درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد
در مان بی خوابی ناشی از ترک اعیتد مواد مخدر

یکی از دلایل که معتادانی که ترک کرده اند را دوباره به سمت مصرف اعتیاد می کشاند، بی خوابی است. آمار تقریبی نشان داده است که بهانه ی 97 افراد برای مصرف دوباره تریاک، برطرف کردن بی خوابی بوده است. اختلال خواب که هم به عنوان عوارض مصرف هم به عنوان عوارض ترک اعتیاد به حساب می آید به چهار دسته تقسیم می شود.

درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

انواع خواب بعد از ترک اعتیاد

  • کم یا زیاد بودن خواب: افرادی که جزء این دسته هستند دچار کم خوابی یا خواب بیش از حد می شوند و این موضوع باعث آزار و اذیت آنها شده است.
  • کیفیت خواب: گاهی شنیده ایم که اصلا نخوابیدن بهتر از یک خواب بی کیفیت است که مثلا در 8 ساعث خواب شخصی که ترک کرده هر نیم ساعت یک بار از خواب می پرد، افرادی که دچار این مشکل هستند، در زمان بیداری به شدت احساس کسل بودن می کنند.
  • خواب بریده یا کوتاه: این افراد از دسته ی قبل بهتر می خوابند ولی خوابیدن آن ها به صورت بریده بریده و در زمان های مختلف روز است، همین موضوع نمی گذارید که بدن با خیال راحت استراحت کند.
  • خواب مداوم و با کیفیت: همیشه در هر موردی استثنا وجود دارد، این یعنی افرادی هستند که زمانی که که مصرف مواد مخدر را قطع می کنند، بعد از دو یا سه روز می توانند به راحتی بخوابند وهیچ مشکلی در این زمینه نداشته باشند، البته باید در نظر داشته باشید: این که فرد چقدر دچار اختلال خواب شود بستگی به میزان مصرف و مدت مصرف او دارد.

انواع خواب بعد از ترک اعتیاد

بی خوابی؛ اصلی ترین مشکل افرادی که ترک کرده اند

افردی که به تازگی اعتیاد را ترک کردند بیشتر مواقع از بی خوابی شبانه شکایت می کنند یا می توان گفت که شکایت اصلی آنها این است که نمی توانند در زمان استراحت، بخوابند. همین موضوع باعث پریشانی این افراد می شودو آن ها را مجبور می کند که به سمت مصرف مواد و یا دارو های ضعیف تر برای درمان بی خوابی بروند.

بی خوابی بعد از اعتیاد معمولا 2 تا 7 روز طول می کشد

استفاده از مواد مخدر برای درمان بی خوابی که بر اثر مصرف مواد مخدر بوجود آمده کار اشتباهی است و مثل این می ماند که شما بخواهید آتش را با بنزین خاموش کنید. مصرف مواد مخدر باعث ایجاد اختلال خواب می شود و فرد مصرف کننده بعد از مصرف، بسته به شرایط جسمی خود احتمالا کم خواب یا پر خواب می شود. اما وقتی که شخص معتاد مصرف مواد مخدر را ترک می کند، به طور متوسط مدت 2 تا 7 روز طول می کشد تا کم کم روال خوابیدن او به حالت عادی برگردد.

 بی خوابی بعد از اعتیاد معمولا 2 تا 7 روز طول می کشد

درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

دارو درمانی و روان درمانی مهمترین راههای در مان بی خوابی معتادان هستند اما برای درمان بی خوابی باید در ابتدا دلیل بی خوابی را ریشه یابی کنید چون گاهی عوامل اصلی بی خوابی مواردی مثل افسردگی و اضطراب و استرس هستند؛ بعد از اینکه دلیل بی خوابی را ریشه یابی کردید باید با توجه به اینکه چرا بی خواب شده اید درمان بی خوابی را شروع کنید.
به یاد داشته باشید که اگر دوره درمان ترک اعتیاد خود را گذرانده اید و دارو های مربوط به ترک اعتیاد را مصرف کردید؛ بی خوابی شما به دلیل ترک اعتیاد شما نیست، بلکه دلایل دیگری دارد که باید آن هارا با روان درمانی حل کنید.

یکی از مسائل بسیار مهمی که باید مراقب آن باشید این است که اگر بخواهید با مصرف سر از خود داروهای مختلف مشکل بی خوابی خود را برطرف کنید نه تنها مشکل بی خوابی را حل نمی کنید، بلکه به احتمال 97 درصد دوباره مصرف مواد مخدر را شروع می کنید
بنزودیازپین ها و ربیتورات ها دو نمونه از دارو های مخصوص بی خوابی هستند؛ ولی باد در نظر داشته باشید که اولین اولویت، نظر دکتر است و باید دارو های تجویز شده توسط دکتر را مصرف کنید. استفاده از هر داروی مسکن یا خواب آوری می تواند اعتیاد آور باشد، پس باید در این مورد به شدت مراقب باشید.

داروی گیاهی برای بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

داروی گیاهی برای بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

تا بوده برای مشکلات مختلف داروهای گیاهی و یا توصیه های سنتی وجود داشته البته که تحقیقات زیاد و قابل قبولی بر روی این داروها نشده که آیا برای بی خوابی تاثیرگذارند یا خیر و یا آیا مصرف این داروها برای بیماری که به تازگی ترک کرده خوب است یا می تواند عوارضی داشته باشد. چه بسا ممکن است با داروهایی که بیمار مصرف می کند تداخل داشته باشد. بنابراین قبل از مصرف داروهای گیاهی که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم باید حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید. بعضی از این داروها به شرح زیر هستند: 

  • بابونه: یکی از داروهایی که به عنوان کمک کننده برای بی خوابی معرفی شده است گیاه بابونه است. طبق تحقیقات این گیاه را بی خطر معرفی کرده اند. البته اگر به گیاهانی همچون گل داوودی، گل های مروارید یا آفتابگردان حساسیت داشته باشید بهتر است از بابونه نیز استفاه نکنید چرا که ممکن است به بابونه نیز حساسیت یا آلرژی داشته باشید. 

  • جنسینگ هندی: گفته می شود که این گیاه یک ماده ای به نام تری اتیلن گلیکول دارد که بر روی خواب و کم خوابی تاثیر چشم گیری دارد. و همچنین این تحقیقات بیان کرده است که مصرف 300 میلی گرم از این گیاه دو بار در طول شبانه روز می تواند به بهبود کیفیت خواب شما بسیار کمک کننده باشد. 
  • ریشه سنبل الطیب: اول از همه اینکه مصرف این دارو در زمان بارداری توصیه نمی شود و همچنین ممکن است با بعضی داروها تداخل داشته باشد. ولی بعضی از مطالعات نشان داده اند که این گیاه می تواند در خواب راحت به افراد کمک کند. 
  • گیاه کاوا: ییک دیگر از گیاهانی که اثر آرامبخش و خواب آوری دارد و می تواند کیفیت خواب را بهبود ببخشد گیاه کاوا است. اما گفته می شود که ممکن از این گیاه بر روی کبد تاثیرات بدی بر جای گذارد. بنابراین زیاد استفادهه از این گیاه توصیه نمی شود. 

سایر گیاهانی که به عنوان داروهای موثر خواب پیشنهاد می‌شوند عبارتند از گل ساعتی، رازک و بادرنجبویه. البته این گیاهان هنوز نیاز به تحقیقات بیشتر دارند تا ایمنی و اثربخشی‌شان مشخص شود.

داروی گیاهی برای بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

نکته پایانی در مورد بی خوابی ناشی از ترک اعتیاد

این که بخواهید یک روز بعد از ترک مواد مخدر پاک شوید و همه چیز تمام شود، تصویری اشتباه است. مواد مخدر جدا از همه ی تاثیراتی که روی بدن و جسم می گذارد، روح و روان شما را هم تحت تاثیر قرار می دهد و همین موضوع باعث می شود که روند درمان شما طول بکشد. ترک کردن بدون برنامه ریزی و غیر هدفمند، مثل این است که فقط مدتی مصرف خود را قطع کنید و دوباره به مصرف برگردید. پس علاوه بر جسم باید به فکر پاک کردن روح روان خود هم باشید.

هیچ وقت برای بهتر شدن دیر نیست؛ همین امروز با ما تماس بگیرید...

مرکز تخصصی ترک اعتیاد نگین

نوشتن دیدگاه

سوالات متداول درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

بی خوابی بعد از ترک چقدر طول می کشد؟
عموما بیخوابی بعد از ترک اعتیاد حدود 2 تا 7 روز زمان می برد. البته به نسبت افراد مختلف متفاوت است. ولی به طور معمول بعد از نهایت 7 روز رفته رفته خواب به روال منظم خود باز می گردد.
آیا برای استفاده از داروهای گیاهی نیازی به مشورت گرفتن از دکتر هست؟
بله. صد در صد باید قبل از استفاده از داروهای گیاهی از دکتر معالج خود مشورت بگیرید. چرا که بعضی از داروهای گیاهی با داروهایی که بیمار در حال مصرف است تداخل پیدا می کنند.
در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.