مهم ترین عوارض حشیش بر مغز که از آن خبر نداشتید
مهم ترین عوارض حشیش بر مغز که از آن خبر نداشتید

 

مواد مخدر چه گیاهی و چه صنعتی مخرب زندگی ما هستند. مخدرها فقط به بدن و جسم ما آسیب نمی رسانند، قیافه ظاهری، حال روحی، وضعیت اجتماعی و تمام زندگی فرد را تحت الشعاع قرار می دهد و از بین می رود. حشیش یا سیگاری یکی از مخدرهای گیاهی است که در بدن مغز ما را نشانه می رود. برای اینکه این مخدر حس آرامش و شادی به مصرف کننده القا کند، مستقیم بر روی مغز اثر می گذارد. پس از گذشت مدتی، فرد دچار بیماری های مختلف شده و سلامتی بدن خود را به خطر می اندازد.

حشیش به سرعت وارد خون ما می شود و از طریق خونه بر روی مغز و سایر اندام ها تاثیر می گذارد. یک باور اشتباهی که در رابطه با این ماده‌ی مخدر وجود دارد این است که، این مخدر اعتیادآور نیست؛ در صورتیکه این ماده بخاطر تاثیر مستقیمش روی مغز، خاصیت معتادکنندگی بیشتری نسبت به سایر مخدرها دارد.

این مخدر بر روی دستگاه گوارش، سیستم ایمنی، قلب و ... نیز تاثیر می گذارد و عوارض جبران ناپذیری در پی دارد؛ ولی از آنجایی که حشیش دشمن اصلی مغز است و پس از ورود به بدن کمر به مختل کردن کار آن می بندد، در این مطلب عوارض کوتاه مدت و بلند مدت و عوارض هنگام ترک این مخدر را با هم بررسی می کنیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

عوارض حشیش بر مغز

حشیش نیز مانند دیگر مخدرها مثل کوکائین یا هروئین اعتیادآور است و مصرف آن دارای عوارضی برای بدن است و پس از مدتی خود را نشان می دهد. این مخدر علاوه بر وابستگی جسمی، مصرف کننده را از لحاظ روحی و روانی نیز، به خود وابسته می کند. به همین دلیل است که اغلب اوقات فرد خود را گول می زند و می گوید که حشیش اعتیادآور نیست و من به آن معتاد نشده ام تا با خیال راحت مصرف خود را ادامه دهد.

عوارض کوتاه مدت حشیش بر روی مغز کدام است؟

عوارض کوتاه مدت حشیش بر روی مغز کدام است؟

بیشتر افراد حشیش را مانند سیگار می پیچیند و آن را می کشند، در نتیجه این مخدر از طریق ریه وارد بدن فرد می شود و از طریق ریه وارد جریان خون می شود. ماده شیمیایی که پس از کشیدن وارد بدن می شود، تتراهیدروکانابینول (THC) نام دارد. THC پس از ورود به خون سریعا خود را به مغز می رسد.

علائم مصرف یا به اصطلاح نئشگی حشیش هنگام کشیدن سریع تر از خوردن فعال می شود. فرد پس از مصرف دچار توهم طبیعی شده و یک حال سرخوشی بیش از حدی را تجربه می کند. این حال سرخوشی فرد را گول می زند تا دوباره این حال را تجربه کند. حشیش پس از گذشت مدت کوتاهی عوارض خود را روی مغز نشان می دهد. برای مثال این افراد زمان را طولانی تر از حالت معمول حس می کنند یا چشایی آن ها دچار مشکل شده و هنگام خوردن خوراکی و غذا، طعم آن را دیرتر از حالت معمول می فهمند.

حشیش عوارض کوتاه مدت دیگری هم دارد که عبارت است از:

  • تغییرات رفتاری
  • توهم و هذیان
  • اختلال در توانایی فکری
  • اختلال در حرکات بدن (به هم خوردگی تعادل حرکتی)
  • اختلال در حافظه
  • تند شدن ضربان قلب

عوارض بلند مدت حشیش بر روی مغز کدام است؟

علاوه بر عوارض کوتاه مدتی که حشیش بر روی معز ایجاد می کند، عوارض جدی تری هستند که در صورت ادامه مصرف این مخدر، برای فرد ایجاد می شود. مصرف بلندمدت حشیش، روی حافظه فرد تاثیر منفی می گذارد. مصرف حشیش از دوران نوجوانی باعث اختلال در یادگیری و حافظه مصرف کننده می شود و همچنین ارتباط مغز با سایر اعضای بدن را مختل می کند و عملکرد دیگر اعضا هم پایین می آید.

برخی عوارض طولانی مدت دیگر حشیش بر مغز عبارتند از:

  • افسردگی حاد (کم شدن علاقه و انگیزه برای زندگی، شغل و روابط اجتماعی و خانوادگی)
  • اختلال روانی شدید
  • التهاب و انسداد مزمن مجاری تنفسی
  • اختلال حافظه، گیجی و بی‌توجهی به اطراف
  • برهم‌خوردگی تعادل حرکتی
  • از بین رفتن سلول‌های مغزی (پوک شدن مغز)

علائم و عوارض قطع مصرف اعتیاد محرک حشیش کدام است؟

علائم و عوارض قطع مصرف اعتیاد محرک حشیش کدام است؟

برای ترک این مخدر باید زمان گذاشت و مدارا هیچ گاه آن را ناگهانی ترک نکنید. برای ترک حشیش بهترین کار، تحت نظر پزشک قرار گرفتن و بستری شدن است. زیرا گاهی اوقات فرد هنگام ترک دچار عوارضی می شود که اگر دیر به فرد رسیدگی شود احتمال مرگ او هست. ترک اعتیاد به حشیش دارای علائمی است که در اینجا به اختصار برای شما اشاره می کنیم:

  • بی خوابی
  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • کاهش اشتها
  • بی‌قراری و کلافگی
  • درد غیر عادی
  • تعریق
  • تب
  • سردرد
  • رعشه

سخن آخر

دیدید که حشیش چه در هنگام مصرف و چه در زمان ترک، عوارض زیادی دارد، پس نباید سرخود آن را ترک کنید و از یک پزشک در این راه کمک بگیرید تا دچار مشکلات جبران ناپذیری نشوید. کلینیک ترک اعتیاد نگین با داشتن کادر درمان کاملا متخصص برای ترک حشیش روش و روند درمان مناسب هر شخص را برای او نوشته و ترک راحتی را برای او رقم می زند.

دیدگاه‌ها  
من سه ساله حشیش رو ترک کردم الان احساس میکنم افسرده شدم دیگه زندگی برام معنا نداره زندگی کردن برام سخت شد خود فراموشی شدم مغزم داعمان درد میکنه احساس کلافگی و بی حوصلگی میکنم سرم درد میکنه مغزم به یه چیزی قفل میکنه و درد میکنه احساس میکنم مغزم پوک شده توهم شدید دارم جوری بنظرم واقعی اگه من خوب بشم بنظرم معجزست
نجم الدین عزیز سلام مشکل رو با پزشک مطرح کنید و داروهای لازم را برای گذراندن این دوران دریافت کنید. لطفا به توصیه های افراد مختلف اعتماد نکنید تا مجدد درگیر اعتیاد به یک داروی جدید نشوید. بعد از ترک گذراندن دوره های تراپی و مشاوره بسیار اهمیت دارد تا دچار افسردگی نشوید.
من پنج روز پیش برای اولین بار به مثل خوراکی ازین ماده خوردم فعلا حالم خیلی بده گیجی و‌توهم دارم بعضا لرزش پیدا میکنم و افسرده گی شدید لطفا رهنمایی کنید
به نقل از صوفیا:
من پنج روز پیش برای اولین بار به مثل خوراکی ازین ماده خوردم فعلا حالم خیلی بده گیجی و‌توهم دارم بعضا لرزش پیدا میکنم و افسرده گی شدید لطفا رهنمایی کنید
سلام متاسفم که این حالت‌ها را دارید تجربه می‌کنید. استفاده از هر نوع مواد مخدر و حشیش ممکن است عوارض جدی برای سلامتی شما داشته باشد و ممکن است به نقض قوانین محلی نیز منجر شود. اگر احتمال می‌دهید که به عنوان نتیجه‌ی مصرف حشیش وضعیت بهبود نیافته و یا بهبودی نسبت به وضعیت فعلی مشاهده نمی‌کنید، بهتر است در مواجهه با این عوارض به محض امکان با یک پزشک مشورت کنید.
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.