محرک کراک چیست

کراک یکی از مواد مخدر جدیدی است که اخیرا به دلیل ارزان بودن جایگاه ویژه ای نزد معتادان پیدا کرده است. در واقع معتادان همیشه به دنبال موادی هستند که در کنار ارزان بودن پاسخگوی نیازهای آنها باشد که متاسفانه کراک این ویژگی را دارد.

شکل ظاهری کراک چطور است؟

کراک ماده ای سفید رنگ است که نمونه اورجینال آن از مشتقات کوکائین است. اما نمونه ای که در ایران یافت می شود کاملا تقلبی بوده و فشرده شده هروئین است. این ماده بیش از 150 برابر نسبت به هروئین مخرب تر است.
در برخی از موارد کراک شبیه به قند و شکر بوده و در برخی از موارد شبیه به گچ دیوار است. به طوری که تشخیص تقلبی بودن آن را کمی دشوار می کند. ماده کراکی که امروزه به این شکل تولید می شود در واقع محصول کشور افغانستان است. این ماده به دلیل این که هیچ کدام از فاکتورهای استاندارد بودن را ندارد بشدت خطرناک بوده و موجب بروز عوارض وحشتناک می شود.
وجود ترکیبی به نام الکالوئید در کراک موجب شده است تا این ماده تبدیل به محرکی قوی برای ایجاد شاد و نشاط باشد.

نحوه مصرف کراک چگونه است؟

روش های مختلفی برای مصرف کراک وجود دارد که رایج ترین آن استفاده از لوله هایی شبیه به پیپ است. برخی از افراد آن را روی قاشق داغ کرده و با لوله خودکار مصرف می کنند. برخی نیز با فندک مانند مصرف شیشه آن را دود می کنند.
جالب است بدانید که اثرات کراک تنها 15 الی 20 دقیقه روی فرد باقی می ماند. یعنی حس سرخوشی ناشی از مصرف کراک تنها 15 دقیقه است. اما افرادی که این ماده را مصرف می کنند گویی زمان برایشان متوقف شده و فکر می کنند روزها در حال شادی هستند.

چرا کراک بین معتادان پر طرفدار است؟

دلایل متنوعی برای محبوبیت کراک وجود دارد که اصلی ترین آن بدون بو بودن آن است. بسیاری از معتادان همواره مشکل بو و دود را داشته اند و نتوانسته اند در هر جا اقدام به مصرف ماده مخدر کنند. مثلا تریاک به قدری بو دارد که نمی توان آن را در ساختمان های مسکونی مصرف کرد. اما کراک کاملا بدون بو بوده و در هر جایی می توان آن را مصرف کرد.
از طرفی کراک خیلی زود دود می شود. یعنی بدون استفاده از ماده آتش زا خاصی می توان از آن دود گرفت. به همین دلیل است که اکثر معتادان تنها با یک فندک و لوله خودکار اقدام به مصرف کراک می کنند.
ارزان بودن کراک نسبت به هروئین و کوکائین نیز موجب شده است تا این ماده محرک محبوبیت زیادی بین معتادان داشته باشد.

مصرف کراک چه خطراتی به همراه دارد؟

به جرات می توان گفت که کراک خطرناک ترین ماده مخدری است که هم اکنون در شکور یافت می شود. از مهمترین عوارض مصرف کراک می توان به تعرق بالا، افسردگی شدید، خستگی زیاد، تپش قلب، کاهش میل جنسی اشاره کرد.
افرادی که مدام کراک مصرف می کنند دچار عفونت های شدید پوستی می شوند. به طوری که پس از مدتی بافت پوست آنها می میرد و از بدن جدا می گردد. تا جایی که در بسیاری از مواقع مصرف کنندگان کراک نمی توانند به حمام بروند. برخی از سردخانه های کشور نیز از غسل نمودن معتادان کراکی اجتناب می کنند.

کراک چگونه موجب اعتیاد می‌شود؟

اصلی ترین سیاست تولید کنندگان کراک معتاد نمودن بی قید و شرط مصرف کنندگان است. به گونه ای که فرد با یک بار مصرف کراک به آن وابستگی شدید پدا می کند. مصرف کراک در همان بار اول چنان شادی کاذبی به فرد می دهد که او را برای مصرف دوباره آن ترغیب می کند.
همین مسئله فرد را تنها طی چند روز به یک معتاد درجه 1 تبدیل می کند. اما متاسفانه شادی مصرف کراک تنها 15 دقیقه طول می کشد و تنها 1 عمر تباهی است که شامل حال افراد می شود.

آیا مصرف کراک منجر به مرگ می‌شود؟

این سوالی است که بسیاری از افراد آن را را مطرح می کنند. پاسخ روشن است! مصرف هر ماده مخدری می تواند افراد را دچار سنکوب کند. بسیاری از مصرف کنندگان کراک بر این تصورند که مصرف آن با سایر مواد مخدر به خصوص مشروبات الکلی می تواند دوز و مدت سرخوشی آن را افزایش دهد. اما غافل از این که مصرف کراک با سایر مواد مخدر می تواند آنها را به کام مرگ بکشاند.
عوارض مصرف کراک به قدری گسترده است که خیلی زود می توان افراد را تا پای مرگ ببرد. تنها کافیست در مصرف آن زیاده روی کرد. طولی نمی کشد که فرد با دنیا خداحافظی می کند.

آیا می توان کراک را ترک کرد؟

هر ماده مخدری را می توان ترک کرد. اما ترک کراک کمی با سایر مواد مخدر فرق دارد. چرا که این ماده تاثیر شدیدی روی روان بیماران می گذارد و سم زدایی کردن آن را دشوار می سازد.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.