تجربه ترک هروئین

ترک مواد مخدر هایی از جمله هروئین می تواند تا مدت ها شخص مصرف کننده را متحمل تغییراتی در وضعیت روحی و شرایط فیزیکی بدن کند. این تجربه ها هرچند که تا حدی می توانند در افراد مختلف متفاوت گزارش شوند، اما اشتراکاتی هم با هم دارند که آگاهی از آن ها می تواند در مسیر ترک اعتیاد بسیار کمک کننده باشد. مصرف کنندگانی که در کلینیک ها و کمپ ترک اعتیاد اقدام به کنار گذاشتن مواد مخدر می کنند تا مدت ها بعد از ترک تحت نظر قرار می گیرند تا تغییرات فیزیکی و روحی شان بررسی شود. اگر قصد ترک اعتیاد در خانه را دارید، باید تحت نظر پزشک باشید. پزشک با توجه به وضعیت و میزان مصرف شما دستور ترک هروئین در خانه را می دهد. شما با کمک روانشناس ترک اعتیاد می توانید از اختلالاتی که در روحیات شما ایجاد می شود جلوگیری کنید. در این مقاله به تجربیات مشترک و متداولی که در اثر ترک هروئین برای افرد اتفاق افتاده است صحبت می کنیم.

اختلالات ترک هروئین

اختلالات بعد از ترک اعتیاد را نمی توان جزء بیماری ها دانست. پژوهشگران بسیاری این اختلالات را حتی نشانه هایی خوب و نشان دهنده پیشرفت در مسیر ترک اعتیاد می دانند. اندازه و شدت اختلالات در مصرف کنندگان هروئین بسته به عواملی مانند مدت زمان مصرف، نوع مصرف، میزان مصرف و ... متفاوت است. این اختلالات اغلب توسط خود فرد گزارش می شوند.
برای کنترل و درمان برخی از این اختلالات می توان از پزشک و یا روانپزشک کمک گرفت تا این دوران را آسان تر سپری کرد.

اختلالات ترک هروئین 

کسانی که هروئین را ترک کرده اند چه تجربیاتی دارند؟

متداول ترین اختلالات بعد از ترک هروئین عبارتند از:

  • افسردگی و نا امیدی
    از جمله احساساتی که افراد مصرف کننده بعد از ترک هروئین دارند احساس پوچی و نا امیدی است. کسانی که حال روحی خود را با مصرف هروئین نرمال نگه می داشته اند، اکنون بدون مصرف آن احساس خوب و قابل قبولی نسبت به خود و زندگی ندارند. احساس رضایت مربوط به بخشی از مغز به نام دستگاه لیمبیک است . این بخش در مصرف هروئین تحت تاثیر آن قرار داشته و برای عادت به شرایط جدید نیازمند زمان است.
  • پرخاشگری
    مصرف کنندگان هروئین بعد از ترک معمولا دوره پرخاشگری را طی می کنند. در این دوره فرد دچار یک حالت تدافعی می شود و نسبت به کوچکرین مسائلی که مطابق میلش نباشند واکنش نشان می دهد. حساسیت بالای بدن و روحیه ضعیف بعد از دوره ترک باعث پرخاشگری می شود.
  • بی خوابی
    هروئین از جمله مواد مخدری که خاصیت تسکین دهندگی دارد. فرد با مصرف هروئین به خواب فرو می رود و در مواردی این خواب آنقدر عمیق می شود که نمی توان او را بیدار کرد. با قطع مصرف هروئین تا مدتی فرد بیقرار است و نمی تواند به راحتی قبل بخوابد. این بی قراری ها و کسر خواب ها یکی از دلایلی است که فرد دوباره به مصرف هروئین روی می آورد.
  • زود انزالی
    با ترک هر نوع مواد مخدری از جمله هروئین این احتمال بالا است که افراد در ایجاد رابطه جنسی در مدت کمتری به انزال برسند. این موضوع کاملا طبیعی است و مانند دیگر عوارضی که بعد از ترک هروئین به وجود می آید نیازمند زمان است تا به حالت عادی تغییر یابد.
  • بدن درد و حیرانی
    از مهم ترین تجربه های مشترکی که در دوران بعد از ترک اعتیاد به وجود می آید بدن درد ها و بی قراری یا همان حیرانی است. در این حالت فرد دچار استرس و اضطراب فراوانی است و به دنبال برطرف نمودن آن است. از بین رفتن این استرس فقط با مصرف دوباره امکان پذیر است. اگر فرد نتواند در طی مدت زمانی در ترک بر این استرس و بی قراری غلبه کند به احتمال زیاد لغزش می کند.
  • کابوس های شبانه
    خواب های پریشان و ناخوشایند بعد از ترک هروئین بسیار شایع است. مغز آدمی به دلیل هماهنگ بودن با مصرف هروئین اکنون در شرایط جدیدی قرار می گیرد. خواب های غیر واقعی یا همان کابوس در افرادی که ترک می کنند بسیار شایع و طبیعی است.
  • کاهش تمرکز و وسوسه
    فردی که اقدام به ترک هروئین می کند باید تا زمانی که مغز خود را با شرایط جدید و طبیعی عادت می دهد، بپذیرد که نمی تواند مانند دوره مصرف روی مسائل تمرکز کند. عدم تمرکز نیز همانند دیگر اختلالات بعد از ترک به صورت مقطعی است.
    وسوسه برای برگشتن به سمت هروئین هم یکی از شایع ترین اختلالات پس از ترک این ماده مخدر است.

همانطور که بیان شد اطلاع از اختلالات بعد از ترک و بیان تجربه های بعد از ترک از سوی کسانی که این ماده مخدر را ترک کرده اند باعث می شود مصرف کنندگان با این علائم و تجارب آشنا باشند و با آگاهی بیشتری به ترک هروئین اقدام کنند.
در میان گذاشتن تجربه های ترک هروئین علاوه بر کمک به خود شخص می تواند باعث شود که مصرف کنندگان دیگر برای ترک تشویق شوند.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.