزو دسته مواد عفیونی است که طبیعی و از گیاه خشخاش به دست می آید و صنعتی و شیمیایی نیست. 

در بسیاری از بیمارستان ها به خصوص در گذشته که مسکن های قوی یا وجود نداشتند یا کمیاب بودند عموما پزشکان برای تسکین درد های زیاد بیماران تریاک تجویز می کردند. این ماده به طرز قابل توجهی درد را کاهش می دهد. البته استفاده پشت سر هم از این ماده باعث ایجاد وابستگی در بیماران و به طور کلی مصرف کنندگان و اعتیاد آن ها می شود. اگر شما سوء مصرف تریاک داشته باشید و بیش از چند هفته با دوز بالا از این ماده مصرف کرده باشید بدون شک زمانی که به یک باره مصرف خود را قطع کنید دچار علائم جسمانی مربوط به ترک خواهید شد. 

‌زمانی که تریاک مصرف می کنید سیستم کارکرد بدن تغییر می کند. و زمانی که می خواهید ترک کنید نیاز است تا به بدن زمان دهید تا آهسته آهسته به نبود این مواد و تغییرات مجددی که بدن باید با آن رو به رو شود کنار بیاید. 

عوارض ترک تریاک را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • خفیف
  • متوسط
  • نسبتاً شدید
  • شدید

تشخیص شدت اعتیاد بر عهده متخصص ترک اعتیاد است. او با توجه به سابقه بیمار و علائم و به کمک ابزارهای تشخیصی، شدت اعتیاد را می‌فهمد.

و اما اگر بخواهیم از تاثیرات منفی این مواد بگوییم باید بدانید که این مواد مخدر تاثیرات همچون، آرامش، بی خیالی، کندی تنفس و خواب آلودگی را ایجاد می کند. البته نمی توان از حالت سرخوشی ای که مصرف کنندگان تریاک با آن رو به رو می شوند چشم پوشی کرد. یکی از اعتیادآور ترین حالت هایی که مواد مخدری همچون تریاک به همراه دارد؛ همین حالت سرخوشی مفرط است. این مواد به گیرنده های احساسی مغز می چسبد و درد را کاهش داده و احساس لذت می دهد که همین حالت است که ترک کردن این مواد را دشوار می کند. در واقع این مواد باعث می شود دوپامین که یک ماده شیمیایی مسئول لذت بردن در مغز است به میزان بیشتر از حد طبیعی آزاد شود که ترشح هورمون دوپامین به مقادیر زیادی لذت را برای فرد به همراه دارد که همین حس لذت مغز را مجبور به استفاده مجدد از مواد می کند تا آن حس را دوباره تجربه کند. 

تریاک چیست و چه تاثر آن بر مغز دارد؟

عوارض ترک تریاک ناگهانی

عوارض ترک تریاک ناگهانی بسیار عواقب جبران ناپذیری را بهمراه خواهد داشت. از عوارض ترک تریاک ناگهانی می توان به ایست قلبی و همچنین در موارد ایست مغزی و رفتن به کما اشاره کرد. در ادامه به بررسی دقیق تر این عوارض می پردازیم.

بررسی عوارض ترک یکباره تریاک

هنگامی که فرد برای مدت زمان طولانی مبادرت به مصرف هر گونه ماده مخدر کند طبیعتا بدن به وجود این ماده عادت کرده و به مرور زمان احساس نیاز به آن در فرد بیشتر می شود و در هنگام کمبود این ماده، بدن واکنش نشان خواهد داد. استفاده مکرر از ماده مخدر بر کارایی گیرنده های مغزی تاثیر گذاشته و باعث می شود این گیرنده های مغزی برای عملکرد معمولی به مخدر محتاج باشند. برخی از افراد پس از استعمال تریاک برای مدتی به فکر ترک آن می افتند و برای این کار روش ترک سریع را بر می گزینند ترک اعتیاد به تریاک به سریع ترین روش به ترک یابویی معروف است و از عوارض آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • احتمال بروز اوردوز
  • بروز تهوع و استفراغ: در صورتی که مقداری از محتویات معده به ریه های فرد وارد شود امکان بروز التهاب در ریه و عفونی شدن آن ها وجود دارد این اختلال به آسپیراسیون ریوی شناخته می شود و باعث بروز درد در ناحیه قفسه سینه خواهد شد و در بدترین حالت استفراغ و ورود آن به ریه ها ممکن است باعث خفگی فرد گردد.
  • اسهال: اسهال یکی از شایعترین عوارض ترک یکباره تریاک است و به دلیل کاهش سطح آب و الکترولیت ها در بدن ممکن است اختلالاتی در گردش خون ایجاد شده و در نهایت منجر به بروز سکته یا ایست قلبی شود. برای کاهش احتمال بروز چنین عوارضی توصیه می شود آب از دست داده بدن در اثر اسهال و استفراغ را با نوشیدن مایعات جبران کند.
  • اسپاسم عضلانی: گرفتگی عضلات و مفاصل و درد ناشی از آن از دیگر مشکلات ترک یکباره تریاک است. 

بررسی عوارض ترک یکباره تریاک

نظر متخصصان ترک اعتیاد در مورد ترک ناگهانی تریاک

کارشناسان در این مورد می گویند: "اگر چه ترک ناگهانی تریاک یک راه حل سریع و مفید برای عده از معتادان بوده است، اما افرادی که با این روش ترک اعتیاد تریاک را انجام می دهند در معرض خطر مصرف مجدد یا به قول معروف همان لغزش هستند. همچنین وقتی یک فرد پس از مدتی پاکی دوباره به مصرف مواد مخدر روی می آورد، ضریب جذب مواد مخدر او بالا می رود و در نتیجه فرد در مرحله ی دوم اعتیاد خود مجبور می شود که تریاک بیشتری مصرف کند. همچنین ترک ناگهانی مواد مخدر خطرناک تر و قوی تر مانند ترک هروئین ممکن است عوارض بسیار شدیدی در فرد شود و او را تا دم مرگ بکشاند!"

ترک تریاک با روش جدید به چه صورت است؟

روش جدید ترک اعتیاد تریاک، با استفاده از داروهای نگهدارنده است. رایج ترین ایت دارو ها عبارتند از متادون، بوپرنورفین یا ب2، سابوکسون و... است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دارو های می توانید مطالب زیر را مطالعه کنید:

ترک اعتیاد تریاک در خانه با بوپرنورفین یا ب2

جدیدترین داروی ترک اعتیاد سابوکسون

برای ترک اعتیاد تریاک چه بخوریم؟

یکی از داروهای ترک اعتیاد به روش درمان نگهدارنده متادون است. استفاده از متادون به عنوان داروی ترک اعتیاد با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر،سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد.

متادون چیست؟ متادون یک داروی شبیه به مواد افیونی است که اثراتی مانند تریاک و شیره و هروئین و مرفین و کدئین دارد. این دارو به صورت صنعتی تولید می شود. اثر متادون تا 25 ساعت روی بدن می ماند و فرد در این مدت احساس خماری نمی کند. دلیل استفاده از متادون این است که آن به عنوان داروی بازدارنده از مصرف مواد مخدر استفاده می کنند تا عوارض منفی مواد مخدر مانند تریاک و هروئین را کاهش دهد. استفاده از این مواد می تواند تا ماه ها و یا سال ها طول بکشد.

چه کسانی حق استفاده از دارو های ترک اعتیاد به تریاک را دارند؟

شما حق ندارید که متادون، بوپرنورفین، سابوکسون و سایر دارو های ترک اعتیاد را خودسرانه مصرف کنید، چون استفاده غیر اصولی از این دارو های می تواند عوارض بسیار شدیدی داشته باشد. پس حتما این دارو ها باید توسط پزشکی که مجوز تجویز داروهای نگه دارنده را دارد به شما داده شود. افرادی که می خواهند از این دارو استفاده کنند باید بالای 18 سال و از مواد مخدر افیونی مانند تریاک استفاده کنند. البته باز هم باید گفت که نظر دکتر شما در اولویت قرار دارد.

چه کسانی حق استفاده از دارو های ترک اعتیاد به تریاک را دارند؟

مزایای استفاده از روش جدید ترک اعتیاد تریاک نسبت به ترک ناگهانی تریاک چیست؟

  1. استفاده از روش های ترک اعتیاد تریاک جدید باعث می شود که درد کشیدن و خماری ترک اعتیاد کاهش پیدا کند.
  2. استفاده از داروهای جدیدتر مانند بوپرنورفین (یا همان ب2) و سابوکسون علاوه بر این که خماری را از بین می برد، باعث می شود که شما میل خود را به مصرف مجدد مواد مخدر از دست بدهید.
  3. از فواید ترک تریاک با استفاده از روش جدید می توان به دوام پاک بودن فرد اشاره کرد چرا که این روش تا حد زیادی می تواند بدون بازگشت باشد.
  4. زمانی که شما از دارو های مربوط به روش های جدید ترک اعتیاد استفاده می کنید، زندگی شما از حالت قبلی بیرون آمده و به زندگی عادی خود باز می گردید.

در روش های جدید ترک اعتیاد تریاک چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

  • حتما برای شروع ترک اعتیاد به یک دکتر متخصص ترک اعتیاد مراجعه کنید.
  • دوز مصرفی خود را خودسرانه بالا و پایین نکنید و بگذارید این روند زیر نظر دکتر انجام شود.
  • بیشتر از مقداری که دکتر برایتان مشخص کرده نخورید، چون خود این داروها اعتیاد آور هستند.
دیدگاه‌ها  
+1
بذای حرف زدن با دکتراتونم باید به همین شماره موبایل زنگ برنیم؟
+2
اقا یه قیمتم بدین ممنونت میشم
آقا جون ننتون قرص ب2 رو اگرم میخورید ادامه ندید،، یا با همون تریاک و شیره و اونا کم کم ترک کنید یا اگه قرص ب2 میخورید زودی جمعش کنید وگرنه بدکوفتیه ترکش.
سلام من هم ده سال بود مدام میکشیدم اما الان یکسال ترک کردم اول باید هدف و تصمیم قوی داشته باشی تا ترک کنی دوم اینکه از محیط و دوستانی که باهاشون حال میکردی و کنار بزاری سوم اینکه خودتت و ذهنت را مشغول کنی ، من قرص ب۲ گرفتم به چهار قسمت تقسیم کردم پنج روز روزی دو وعده استفاده کردم که شب ها هم بخوابم بعد پنج روز روزی،یه وعده با گذشت یک تا ده روز دیگه دلم هیچی نمیخواست که ب۲ رو را هم گذاشتم کنار خیلی راحت باید هدف ترک داشته باشی من مشکل مالی و مکان هم نداشتم مخصوصا خانمم هم بنده خدا چیزی نمگفت فقط روزی دو سه بار تاکید میکرد ترک کنم . ببینید،دوستان تریاک نمیزاره بلند شید برید دنبال کارتون هر کی هم میگه بکش اینطوری میشه و فلان باور نکنید همش دروغه تحمل کنید میتونید بزارید کنار این تجربه ای من بود و مطمین هستم جواب میده اگه بخوای به امید پاکی همه
نوشتن دیدگاه

سوالات متداول سریع ترین راه ترک تریاک

آیا به یکباره کنار گذاشتن تریاک حرکت صحیحی است؟

به نسبت مدت زمان مصرف شخص معتاد جواب این سوال متفاوت است اما به دلیل تغییراتی که مصرف تریاک در سیستم بدن و مغز ایجاد کرده کنار گذاشتن به یکباره ی تریاک حرکت اشتباهی است و ممکن است سکته در پیش داشته باشد. باید اجازه داد تا آهسته بدن مواد کمتری دریافت کند و به حالت اولیه برگردد.

عوارض ترک یکباره تریاک چیست؟

عوارض ترک یکباره تریاک عوارض خطرناکی در بر دارد. این نوع ترک عوارضی همچون اوردوز، تهوع و استفراغ، مشکلات فراوان گوارشی و ریوی در پی دارد، همچنین باعث ایجاد احساس خفگی و اسهال، ایست قلبی و ایجاد اختلال در گردش خون، اسپاسم عظلانی و گرفتگی مفصل و بسیاری عوارض دیگر را در پیش دارد و به هیچ عنوان توصیه نمی شود. 

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.