نالتروکسان چیست

نالتروکسان چیست ؟ نالتروکسان (Naltrexone) برای درمان اعتیاد مصرف کنندگان تریاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو غالباً به شکل کپسول در بازار عرضه می‌گردد و همچنین گاهی از نالتروکسان برای ترک اعتیاد الکل هم استفاده می‌شود. احتمالاً می‌دانید که مواد مخدر افیونی و به‌خصوص تریاک با تأثیری که بر سلول‌های عصبی اپیوییدی می‌گذارند، ابتدا باعث لذت شده و سپس فرد به سمت اعتیاد سوق پیدا می‌کند. بنابراین برای پاسخ به نالتروکسان چیست، می‌توانیم بگوییم دارویی است که با اتصال به سلول‌های عصبی اپوییدی، مانع احساس لذت یا نئشگی تریاک می‌شود و به این ترتیب به ترک مواد کمک می‌کند. یک نکته مهم درباره مصرف نالتروکسان وجود دارد و آن هم اینکه دارو باید در دوره‌ای که ۱۴ روز از ترک اعتیاد گذشته و به اصطلاح زمانی که فرد پاک است، مصرف شود. ممکن است برای معتادان به مشروبات الکلی هم سؤال نالتروکسان چیست پیش آمده باشد، درست است که این دارو عموما برای معتادان به مواد افیونی تجویز می‌شود ولی گاهی برای ترک الکل هم مورد استفاده است. با این حال هنوز دقیق مشخص نیست که چگونه نالتروکسان به ترک الکل کمک می‌کند.

نالتروکسان چیست؟

یک باور عمومی درباره بیماری اعتیاد وجود دارد که اعتیاد را یک مسمومیت مزمن می‌داند. حالا مدتی است که این باور به چالش کشیده شده و عقاید دیگری در این باره بوجود آمده است. این بحث تا حد زیادی به موضوع استفاده از داروی نالتروکسان ارتباط دارد. توجه داشته باشید که پزشکان و کلینیک‌هایی که اعتیاد را یک مسومیت مزمن می‌دانند، در فرآیند کمک به فرد معتاد، در اولین قدم، قصد سم‌زدایی از بدن او را دارند. حتی در بسیاری از شعار‌های تبلیغاتی شاهد عباراتی مانند ایجاد تنفر از مواد هستیم. با این حساب برای سم زدایی یا ایجاد حس تنفر به مواد از داروینالتروکسانیا موارد مشابه به آن استفاده می‌شود. همان‌طور که گفتیم مولکول‌های نالتروکسان به گیرنده‌های عصبی متصل می‌شوند و دیگر اجازه نمی‌دهند که مورفین جذب آن‌ها شود، به این ترتیب فرد معتاد با مصرف مواد مخدر، نئشه نمی‌شود. بنابراین فرد معتاد می‌داند که هر چقدر هم مواد مصرف کند به حالت مورد نظر خود نمی‌رسد. پزشک در مواقع تجویز نالتروکسان به اشخاص، توضیح می‌دهد که نباید مواد مخدر به همراه این دارو، استعمال شوند. وقتی فرد می‌داند دیگر نئشه نمی‌شود و همچنین خواستار ترک اعتیاد می‌باشد، تا دوره موقتی مصرف نالتروکسان باعث موفقیت در فرآیند ترک خواهد بود اما به محضی که مصرف این دارو قطع شود، دوباره میل به مصرف مواد بوجود می‌آید.

قرص نالترکسون یا قرص نالتروکسان

درمورد قرص نالتروکسان عقاید مختلفی وجود دارد ولی بهتر است درمورد قرص نالتروکسان، فعلاً به واقعیت‌های ثابت شده بپردازیم و سپس تأثیر آن را در فرآیند ترک اعتیاد مورد بررسی قرار دهیم. گفتیم که برای شروع پروسه ترک اعتیاد، بسیاری از کلینیک‌ها و پزشکان، روش سم‌زدایی را پیشنهاد می‌کنند. برای سم‌زدایی از دارو‌هایی به نام آنتاگونیست استفاده می‌شود. در مورد قرص نالتروکسان هم می‌توانیم بگوییم که این دارو یک نوه آنتاگونیست است که تأثیر مورفین‌ها را در سیستم عصبی، خنثی می‌نماید. تمام دارو‌هایی که آنتاگونیست هستند از تغییرات مولکولی آگونیست‌ها بوجود می‌آیند. برای مثال نالتروکسان از تغییرات مولکولی دارویی به نام اکسی مورفون، بدست آمده است. به عبارت ساده‌تر می‌توانیم بگوییم که نالتروکسان از نظر ساختار مولکولی شبیه به تریاک یا مواد مخدر دیگر است و به همین دلیل با همان سلول‌های عصبی سر و کار دارد و پس از مصرف این دارو، مولکول‌ها به گیرنده‌های عصبی مرتبط با مواد افیونی متصل می‌شوند زیرا به آن‌ها شباهت دارند تقریباً می‌توان گفت مانند قفل و کلید. در اینجا به زبان نسبتاً ساده برای شما توضیح دادیم که عمل‌کرد داروی نالتروکسان به چه صورت است به این ترتیب بر اساس یک تجزیه و تحلیل جزیی، می‌توانید از مزایا و معایب مصرف این دارو آگاه باشید. همان‌طور که در بخش قبلی هم گفتیم مصرف همزمان نالتروکسان با مواد مخدر باعث صدمات جبران ناپذیری خواهد شد. ممکن است پزشک این دارو را برای فرد معتاد تجویز نماید که در یک دوره کوتاه باعث می‌شود تمایل شخص به مصرف مواد کاهش پیدا کند ولی همچنان خماری و درد ناشی از فقدان مورفین، برای بیمار وجود خواهد داشت. حالا شاید برای شما سؤال پیش آمده باشد که نالتروکسان فقط دارای عوارض است و هیچ کاربردی ندارد؟ در پاسخ به شما باید بگوییم نالتروکسان یک کاربرد ضروری در نجات افرادی دارد که دوز بالایی از مورفین را مصرف کرده‌اند. می‌دانید که اگر میزان مورفین در خون بیش از اندازه باشد خطر مرگ، شخص را تهدید می‌کند در چنین مواقعی از نالتروکسان برای کاهش اثر مورفین استفاده می‌شود.

درمورد قرص نالتروکسان

نالتروکسان و ترک اعتیاد

نالتروکسان و ترک اعتیاد از جمله ترکیب‌هایی هستند که شاید در بین کلاس‌های آموزش ترک یا مراحل ترک اعتیاد با آن آشنا شده باشید. در‌واقع نالتروکسان و ترک اعتیاد، در مطالعات مربوطه همیشه مورد توجه بوده و همچنان تحقیقات درباره آن در جریان است. وقتی ۱۴ روز از پاکی بیمار گذشت، پزشک معالج یک تست مورفین از او می‌گیرد سپس میزان معینی نالتروکسان تجویز می‌شود. همچنین پزشک برای بیمار توضیح می‌دهد که با مصرف نالتروکسان او نمی‌تواند مواد مصرف کند در غیر این صورت ۳ اتفاق قابل پیش‌بینی است:

- با مصرف مواد هیچ نئشگی بوجود نیاید.
- با مصرف مواد حال عمومی بیمار بد شده و باید به بیمارستان مراجعه کند.
- با مصرف مواد امکان مرگ و میر بوجود می‌آید.

واقعیت این است که هر ۳ این اتفاقات، ممکن هستند و بسته به شرایط فرد اتفاق می‌‌افتند. فرد که حالا مدتی از پاکی او گذشته، احتمالات بالا را در نظر می‌گیرد و تمایل خود به مصرف مواد مخدر را کنترل می‌نماید. نالتروکسان و ترک اعتیاد، در بسیاری از موارد ترکیب موفقی هستند ولی توجه داشته باشید که این دارو حتماً باید تحت نظر پزشک تجویز و استفاده شود و بایستی بیمار کارت نالتروکسان دریافت کند تا در صورت بوجود آمدن موقعیت‌های اورژانسی، تیم درمان از شرایط او باخبر بوده و مورفین تزریق نکنند!

نالترکسون را از کجا تهیه کنیم؟

نالترکسون را از کجا تهیه کنیم؟ باید در نظر داشته باشید که همواره مصرف این دارو نیازمند احتیاط است و حتماً باید تحت نظر پزشک تجویز و استعمال شود. اگر می‌خواهید در پروسه ترک اعتیاد از نالتروکسان استفاده کنید به جای سؤال نالترکسون را از کجا تهیه کنیم؟ تمام سؤالات خود را از پزشک بپرسید و هرگز خودسرانه برای مصرف این دارو عمل نکنید. چنانچه پزشک تصمیم بگیرد که این دارو را تجویز کند در پاسخ به سؤال نالترکسون را از کجا تهیه کنیم، کلینیک‌ها یا داروخانه‌های معتبری، معرفی خواهد کرد. همچنین اگر بیمار از دوز بالای مورفین استفاده کرده و در شرایط اورژانسی قرار بگیرد، این دارو اثرات مورفین را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

نالترکسون را از کجا تهیه کنیم؟

سم زدایی با نالترکسون

سم زدایی با نالترکسون یک روش علمی است.گفتیم که عده‌ای هم اعتیاد را مسمومیت مزمن نمی‌دانند بلکه بر این باور هستند که اعتیاد، یک جایگزین مزمن است. بر همین اساس برای ترک اعتیاد ابتدا باید جهان بینی فرد، تغییر کند و با روانکاوی حرفه‌ای، مشکلاتی که باعث اعتیاد شده، ریشه‌یابی و حل شوند. سپس با قطع مصرف مواد، فرد در فرآیند ترک اعتیاد قرار بگیرد. با این حساب، موضوع تنفر از مواد مخدر، نه تنها مفید نیست بلکه به نوعی مخرب نیز هست چرا که در علم روانشناسی همواره تنفر از یک عشق سرکوب شده، ناشی می‌گردد. بهترین حالت این است که فرد معتاد پس از مدتی نسبت به مصرف مواد حالتی بی‌اعتنا داشته باشد یعنی وسوسه‌ها و تناقض‌ها در او به حداقل برسند. بر اساس این دیدگاه داروی نالتروکسان، اصلاً تأثیری در ترک اعتیاد ندارد. در ضمن توجه داشته باشید که ممکن است بعضی افراد در کنار مصرف نالتروکسان، اقدام به مصرف مواد کنند، در این صورت با زیاده روی در مصرف، سعی می‌کنند به حالت نئشگی برسند که البته این اتفاق نمی‌افتد ولی سطح مورفین در خون بالا می‌رود و ریسک مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند.

سم زدایی با نالترکسون در مورد ترک اعتیاد مواد افیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سم زدایی با نالترکسون بایستی حتماً تحت نظر پزشک متخصص انجام شود. بسیاری از افراد که ترک اعتیاد موفقی داشته‌اند از سم زدایی با نالترکسون در دوره‌ای از ترک اعتیاد خود استفاده کرده‌اند ولی حتماً این پروسه موفق زیر نظر پزشک و تیم درمانی انجام شده است. داروی نالتروکسون مستقیماً با سلول‌های عصبی سر و کار دارد پس از مصرف خودسرانه آن جلوگیری کنید و در صورتی که پزشک آن را تجویز کرد با کمک خانواده خود، طول درمان را کامل نمایید. برای اطلاعات بیشتر با مرکز ترک اعتیاد نگین تماس بگیرید.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.