کدام ماده مخدر باعث بیخوابی میشود

استفاده از مواد مخدر به دلیل تاثیرات مستقیمی که روی مغز دارد باعث بروز مشکلات و ناهنجاری های زیادی در زندگی فرد می شود. یکی از این مشکلات که به صورت مستقیم با سیستم اعصاب و مغز انسان در ارتباط است، بروز اختلالات خواب مانند پرخوابی و بی خوابی می باشد که در این مطلب از مرکز بستری نگین در مورد اختلالات خواب در اثر مصرف مواد مخدر صحبت می کنیم.

 

بی خوابی در اثر مواد مخدر

بی خوابی در اثر مواد مخدر به دو صورت می تواند باشد:

  • بی خوابی در اثر مصرف مواد مخدر
  • بی خوابی در اثر مصرف نکردن مواد مخدر

در ادامه این دو مورد را کامل تر توضیح می دهیم تا دقیق تر با این موضع آشنا شوید.

کدام ماده مخدر باعث بیخوابی میشود

مصرف کدام ماده مخدر باعث بی خوابی میشود؟

به طور کلی می توان گفت مصرف مواد مخدری که باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شوند باعث می شوند که فرد دیگر احساس خواب آلودگی نداشته باشد. مواد مخدری مانند شیشه و کوکائین که در رده بندی مواد محرک قرار می گیرند از این دسته می باشند.
البته این که بخواهید فکر کنید که این مواد به تازگی در دسترس بشر بوده اشتباه است و حتما تا به حال شنیده اید که در جنگ جهانی دوم هیتلر برای افزایش هوشیاری سربازان و کاهش نیاز آن ها به خواب از مت آمفتامین یا همان شیشه استفاده کرده؛ یا در فیلم های سینمایی دیده اید که فرد برای افزایش هوشیاری کوکائین مصرف می کند.
از طرفی جالب است بدانید که عده ای که بر جسب شغل یا شرایط خاصی که دارند و باید مدت زمان زیادی را بیدار بمانند وارد چرخه اعتیاد می شوند. به عنوان مثال رانندگانی که باید در شب رانندگی کنند و یا دانشجویانی را می توان نام برد که مصرف خود را برای جلوگیری از خوابیدن شروع کرده و وقتی به خود آمدند متوجه شدند که گرفتار اعتیاد به مواد مخدر شده اند. البته بهتر است که این موضوع را بدانید که وقتی فردی برای جلوگیری از خوابیدن شیشه مصرف می کند در دفعات ابتدایی ممکن است که تا بیش از 24 ساعت اصلا نخوابد، ولی به محض این که اثرات ماده از بین رفت ممکن است مصرف کننده 1 روز کامل به خواب فرو برود.
مورد دیگری که در این قسمت باید بدانید این است که تاثیرات مواد مخدر مختلف روی بدن افراد نتیجه های متفاوتی بدهد. به عنوان مثال فردی از شیره تریاک استفاده می کند ممکن است تاثیر متفاوتی بگیرد و به نحوی از خواب جلوگیری کند، اما شخص دیگری وقتی همان نوع مواد را مصرف می کند بی اختیار به خواب برود.
افرادی که در این دسته بندی جای می گیرند بعد از مدتی نمی توانند همان تاثیرات اولیه را از مواد مخدر دریافت کنند و مجبورند که مصرف بیشتری داشته باشند و از همینجا کم کم در باتلاق اعتیاد فرو میروند.

بی خوابی در اثر خماری

بی خوابی در اثر مصرف نکردن مواد مخدر

به زبان ساده تر این مورد را می توان بی خوابی در اثر خماری هم نامید. این بی خوابی معمولا به دو دلیل عمده در افرادی که سابقه مصرف مواد مخدر را داشته اند و ترک اعتیاد انجام داده اند دیده می شود که در ادامه این دو دلیل را با هم بررسی می کنیم:

  • دسته اول افرادی هستند که دلیلشان برای مصرف مواد مخدر داشتن خواب راحت بوده است و اکنون که مصرف مواد را قطع کرده اند نمی توانند به درستی بخوابند. این مورد بیشتر برای افرادی پیش می آید که موادی مانند حشیش، ماریجوانا و سایر مواد مخدر مشابه را مصرف می کرده اند و اقدام به ترک اعتیاد کرده اند. این افراد نباید نگران چیزی باشند، چون به تدریج بدن آن ها به خواب عادت خواهد کرد.
  • دسته دوم افرادی هستند که دچار عوارض قطع مصرف مواد مخدر شده اند و به اصطلاح در حال خماری کشیدن می باشند. درد فیزیکی، استرس، اضطراب و سایر عوارضی که در این زمان به سراغ فرد می آید مانع خوابیدن او می شود. بهترین راه حل برای این افراد استفاده از روش های نوین و علمی ترک اعتیاد است! چرا که ترک اعتیاد با روش های سنتی خماری زیادی دارد و تجربه نشان داده که بازده مناسبی ندارد؛ این در صورتی است که بازده روش اصولی ترک اعتیاد بسیار بالاست و شما می توانید با استفاده از این روش ها بدون درد خماری با اعتیاد به مواد مخدر خداحافظی کنید و نگران بی خوابی و سایر عوارض آن نباشید.
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.