زمان وابستگی به ترامادول

به گفته پزشکان و متخصصان ترک اعتیاد افرادی که به ترامادول وابستگی دارند و به مصرف آن عادت کردند بسیار سخت است.

به گفته یکی از متخصصان ترک اعتیاد در کشور: " در اوایل تصور می شده است که ترک اعتیاد ترامادول بسیار راحت تر ازترک اعتیاد تریاک و... است، ولی با مشاهده افرادی که اقدام به ترک اعتیاد ترامادول کرد اند مشاهده شد که ترک اعتیاد این افراد بسیار حساس و سخت می باشد و باید در نظر داشته باشند که حتما این کار را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهند، اگر نه ممکن است که عوارض ترک ترامادول بسیار شدید به سراغ آنان بیاید و حتی جانشان را به خطر بیاندازد. همچنین آمار بازگشت به مصرف افرادی که ترامادول را ترک کرده اند بسیار زیاد است،یکی از مهمترین علل برگشت مجدد این افراد، دسترسی آسان به این ماده و پایین بودن قیمت آن است و چون ترامادول در داروخانه‌ها و عطاری‌ها با تجويز پزشک قابل دسترس است، برخی خانواده‌ها به دلیل عدم آگاهی، پذیرش بهتری به آن، نسبت به دیگر مواد افیونی دارند.

چه افرادی بیشتر ترامادول مصرف می کنند؟

  • تحقیقات و بررسی هایی که در این خصوص شده است نشان میدهد که معمولا اشخاصی که به سمت ترامادول می‌روند چند دسته هستند:
  • افرادی که کارهای سنگین دارند و مجبور به شب‌کاری هستند و برای رفع خستگی و سرحال بودن از این دارو استفاده می‌کنند.
  • افرادی که در روابط جنسی خود از عارضه زود انزالی رنج می‌برند و در ابتدا با تجویز پزشک و سپس خودسرانه شروع به مصرف مداوم این دارو می‌کنند
  • دانشجوها و افرادی که دنبال یک راه برای شب زنده داری هستند.
  • افرادی که برای حس و حال نشئگی از این دارو استفاده می کنند.
  • دسته آخر معتادانی که بدون مشورت با پزشک و درمانگر اعتیاد برای ترک مواد به مصرف خودسرانه ترامادول روی می‌آورند.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانیدچگونه فرد مصرف کننده ترامادول را تشخیص دهیم را مطالعه کنید.

وابستگی به ترامادول

درمان مصرف‌کنندگان ترامادول

درمان مصرف‌کنندگان ترامادول معمولا سخت است زیرا ترامادول با فعل و انفعالاتی که در بدن انجام می‌دهد خاصیتی مانند داروهای ضدافسردگی دارد و با آن که داروی مخدری است سبب هوشیاری و فعالیت بیشتر در فرد می‌شود و شايد یکی از دلایل گرایش مصرف‌کنندگان به ترامادول همین ویژگی باشد.از طرفی باید در نظر داشت که اشخاصی که به سمت مصرف این مواد می روند برای کسب لذت به سمت آن می‌روند با وجودی که معمولا مصرف‌کنندگان لذتجویی از مواد را انکار می‌کنند، بنابراین وقتی مصرف این مواد به صورت یک لذت برای شخص در می‌آید شرایط ترک هم در نتیجه سخت‌تر خواهد شد .

افرادی که به هر دلیلی از ترامادول استفاده می کنند و قصد کنار گذاشتن آنرا دارند باید تصور کنند شخصی که می‌خواهد مهارتی مثل اعتماد به نفس را کسب کند باید از طریق تمرین، آموزش و مشاوره به این مهارت دست یابد. وي بايد مسیر دو ساله‌اي را طی کند تا بتواند به آنچه که هدفش است، برسد اما برخی افراد برای رسیدن فوری به هدف و بدون اطلاع از عوارض و پیامدهایی که گریبانگیرش خواهند شد با سوء مصرف مواد و یا مصرف برخی داروها مثل ترامادول در مدت کوتاهی به هدف خود می‌رسند. ولی در اصل نکته مهم اینجاست که این اشخاص فقط برای مقطعی از زمان می‌توانند به آن مهارت برسند زیرا پس از مدت کوتاهی وابسته به مخدر می‌شوند و از هدفی که داشتند دور می‌شوند.

برای آگاهی بیشتر در این مورد می توانید مطلب عوارض مصرف قرص ترامادول را مطالعه کنید.

 

چه کسانی در ترک اعتیاد ترامادول موفق ترند؟

ما در مرکز بستری ترک اعتیاد نگین در افرادی که برای ترک مراجعه می‌کنند معمولا با چند گروه از خانواده‌ها روبه رو هستیم گروهی که متوجه می‌شوند که یکی از افراد خانواده به مصرف مواد روی آورده و این فرد مصرف‌کننده، مصرف مواد را نمی‌پذیرد اما خانواده اصرار به درمان دارد، در این افراد شانس بیشتر و موفقیت بیشتری برای درمان قطعی وجود دارد .
عده دیگری هستند که در خانواده متوجه مصرف مواد در فرد می‌شوند اما به جای اینکه به صورت منطقی با این مشکل برخورد کنند بیشتر با آن سازش می‌کنند، بدون آنکه درمانی صورت بگیرد. در واقع خانواده برای حفظ رابطه بین خود آن را پذیرفته‌اند که به آن "هم وابستگی در خانواده " می‌گویند. تعداد اینگونه خانواده‌ها متاسفانه زیاد است و درمان این نوع افراد اگر مصرف مواد طولانی مدت باشد بسیار سخت خواهد بود .

یکی از موارد مهمی که در ترک اعتیاد ترامادول باید در نظر داشته باشید این است که اولین و مهم ترین قسمت این داستان شما هستید. پس باید محکم و با قدرت و هوشمندانه قدم بردارید. وظیفه ما هم این است که مسیر را به شما نشان دهیم.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.