افسردگی بعد ترک اعتیاد چقدر طول میکشد

اعتیاد نوعی بیماری خانمان سوز است که در حال حاضر در بین خانواده‌ها افتاده است و زندگی آنها را مختل نموده، این بیماری جوانان زیادی را درگیر خود کرده است و همواره مشکلات متعددی را برای آنان رقم خواهد زد. افرادی که علاقه به ترک اعتیاد دارند باید زیر نظر یک روانشناس خبره و باتجربه باشند تا بتوانند از نظر ذهنی هم شستشو داده شوند و آماده گردند، این گونه افراد ممکن است که پس از ترک اعتیاد دچار افسردگی شوند، برخی از آنها می‌پرسند که افسردگی بعد از ترک اعتیاد چقدر طول می‌کشد، در جواب آنها باید بگوییم که افسردگی این بیماری براساس نکات متعددی از بین خواهد رفت. درد زیاد و تغییر چهره و بسیاری موارد دیگر باعث می‌شود تا فرد دچار افسردگی شود و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و گاه ممکن است که دست به کارهای خطرناکی بزند و جان خود را به خطر بیاندازند. مدت زمان طول کشیدن افسردگی بعد از ترک اعتیاد همواره به مدت زمان بستری و حتی نوع مواد مصرفی هم بستگی دارد زیرا برخی از مواد مخدرها بر روی مغز افراد تاثیر مستقیم می‌گذارند و پس از ترک کردن این ماده مخدر اصولا دچار افسردگی و ناراحتی عصبی می شوند به همین دلیل برای درمان آنها همواره نیاز به زمان بیشتری می‌باشد تا افراد بتوانند از این بیماری یعنی افسردگی رهایی پیدا کنند. افسردگی به گونه‌ای است که فرد از محیط‌های شلوغ و همچنین از خانواده خود دوری می‌کند و خجالت می‌کشد تا با جامعه ارتباط برقرار کند به همین دلیل باید با پزشک روانشناس ارتباط برقرار کند تا بتواند به راحتی با بیماری مقابله کرده و در نتیجه از افسردگی دور شود و بهبودی کامل پیدا کند. در ادامه این مطلب از کلینیک ترک اعتیاد نگین به بررسی دلایل افسردگی بعد از ترک می پردازیم.

افسردگی بعد ترک اعتیاد چقدر طول میکشد

دلایل افسردگی بعد از ترک اعتیاد

دلایل متعددی وجود دارد که افراد با وجود آنها دچار افسردگی پس از ترک اعتیاد می‌شوند، باید بگوییم که مصرف مواد مخدر از هر نوعی که باشد سبب می‌گردد تا فرد شادی و خوشحالی مضاعف و پوچی داشته باشد به همین دلیل پس از ترک کردن مواد مخدر همواره این شادی از بین می‌رود و فرد دچار افسردگی می‌گردد. لازم به ذکر است که درد ناشی از ترک کردن مواد مخدر مصرفی و همان گونه که گفتیم تغییر چهره فرد باعث می‌شود تا او دچار اختلال گشته و از همه دوری کند که به این امر افسردگی می‌گویند. کمبود اشتیاق به زندگی و حتی گاه دست زدن به فعالیت‌های خطرناک و دوری از دیگران می‌تواند نشانه اصلی افسردگی بعد از ترک اعتیاد باشد که به نوبه خود نیاز به توجه ویژه دارد.
پزشک باید به دلایل افسردگی بعد از ترک اعتیاد توجه ویژه‌ای داشته باشد تا بتواند با کمک روانشناسان متخصص و خبره به راحتی هنگام مراجعه فرد او را آماده کرده تا هم برای ترک کردن اشتیاق پیدا کند و هم بتواند از افسردگی در امان بماند و با سرعت بیشتری بهبود پیدا کرده و به صورت کامل از بیماری دور گردد. افرادی که مواد مخدر را ترک می‌کنند اکثرا احساس ناامیدی و بی‌ارزش بودن می‌کنند، آن‌ها ممکن است مداوم گریه کنند، تمرکز خود را از دست بدهند و یا کاهش پیدا کند و دچار بی‌اشتهایی و یا اختلالات خوردن و خواب گردند لذا افرادی که می‌خواهند اعتیاد خود را ترک کنند قبل از اقدام به پزشک مراجعه کنند تا با علائم و دلایل اصلی افسردگی و شرایط دقیق خود آشنایی کامل پیدا کنند تا بتوانند واکنش بهتری را هنگام مقابله با افسردگی بعد از ترک اعتیاد از خود نشان بدهند.
با شناخت دلایل افسردگی پزشکان هم می‌تواند هنگام مراجعه بیماران برای ترک مواد مخدر عملکرد بهتری را از خود نشان بدهند و در نتیجه افراد را بهتر راهنمایی نمایند تا بتوانند به راحتی با مشکلات خود مقابله کرده و آنها را به راحتی از میان بردارند و بهبودی کامل پیدا کنند و دچار مشکلاتی مانند ناامیدی نشوند و رفتار بهتری پس از ترک داشته باشند و در جمع و مهمانی ها هم حضور پیدا کنند.

دلایل افسردگی بعد از ترک اعتیاد

راهکار نجات از افسردگی بعد از ترک اعتیاد

راه‌های متعددی وجود دارد که با کمک آنها می توان به راحتی از افسردگی بعد از ترک انواع اعتیاد نجات پیدا کرد، لازم به ذکر است که برخی از این راه‌ها بسیار کارآمد و عالی هستند و همواره برای مقابله با این بیماری فوق‌العاده عمل کرده‌اند. از مهمترین این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای درمان و رهایی از افسردگی بعد از ترک اعتیاد باید با افراد خانواده ارتباط بیشتر و نزدیک ترین برقرار کرد.
  • باید به دوستان صمیمی خود نزدیک تر شد و با کمک آنها فضای شادی را تجربه کرد تا دیگر فضایی برای توجه به افکار منفی نباشد.
  • باید از روانشناسان و روانپزشکان متخصص و با تجربه در این زمینه‌ها کمک گرفت تا بتوان هم به راحتی به مشکلات ترک اعتیاد غلبه کرد و هم می‌توان به درمان سریع افسردگی پس از ترک کمک نمود.
  • سرگرمی و تفریح رفتن و حتی تماشای فیلم هم می‌توانند برای درمان افسردگی‌های بعد از ترک اعتیاد موثر باشند.
  • مهمترین نکته ای که می‌تواند در این دوران به درمان افسردگی شما کمک کند تلقین کردن به خود می‌باشد و باید دائم تکرار کرد که این احساسات و مشکلات گذرا است.

قابل ذکر است که این راه ها بسیار عالی و ثابت شده هستند و با کمک آنها می‌توان در هر شرایطی هم از بروز افسردگی‌ها جلوگیری کرد و هم می‌توان در صورت ابتلا به افسردگی پس از ترک اعتیاد به راحتی آن را درمان کرد و بهبود بخشید. توجه کردن به تمام راهکارهای گفته شده باعث شده تا پزشکان تمام نکات را به افراد توصیه نمایند، خانواده‌های گرامی با فراهم کردن محیطی شاد و مفرح و عالی می‌توانند کمک کنند تا آنها از افسردگی درامان بمانند. باید بگوییم که این گونه افراد روحیه حساس و دل بسیار نازکی دارند و در صورت مراقب نبودن ممکن است که هم دست به کارهای خطرناکی بزنند و هم با سرزنش شروع به گریه و بی قراری و حتی خودزنی کنند، پس باید هنگام مواجه و مقابله با این گونه افراد مراقب بود تا در دوران افسردگی به خوبی با این بیماری مقابله کنند و آن را شکست بدهند و به آغوش خانواده و جامعه بازگردند.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.