افسردگی بعد از ترک اعتیاد

بسیاری از افراد که اعتیاد به مصرف مواد مخدر داشهت اند، بعد از ترک اعتیاد، مبتلا به افسردگی می شوند. دلیل این افسردگی می تواند دلایل مختلفی مانند: گذشته ی تلخ، کارهایی که در زمان اعتیاد انجام داده اند و حسرت لحظاتی که هدر دادند باشد. راههای مختلفی برای رهایی از این افسردگی وجود دارد که در ادامه این مطلب مرکز بستری ترک اعتیاد نگین این موضوع را به صورت کامل براش شما شرح می دهد.

اعتیاد چطور باعث افسردگی می شود؟

وقتی کسی به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارد، تاثیراتی که این مواد از روی مغز و بدن او می گذارد باعث می شود که فرد حالت افسرده به خود گرفته یا اگر دارای سابقه ی افسردگی است آن بیماری تشدید شود. از آنجایی که افراد معتاد نمی توانند فرق بین افسردگی و کمبود مواد مخدر را درک کنند، وقتی فرد مورد نظر مواد مخدر را ترک می کند نشانه های افسردگی نمایان تر می شوند. به همین دلیل برای افرادی که تازه ترک اعتیاد را انجام داده اند جلسه های روان درمانی برگزار می شود تا بتوانند افسردگی خود را نیز درمان کنند.
افسردگی یک بیماری مزمن است که کم کم رشد کرده و زمینه ساز بیماری های دیگری می شود و ممکن است برای فردی که دچار این بیماری است مشکلاتی مانند کودک آزاری، رفتار اشتباه با بزرگسالان، آسیب دیدگی روحی، به یاد آوردن دائمی خاطرات تلخ و آزار دهنده و... می شود. مرکز بستری ترک اعتیاد نگین، اعتیاد و افسردگی بعد آز آن را طوری حل می کند که فرد بعد از اتمام کامل اعتیاد، هم از زندگی خود و هم از ترک اعتیاد موفق لذت ببرد کمترین درد را بکشد.

افسردگی بعد از اعتیاد چطور درمان می شود؟

یکی از موارد که درمان افسردگی در اثر مصرف مواد مخدر یا ترک اعتیاد را سختتر می کند این است که مواد مخدر باعث تشدید افسردگی می شوند. به همین دلیل باید برنامه های درمانی به گونه ای باشند که بتوانند هم اعتیاد و هم افسردگی را از بین ببرند، چون در واقع می توان گفت که اعتیاد به مصرف مواد مخدر و افسردگی ناشی از مصرف مواد مخدر به هم زنجیر شده اند.
یکی از مشکلاتی که باعث می شود در روال درمان مشکل ایجاد شود این است که درمان همزمان اعتیاد و افسردگی کار سختی است، چون فردی که به مواد مخدر اعتیاد دارد نمی توانند تصمیم گیری صحیحی داشته باشد، به همین دلیل عموما اولویت کار را با ترک اعتیاد می گذارند و بعد از آن به درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد می پردازند. (این طور حد اقل بایک بیماری سر و کله می زنند، نه همزمان دو بیماری)

روند برنامه های درمانی بعد از ترک اعتیاد :

  • به افراد کمک می کنند که ماهیت اصلی و ذات اعتیاد را بشناسند.
  • به فرد معتاد آموزش می دهند و می فهمانند که درمان افسردگی و اعتیاد امکان پذیر است.
  • به فرد معتاد انگیزه می دهند تا تغییرات جدید و عمده ای در زندگی خود ایجاد کنند.
  • به آنها انگیزه برای ادامه زندگی و ایجاد تغییرات می دهند.
  • به او یاد می دهند که چطور افکار منفی خود را کنترل کند.
  • به فرد معتاد کمک می کنند که الگو های رفتاری اعتیاد را شناسایی کند و همیشه الگو های رفتاری مربوط به اعتیاد را بشناسد.

افسردگی بعد از ترک اعتیاد

یکی از مهم ترین بخش درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد، استفاده از دارو های ضد افسردگی است. این دارو به افراد کمک می کند تا با عوارض افسردگی مقبله کنند و زندگی بهتری داشته باشند. درمان به وسیله دارو کمی طول می کشد و آن هم به دلیل این است که داروی مناسب برای مقابله با انتخاب شود. همچنین در این مسر کلیه دوستان و آشنایان فرد معتاد باید از او حمایت کنند و به او روحیه دهند تا هر چه زودتر مسیر بهبودی را بگذراند.

چرا افسردگی بعد از ترک اعتیاد بسیار مضر است؟

وقتی یک معتاد مواد مخدر را ترک می کند، دوره بهبودی را می گذراند و دیگر به سراغ اعتیاد نمی رود باید از صمیم قلب خوشحال باشد، ولی افسردگی بعد از ترک اعتیاد به سراغ او می آید و باعث می شود که آن فرد پیش خود فکر کند که ترک اعتیاد تاثیر زیادی روی او نداشته است. دلیل این موضوع این است که مصرف مواد مخدر باعث می شود سطح مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین و دوپامین تغییر کرده است. همین موضوع باعث می شود که فرد برای اینکه کمی رضایت خاطر داشته باشد به سراغ مصرف دوباره همان ماده مخدر یا مواد مخدر دیگری برود.

چطور افسردگی بعد از ترک اعتیاد را درمان کنیم؟

"دیدگاه خود را تغییر دهید، تا دنیای شما تغییر کند" این حرف کلید طلایی برای درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد و داشتن پاکی بادوام و اساسی است. چرا که همه چیز در ابتدا از نگرش ما شروع می شود و زمانی که افسردگی بعد از ترک اعتیاد رو به بهتر شدن می رود، در اصل شما بهتر به دنیا و موضوعات نگاه می کنید.
افسردگی بعد از ترک اعتیاد معمولا به شکل احساس شرم و پشیمانی در اثر دوران مصرف مواد مخدر است؛ پس برای درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد باید عزت نفس خود را بالا ببرید و خودتان را بیشتر دوست داشته باشید.

البته این کار ممکن است به تنهایی سخت باشد و باعث آزار دیدن بیشتر شما شود، اما در این مورد اصلا جای نگرانی نیست. شما باید با مشاوران ترک اعتیاد صحبت کنید و برای حل این مشکل از آنها کمک بخواهید. مشاوران متخصص می توانند منبع نگرش های منفی شما را ریشه یابی کنند و آنها را حل کنند.

شما می توانید همین الان با مشاوران کارآزموده ی ما در مرکز بستری ترک اعتیاد نگین از طریق شماره مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

09034827420

همچنین می توانید مطالب زیر را مطالع کنید تا یک قدم به ترک کردن موفق نزدیک تر شوید

جدیدترین داروی ترک اعتیاد سابوکسون

درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.