تست اعتیاد تریاک
تست اعتیاد تریاک

 کلینیک ترک اعتیاد نگین، در این مقاله تصمیم گرفته است تا به یکی از پرتکرارترین سوال های شما پاسخ بدهد، زیرا افراد بیمار یا خانواده آنها در وهله نیاز به اطلاعات در رابطه با انواع مختلف تست اعتیاد تریاک و آگاهی برای زمان مناسب هنگام انجام تست را دارند.

هنگامی که افراد اقدام به مصرف تریاک می کنند، این ماده سریعا وارد خون آن ها می شود و به هین دلیل در آزمایش های افراد مشخص است. با توجه به نوع ماده و اندازه مصرفی، از 6ساعت پس از مصرف تا 3 روز پس از آن، مصرف تریاک در خون به راحتی قابل تشخیص است و پس از آن وارد سایر اعضای بدن می شود.

از میان تمام روش های تست اعتیاد، آزمایش خون دارای اعتبار بیشتری است، زیرا درصد خطای آن کم است، ولی به دلایل مختلفی مانند ماندگاری پایین اثرات تریاک در خون، کمتر از این روش استفاده می شود. 

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد معتاد به تریاک را برای ترک سست می کند احساس درد ناشی از ترک است و معمولا این سوال در ذهن آنها نقش می بندد که برای ترک تریاک چه بخوریم درد نکشیم؟

انواع تست اعتیاد به تریاک چیست؟

انواع تست اعتیاد به تریاک چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتیم، انواع مختلفی از تست های اعتیاد برای تریاک داریم که در ادامه به آنها اشاره می کنیم و به صورت اختصار به توضیح هر یک می پردازیم. انواع تست های اعتیاد به تریاک عبارتند از:

تست تشخیص اعتیاد به تریاک

  1. آزمایش خون اعتیاد

آزمایش خون اعتیاد نسبت به ادرار دقیق تر و معتبرتر است ولی از آن طرف هم تجزیه و تحلی آن زمان بر تر است و دیرتر نتیجه مشخص می شود. این آزمایش از طریق اندازه گیری سطح سرمی ماده مصرفی در خون انجام در اندازه معین، مشخص می شود. این آزمایش با اینکه دقت بالایی دارد ولی به دلیل ماندگاری کمتر مواد مخدر در خون، هزینه‌ی بالای آن،  نیاز به تجهیزات ویژه و کارشناسان متخصص و باتجربه کمتر انجام می شود.

کیت تست اعتیاد تریاک

  1. کیت تست اعتیاد تریاک

با استفاده از این کیت ها دیگر نیازی بع تجهیزات تخصصی و پزشکی نیست و در مدت مان کوتاهی پاسخ می دهند. این تست ها توسط شرکت های معتبر و متعددی تولید و توزیع می شوند که توسط سازمان هایی مانند FDA (سازمان غذا و دارو) و WHO (سازمان بهداشت جهانی) از لحاظ کیفی کنترل و ارزیابی می شونند.

استفاده از کیت های تست اعتیاد، یکی از سریع ترین و آسان ترین روش هاست. اگر فردی در 72 ساعت گذشته قبل از استفاده از کیت تریاک مصرف کرده باشد، تست او مثبت می شود. برای استفاده از این کیت ها، باید آن را در ادرار فرد قرار داد و حدود 15 ثانیه صبر کرد.

اگر فرد از داورهای خاصی استفاده رده باشد، امکان اختلال در جواب وجود دارد و ممکن است جوابی که می دهد غلط باشد؛ بنابراین قبل از استفاده از کیت تیت اعتیاد، باید از پزشک در رابطه با داروهای مصرفی سوال کرد.

  1. آزمایش ادرار برای تست اعتیاد تریاک

این روش رایج ترین راه برای تست اعتیاد است؛ زیرا علاوه برهزینه مناسب آن، دسترسی به آن نیز سریع و راحت است. در این آزمایش تا 48 ساعت پس از مصرف تریاک، امکان تشخیص وجود دارد. یکی از ویژگی های منفی این روش، امکان تقلب کردن در آن است، به همین دلیل زیاد قابل اعتماد نیست.

خیلی از افرادی که نمی خواهند اعتیاد آن ها مشخص شود با روش های مختلفی از قبیل: اضافه کردن جوهر لیمو، اسید سیتریک، پروژسترون و ... باعث منفی شدن جواب تست ادرار می شوند.

  1. آزمایش موی سر برای تست اعتیاد

این روش فقط بر روی افرادی که مدت زمان زیادی است تریاک مصرف می کنند، جواب می دهد. این افراد تقریبا در تمام اعضا و قسمت های بدن‌شان تریاک نفوذ کرده است. فولیکول های موی فرد، موادی که را که او 3 تا 4 ماه پیش را هم مصرف کرده است در خود نگهداری می کنند. این روش به دلیل جدید بودن تکنولوژی آن، گران است و زیاد فراگیر نشده است.

آزمایش بزاق برای تست اعتیاد تریاک

  1. آزمایش بزاق برای تست اعتیاد تریاک

کارکرد این آزمایش تقریبا مانند آزمایش ادرار است ولی با توجه اینکه غلظت مواد در بزاق به نسبت ادرار کمتر است، تجزیه و تحلیل آن هم باید در مدت زمان کوتاه هتری انجام شود، وگرنه خاصیت خود را از دست می دهد و نمی توان از آن برای تشخیص استفاده کرد. امکان تقلب در این آزمایش مانند آزمایش ادرار وجود ندارد و همیشه هم در دسترس است، به همین دلیل می توان آن را بهتر از آزمایش ادرار دانست.

  1. آزمایش از طریق تجویز دارو

در این روش امکان انجام هیچگونه تقلبی وجود ندارد. برای مشخص شدن جواب در این روش از دارویی به نالین کمک می گیرند. با تزریق دارو به بدن شخص مورد نظر، فرد اگر اعتیاد داشته باشد، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی علائمی شبیه به ترک را در خود نشان می دهد.

تزریق نالین در چند مرحله انجام می شود؛ در مرحله اول به فرد مشکوک به اعتیاد 3 میلی گرم نالین تزریق می شود. افرادی که روزانه 60 میلی گرم یا بیشتر، مورفین یا معادل آن سایر مواد مخدر را مصرف می کنند، در کمتر از 30 دقیقه علائمی شبیه به ترک را از خود نشان می دهند.

اگر جواب آزمایش مرحله اول منفی شد، در مرحله دوم به فرد 5 میلی گرم نالین تزریق می شود. در این مرحله هم فرد اگر معتاد باشد، در کمتر از 30 دقیقه علائم ظاهر می شود. در مرحله سوم حجم نالین 7 میلی گرم می شود. اگر فرد بازهم پس از 30 دقیقه واکنشی نداست، به این معنی است که فرد سالم است و ماده مخدر مصرف نکرده است.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.