اعتیاد روحی روانی به مواد مخدر

از آنجایی که وابستگی به هر چیزی (حتی مواد مخدر) ریشه روانی دارد، مصرف مواد مخدر تا جایی انسان را پیش می برد که روح و روان انسان از دورن نابود می شود و بدون آن مواد نمی تواند زندگی کند. از طرفی افرادی که بعد از گذراندن دوره ی ترک اعتیاد و سم زدایی کامل دوباره به اعتیاد برمی گردند، جسمشان به طور کلی پاک شده و این روح آنهاست که درگیر مصرف دوباره است. ترک اعتیاد تنها راه چاره برای رهایی از این وابستگی است که البته وقتی قصد ترک کردن مواد مخدر را دارید باید منتظر افسردگی بعد از ترک اعتیاد باشید و برای حل این موضوع به یک روانشناس و یا متخصص روان درمانی مراجعه کنید.

 اعتیاد به معنی وابستگی است. به همین سادگی!
ولی اگر بخواهیم دقیقا در مورد آن توضیح دهیم اعتیاد حالتی است که شما باید برای انجام فعالیت های روزانه ی خود باید حتما از یک ماده خاص استفاده کنید یا رفتار خاصی را در طول روز انجام دهید. اگر آن رفتار خاص انجام نشود و یا آن ماده را مصرف نکنید شما دارای حالاتی مانند خماری یا پرخاشگری داشته باشید.

 

منظور از اعتیاد روانی به مواد مخدر چیست؟

بعضی از افراد به صورت ژنتیکی یا در اثر تربیت های دوران کودکی انسان های نو طلبی هستند و می خواهند چیز های جدید را تجربه کنند. همین باعث می شود حتی زمانی که ترک کرده اند و بدنشان از هرگونه ماده ی مخدری پاک شده است، به محض شندین این که یک ماده ی مخدر جدید وارد بازار شده تمایل داشته باشند آنرا امتحان کنند و دوباره درگیر مصرف مواد مخدر شوند. پس در این شرایط اعتیاد روانی فرد مورد نظر به داشتن یک حس جدید است که باعث می شود او دوباره به مصرف مواد مخدر روی بیاورد.

هر چیزی که روح و روان انسان را تحت تاثیر قرار دهد باعث می شود که رفتار انسان تغییر کند، به عنوان مثال مصرف مواد مخدر باعث می شود فرد در حالت نشئگی حال بهتری داشته باشد و یا نرسیدن مواد مخدر به او باعث خماری و پرخاشگری او خواهد شد.
از آنجایی که اعتیاد یکی از مهمترین بیماری های شایع در ایران است، تاثیر این رفتار های ناهنجار را در جامعه می توانید ببینید. به صورتی که 50 درصد تصادفات منجر به مرگ در اثر مصرف مواد مخدر یا الکل است و بسیاری از موارد دیگر مثل درگیری های خیابانی و طلاق ها نیز به خاطر مصرف مواد مخدر بوده است.

 

چرا با وجود آسیب های مصرف مواد مخدر، آنرا ترک نمی کنند؟

مصرف مود مخدر باعث می شود که مغز انسان بخشی از وظایف خود را انجام ندهد و آنرا به مواد مخدر واگذار کند. به عنوان مثال مصرف سیگار باعث می شود که نیکوتین به صورت دستی به بدن وارد شود و مغز آن شخص تولید نیکوتین را متوقف کند. به این صورت است که مغز انسان هم از لحاظ روحی روانی و هم از نظر بیولوژیکی به مواد مخدر وابسته شود. از طرفی عوامل محیطی هم روی اعتیاد افراد به مواد مخدر تاثیر دارند که این موضوع را به صورت کامل در تاثیر محیط بر ترک اعتیاد توضیح دادیم.

اعتیاد روحی روانی مواد مخدر

مصرف مواد مخدر چه اثراتی روی مغز انسان دارد؟

مصرف مواد مخدر مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می کند که اصلی ترین این مشکلات اضطراب و افسردگی است. افسردگی بعد از ترک اعتیاد یک از مشکلاتی است که افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند بعد از ترک اعتیاد باید با آن دست و پنجه نرم کنند. مصرف مواد مخدر در اوایل باعث لذت زیاد و پرانرژی شدن و بالا رفتن کارایی می شود، ولی کم کم برای آنکه به آن حس و حال خوب روز های اول دست پیدا کنند، باید مصرف خود را بالا ببرد و این تا جایی ادامه پیدا می کند که فرد برای اینکه زجر نکشد و حالت عادی داشته باشد مواد مخدر را مصرف می کند و مصرف مواد مخدر بزرگترین دغدغه ی زندگی او می شود و غیر آن هیچ چیزی در زندگی ندارد.

 

وسواس و بی خوابی در اثر مصرف مواد مخدر

یکی دیگر از تاثیرات مواد مخدر روی مغز اختلال خواب و وسواس است. افرادی که از مواد مخدر سنتی استفاده می کنند دارای اختلال خواب می شوند و افرادی که از مواد مخدر صنعتی و مدرن استفاده می کنند دچار وسواس می گردند. اختلال خواب ممکن است بعد از ترک اعتیاد هم با فرد مورد نظر همراه باشد که برای مقابله آن می توانید درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد را مطالعه کنید.
مواد مخدری که تحت عنوان مواد مخدر صنعتی وارد بازار می شوند تا 10 برابر بیشتر از مواد مخدر سنتی مخرب هستند. مواد مخدر صنعتی مانند شیشه باعث می شود که فرد مصرف کننده بعد از 2 سال کار و زندگی خود را از دست بدهد و به همه بد بین شود و دست به رفتار های پرخطر بزند و در یک کلام :"فرد مصرف کننده را به طور کامل دیوانه کند."

نقش خانواده ها در ترک اعتیاد چیست؟

از آنجایی که احتمال برگشتن افراد به اعتیاد بعد از ترک اعتیاد زیاد است، بنابراین خانواده ی افرادی که در حال ترک اعتیاد هستند باید آنها را دائما حمایت کنند و آنها را تشویق کنند که در این مسیر باقی بمانند.

یکی از دیدگاه های اشتباه مردم در مورد اعتیاد این است که اعتیاد یک بیماری نیست و یک خلاف است و انجام دادن و ندادن آن به خود فرد بستگی دارد و همین موضوع ترک اعتیاد را برای افراد سخت تر کرده است. در صورتی که اعتیاد یک بیماری مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی یا دیابت است و به این صورت فردی که مصرف مواد مخدر را ترک می کند باید تا آخر عمر خود درمان باشد و از نظر روحی مراقب خود باشد که دوباره به سمت اعتیاد کشیده نشود.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.