داروهای ترک اعتیاد

امروزه در روش هایی که به عنوان راههای اصولی ترک اعتیاد شناخته می شوند از ترک اعتیاد تایید شده در نظر پزشکان استفاده می شود تا بتوانند روند ترک اعتیاد را برای فرد مصرف کننده ساده‌تر کنند. به طور کلی می توان گفت که دو راه اصلی برای ترک اعتیاد وجود دارد که اولی ترک اعتیاد ناگهانی و غیر اصولی می باشد که فرد مورد نظر در این روش به صورت ناگهانی مصرف مواد را کنار گذاشته و قصد می کند که دیگر سراغ آن نیاید، روش دوم استفاده از دارو تحت نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد است. تجربه ما در سال‌های گذشته نشان داده است که افرادی که سراغ روش اول می روند به احتمال بیشتری به اعتیاد باز می گردند و به عبارتی افراد استفاده کننده از داروهای ترک اعتیاد و روش اصولی، ترک اعتیاد با دوام تر و طولانی ‌مدت تری خواهند داشت. در ادامه  این مطلب ازسایت کلینیک ترک اعتیاد نگین توضیحات بیشتری در خصوص داروهای ترک اعتیاد در اختیار شما قرار می دهیم.

آشنایی با داروهای ترک اعتیاد

اولین نکته ای که در خصوص داروهای ترک اعتیاد باید بدانید این است که وظیفه آن ها در زمان ترک اعتیاد چیست و به طور کلی چرا باید از آنها استفاده کرد؟ در ادامه پاسخ این سوال در اختیار شما قرار می دهیم:

  • داروهای ترک اعتیاد کمک می کنند که علائم ترک اعتیاد یا همان خماری قطع مصرف مواد مخدر را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. این داروها دارای مقدار مشخصی مواد مخدر کنترل شده هستند.
  • مصرف این داروها طبق تجویز دکتر در زمان بندی ها و به اندازه های مشخص شده، در طولانی مدت می تواند عملکرد ضد مواد مخدر روی بدن فرد داشته باشد و علاوه بر سم‌زدایی، میل فرد به مصرف مواد مخدر را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.
  • بسیاری از این داروها می توانند نشانه های روحی روانی بعد از اعتیاد را نیز تا حد زیادی کنترل کنند.

نکته مهمی که در خصوص این داروها باید به یاد داشته باشید این است که مصرف خودسرانه آن ها ممکن است عوارض جدی برای شما به همراه داشته باشد و در شرایط خاص باعث مرگ فرد مصرف کننده شود. از سوی دیگر نباید فراموش کنید که مصرف این داروها نیز اعتیادآور است و اگر این داروها طبق تجویز پزشک استفاده نشود، فرد به مشکلات زیادی بر خواهد خورد. برای درمان بی حالی بعد از ترک اعتیاد راه های مختلفی وجود دارد که می توانید تمامی این راهکارها و درمان های دارویی را با کمک پزشکان و روانپزشکان کلینیک ترک اعتیاد نگین با خیالی آسوده سپری کنید.

معرفی انواع داروهای ترک اعتیاد

در ادامه داروهای ترک اعتیاد مورد استفاده در کلینیک های ترک اعتیاد را با هم بررسی می‌کنیم و توضیحات مختصری را برای آشنایی شما ارائه می‌کنیم. نکته ای که قبل از هر چیز در خصوص این داروها باید به یاد داشته باشید این است که به هیچ عنوان این داروها را نباید به صورت سرخود مصرف کرد چرا که تاثیرات برخی از آنها در شرایط خاص و بر روی افراد مختلف می‌تواند بسیار خطرناک باشد و آسیب های جبران ناپذیری به فرد بزند.

  • بوپرنورفین: این قرص ها که با نام B2 نیز شناخته می شوند یکی از داروهای ترک اعتیاد است که میتواند جایگزین مصرف مواد مخدر باشد. یکی از مزایای اصلی این دارو برای ترک اعتیاد این است که احتمال برگشت به اعتیاد بعد از مصرف آن بسیار پایین است و در زمان استفاده از آن تا حد زیادی از عوارض ذهنی و بدنی ترک اعتیاد کاسته می شود. البته باید در نظر داشته باشید که این دارو عوارضی به همراه دارد که عبارتند از: اعتیاد به این دارو، بروز رفتار به افکار غیر معمول، گیجی، یرقان، تیره شدن ادرار، ضعف و بی حالی، تهوع، احساس سبکی در سر، ورم کردن صورت و قسمت های داخلی دهان، مشکلات تنفسی، درد معده، کاهش اشتها
  • نوافن برای ترک اعتیاد زمانی تجویز می شود که نیاز به داروی های تسکین دهنده درد وجود داشته باشد.

داروهای ترک اعتیاد

  • متادون: این دارو یک ماده شبه افیون است که به دو صورت صنعتی و دستی تولید می‌شود و بیشتر برای افرادی که اعتیاد به هروئین و تریاک دارند مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که مصرف شدید هروئین و تریاک دارند با استفاده از این دارو به ثبات و تعادل نسبی می‌رسند و از روش های خطرناکی مانند تزریق مواد مخدر دوری خواهند کرد. این دارو کمک می‌کند که فرد معتاد به راحتی از مراحل ابتدایی ترک هروئین و تریاک سربلند بیرون بیاید ولی استفاده از آن به صورت خودسرانه می تواند باعث اعتیاد شود. عوارض استفاده از متادون عبارتند از: میل به خودکشی، هنجار شکنی‌ های بیگاه، عدم ثبات شخصیتی، حساسیت‌های پوستی، پوسیدگی دندان‌ ها، عدم اعتماد به نفس، اختلالات خواب، توهم، در مادران باردار احتمال سقط جنین، کم وزنی و زودرسی نوزاد، قطع عادت ماهانه در زنان، احساس خواب آلودگی و احتمال به کما رفتن فرد، یبوست.
  • کلونیدین: این دارو در دسته داروهای غیر اپیوئیدی قرار دارد و باعث تسکین علائم بروز یافته به دلیل عدم مصرف مواد مخدر همچون: تعریق، درد عضلات، تهوع، اسهال، استفراغ، لرز، کرامپ شکمی و سایر علائم سندروم محرومیت از ماده مخدر می شود. این دارو مصرف خوراکی دارد و استفاده آن برای افراد هوشیار در هر 24 ساعت به میزان 1 میلی گرم مجاز است. برخی از عوارض مصرف این دارو عبارتند از: افزایش فشار خون، احساس خواب آلودگی پس از مصرف.
  • داروهای ضد افسردگی و آنتی هیستامین: گاهی برای کاهش برخی از عوارض ترک مثل بیخوابی، استرس و اضطراب، پزشک اقدام به تجویز داروهایی همچون هیدروکسی زین و دیفن هیدرامین (از دسته آنتی هیستامین ها) و یا آمی تریپتیلین و ...(از دسته آرام بخش ها) می کند. این داروها برای درمان بیخوابی و بیقراری مورد استفاده قرار می گیرند.
  • آنتاگونیست ها: این دسته از داروها با عنوان پادزهر مواد مخدر شهرت دارند و برای از بین بردن عوارض مصرف مواد برای رهایی فرد معتاد از اعتیاد به عنوان یک روش دارویی تجویز می شوند.
  • نالتروکسان: استفاده از نالتروکسان یکی از راه های درمان آنتاگونیستی اعتیاد است. این داروها با اثرگذاری بر روی سیستم عصبی فرد باعث کمک به درمان فرد معتاد می شود.
  • دی سولفیرام: این دارو با نام آنتا بیوز یا ضد الکل شهرت دارد و در گروه داروهای ضد می خواری است. با مصرف الکل میزان استالدئید بالا رفته و مصرف این ضد الکل باعث مهار آنزیم سرعت بخشی به اثر بخشی الکل می گردد.
  • سایر داروهای ترک قطعی اعتیاد نیز از لحاظ عملکرد، نحوه استفاده و عوارض استفاده خودسرانه مانند موارد بالا می باشد که عبارتند از: نالوکسان، سابوکسون، متادول و ...

با توجه به خطراتی که مصرف خودسرانه این داروها بر سلامتی فرد دارد، توصیه می شود برای ترک اعتیاد حتما با دستور پزشک از داروهای ترک اعتیاد استفاده شود.

دیدگاه‌ها  
+1
سلام
من چندسالی میشه معتادم
الان با ساقیم شرط کردم دز مواد و هی اروم اروم بیاره پایین تا ترک کنم
ایا این روش جواب می ده؟
به نقل از سجاد:
سلام
من چندسالی میشه معتادم
الان با ساقیم شرط کردم دز مواد و هی اروم اروم بیاره پایین تا ترک کنم
ایا این روش جواب می ده؟

دوست عزیز
با سلام توصیه می شود راه اصولی را برای ترک انتخاب کنید و به پزشک مربوطه مراجعه کنید.
سلام
من یک جوان 21 ساله هستم
اعتیاد به گل دارم
ایا دارویی برای ترک گل وجود دارد؟
به نقل از محمد:
سلام
من یک جوان 21 ساله هستم
اعتیاد به گل دارم
ایا دارویی برای ترک گل وجود دارد؟

سلام
در ابتدا باید معاینه شوید و مشاوره شوید و درمان مناسب را دریافت کنید.
نوشتن دیدگاه

پرسش و پاسخ داروهای ترک اعتیاد

آیا داروهای ترک اعتیاد را می توان خودسر مصرف کرد؟
خیر. مدت زمان و داروی انتخابی و همچنین میزان دز مصرفی هر بیمار با دیگری متفاوت است که بعد از معاینه های اولیه مشخص می شود.
در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.