عوامل موثر ترک اعتیاد

تا الان بارها گفته ایم که اعتیاد یک بیماری است و نشانه ی ضعیف بودن یا ناتوانی شما نیست، ولی باید بدانید که قدم گذاشتن در مسیر ترک اعتیاد کار ساده ای نیست و شما باید از صمیم قلب بخواهید که مصرف مواد مخدر را ترک کنید و صادقانه برای انجام این کار تلاش کنید. مصرف مواد مخدر یا دارو هایی که بدون تجویز مصرف شوند مثل ترامادول، متادون، بوپرنورفین در طولانی مدت شما را بسیار وابسته می کند و مصرف نکردن آنها برای شما با درد ها روحی و جسمی زیادی همراه است. در ضمن شما باید مسیر ترک اعتیاد را به خوبی بشناسید و در آن با قدرت قدم بردارید تا به مقصد برسید.

چرا برای ترک اعتیاد باید عوامل موثر را در نظر بگیریم؟

شاید شما نتوانید ترک کنید و در اصطلاح لغزش کنید؛ ولی دوباره تلاش کنید، اما باید به یاد داشته باشید که هر دفعه ی که شکست می خورید و دوباره به مصرف مواد مخدر روی می آورید، ضریب جذب مواد بدن شما بالا می رود و ترک کردن برای شما سخت تر می شود.

در این مطلب از مرکز بستری ترک اعتیاد نگین عوامل موثر در ترک اعتیاد را برای شما توضیح می دهیم.

 

عوامل ژنتیکی موثر در ترک اعتیاد.

همانطور که در منظور از اعتیاد روحی روانی به مواد مخدر چیست؟ توضیح دادیم، بعضی از افرادی به صورت ذاتی به دنبال تجربه های نو و جدید هستند، شاید با خود بگویید خیلی هم خوب! ولی باید در جریان باشید وقتی در این کنجکاوی برای چیز های جدید اثری از عقل نباشد این مسئله اصلا هم خوب نیست و باعث نابود شدن زندگی یک نفر می گردد. این افراد ممکن است که بعد از ترک اعتیاد دوباره با شنیدن نام یک مواد مخدر جدید به راحتی تحریک شوند و اعتیاد خود را از سر بگیرند.

 

تاثیر محیط در ترک اعتیاد

محیط شامل همه ی عوامل بیرونی است که روی فردی که قصد ترک مواد مخدر دارد تاثیر می گذارد این موارد عبارتند از:

  • عوامل خانوادگی: خانواده به عنوان نزدیک ترین جمع به فرد، هم در معتاد شدن، و هم در ترک اعتیاد او تاثیر بسیاری دارند.
  • عوامل اجتماعی: زندگی در محله ای که محیط خوبی ندارد و در آن از هر خانواده 2 نفر به مواد مخدر اعتیاد دارند باعث می شود که در آن محل مواد مخدر به راحتی در دسترس باشد. از طرفی فردی که می خواهد ترک کند در چنین محلی به دلیل وجود آشنا ها و دوستانی که او را می شناسند و احتمالا با هم مواد مصرف می کرده اند، کار سختی پیش رو دارد.
  • عوامل اقتصادی: شاید با خود بگویید کسی که پول مواد ندارد خب نمی کشد، ولی این تصور اشتباه است، قشر ضعیف و فقیر جامعه به دلیل نداشتن تفریحات و سرگرمی درست به بی راهه کشیده می شوند و از طرفی آنها به دلیل نداشتن یک راه حل دائمی برای مشکلات خود رو به مواد مخدر می آورند که از واقعیت تلخ زندگی خود فرار کنند.
  • عوامل سیاسی: بگذارید کوتاه و مختصر بگوییم: "از آنجایی که اعتیاد آرزو و انگیزه را از انسان های می گیرد و مانع رشد پیشرفت آنها می شود، عده ای سیاستمدار از آن به عنوان ابزاری برای سرکوب مردم و جلوگیری از پیشرفت یک جامعه استفاده می کنند"

در مورد چهر مورد بالا در مطلب تاثیر محیط بر ترک اعتیاد بیشتر توضیح داده ایم.

 

تاثیر مهارت های فردی مانند قدرت برقرار کردن ارتباط در ترک اعتیاد

افرادی که احساس منزوی بودن بیش از حد دارند و در برقراری ارتباط با دیگران ناتوانند، برای غلبه بر این حس تنهایی بیشتر به سمت اعتیاد می روند، از طرفی همین افراد در زمان ترک اعتیاد چون با هیچ کس ارتباطی ندارند و نمی توانند مشکلات خود را به کسی بگویند بیشتر در معرض خطر مصرف دوباره هستند.

 

سابقه مشکلات یا بیماری های روانی

افرادی که دارای مشکلات و مسائل روانی هستند، اگر به مواد مخدر اعتیاد پیدا کنند، مواد مخدر مغز آنها را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد و بهتر است بگوییم که مغز آنها بیشتر به مواد مخدر واکنش نشان می دهد. همچنین در زمان ترک اعتیاد این افراد به دلیل مشکلات روانی پایه یا تمایل به ترک اعتیاد ندارند و یا ترک اعتیاد آنها احتمالا دوام آنچنانی نخواهد داشت.

 

تاثیر آسیب های روحی مانند تجاوز و آزار جنسی بر ترک اعتیاد

افرادی که در دوران کودکی زخم های روحی شدیدی برداشته اند و این زخم ها تا بزرگسالی با آنها بوده و ترمیم نیافته است، برای آرام کردن این درد ها روی به اعتیاد می آورند و در صورت ترک اعتیاد اگر این زخم ها هنوز ها درمان نشده باشد این افراد احتمالا باز هم به مصرف مواد روی می آورند و اگر هم اینطور نشد این افراد هیچ وقت طعم خوشحالی واقعی را نخواهند چشید.

 

در پایان باید فردی که ترک اعتیاد را انجام داده است با حمایت خانواده و ایجاد امید به سمت سلامتی کامل ببریم و در این مسیر همراه او باشیم. همچنین از آنجایی که اعتیاد یک بیماری روانی است حتما باید مشاور متخصص ترک اعتیاد مشورت کنید.این کار را می توانید همین الان با یک تلفن ساده انجام دهید. 09034827420

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.