آشنایی با انواع داروهای اعتیادآورد در ایران

در این مطب از مرکز بستری ترک اعتیاد نگین قصد داریم دارو هایی که مصرف زیاد آن ها باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد می شود را برای شما نام ببرید تا بتوانید در خصوص انتخاب دارو های خود تصمیمات درستی بگیرید.

 

انواع دارو های اعتیادآور

  • دارو های آرامبخش
  • دارو های محرک
  • دارو های توهم زا و تغییر دهنده ادراک
  • دارو های مربوط به درمان مشکلات روانی
  • دارو های مسکن و ضد درد

در ادامه هر کدام از این موارد را به صورت جداگانه برای شما توضیح می دهیم.

 

دارو های آرامبخش

این دارو ها باعث آرامش، تسکین درد و از بین رفتن هوشیاری شما خواهند شد و دارو هایی که در این دسته بندی قرار می گیرند عبارتند از:

 

دارو های ضد استرس و اضطراب

این نمونه دارو ها در دسته بندی بنزودیازپین ها قرار می گیرند و نمونه های آشنای آن والیوم و دیازپام است. این دارو ها برای افرادی که دپار استرس بالایی هستند و یا مشکلات خواب دارند استفاده می شود. هر چقدر این دارو ها قدرت بالاتر و دوام کمتری داشته باشند اعتیاد آور تر است و احتمال وابستگی افراد به آن بالا می رود.

قرص والیوم و دیازپام

الکل

الکل یک ماده دارویی آرامبخش است که از خاصیت آرامبخش بودن آن در مشروبات الکلی استفاده می شود. استفاده از الکل می تواند در طولانی مدت عوارض خطرناکی را برای شما به همراه خواهد داشت و همچنین در کوتاه مدت باعث مسمومیت شما خواهد شد که در این صورت احتمال مرگ وجود دارد. همچنین به یاد داشته باشید که مصرف الکل با سایر دارو های آرامبخش خطر بسیار زیادی را به همراه دارد. شما می توانید مطلب a href="/addiction-treatment/495-ترک-اعتیاد-الکل" title="ترک ">ترک اعتیاد الک" را مطالعه کنید.

نوشیدنی های الکلی

باربیتوراتها

دارو هایی مانند فنوباربیتال در این دسته قرار می گیرند و به عنوان آرامبخش استفاده می شود. ولی مصرف زیاد در دوره طولانی این دارو ها باعث بروز مشکل در راه رفتن، حرف زدن فرد خواهد شد و ممکن است که کما و مرگ را نیز با خود به همراه داشته باشد. این دارو ها تحت نظر پزشک متخصص برای افرادی استفاده می شود که دارای بی قراری و اضطراب شدید هستند.

 

داروهای محرک

این نمونه دارو های با تجریک کردن سیستم عصبی افراد باعث فعال تر شدن آنها می شود. این مواد که در بعضی از دارو های خاص از انها استفاده می شود عبارتند از: نیکوتین، کوکائین و آمفتامین. یکی از دارو هایی که بیشتر از بقیه شناخته شده است ریتالین می باشد. این دارو ها روی سیستم تقویتی مغز تاثیر می گذارند و باعث می شوند که فرد از مصرف آنها لذت ببرند.

 

دارو های توهم زا و تغییر دهنده ادراک

ماریجوانا یکی از پر مصرف ترین مواد توهم زا در جهان است که در بعضی موارد خاص از آن استفاده پزشکی می کنند، یکی از این دارو های توهم زاست. ماده موجود در ماریجوانا THC است که مصرف آن باعث ایجاد تغییرات در هوشیاری شما خواهد شد. سایر مواد موجود در این دسته عبارتند از: LSD، PCPA، سیلوسایبین و Dmt که شما می توانید مطالب زیر را در مورد آنها مطالعه کنید:

ال اس دی LSD چیست و چه تاثیراتی دارد؟
تاثیرات تی اچ سی بر مغز
ماده مخدر (توهم زا) DMT دی ام تی چیست
آیا گل یا ماری جوانا اعتیاد آور است؟

قرص ماریجوانا THC

دارو های مربوط به درمان مشکلات روانی

از این دارو ها برای درمان بیماری های روانی مانند اختلالات عاطفی و اسکیزوفرنی استفاده می شود که در ادامه این موارد را برای شما توضیح خواهیم داد:

 

دارو های ضد اسکیزوفرنی

اولین دارویی که برای درمان اسکیزوفرنی مورد استفاده قرار گرفت کلرپرومازین است و مصرف آن باعث می شود که توهم و هذیان فرد بیمار کم شود و از طرفی این دارو خاصیت آرامبخش بالایی دارد. مصرف طولانی مدت این دارو باعث می شود که فرد دچار یبوست، بی خوابی و افسردگی می شود.

 

دارو های مقابله با افسردگی

دارو های ضد افسردگی دارای عوارض مانند افزایش فشار خون و بی خوابی را به همراه دارند. البته بسیاری از متخصصان معتقدند که مصرف این دارو ها اعتیاد آور نیست. ولی مصرف خودسرانه این داروها مشکلات زیادی را برای شما بوجود خواهد آورد.


دارو های مسکن و ضد درد

یکی از قدیمی ترین دارو های مسکن که در قدیم استفاده بسیار فراوانی داشته و امروزه هم اعتیاد به آن گریبانگیر افراد زیادی شده است، تریاک است. البته امروزه دارو های مسکن افیونی و شبه افیونی وجود دارد که می توان از موادی مانند: مورفین، کدئین، متادون و هروئین نام برد. مصرف این دارو ها باعث ایجاد حالت نشئگی در فرد می شوند و مصرف طولانی مدت آنها باعث اعتیاد شدید خواهد شد. همچنین مصرف بیش از حد این مواد یا دارو هایی که حاوی چنین موادی هستند ممکن است باعث اوردوز فرد و جتی مرگ آن خواهد شد! شما می توانید مطالب زیر را در خصوص این مواد مطالعه کنید:

  • a href="/addiction-treatment/24-ترک-اعتیاد-تریاک" title="ترک ا">ترک اعتیاد تریاک" /></li><li><a href="addictio" title=""ترک" /></li> <li"a href="/addiction-treatment/481-ترک-اعتیاد-ترامادول" title="ترک اعتی">ترک اعتیاد ترامادول</a"
  • a href="/addiction-treatment/25-ترک-اعتیاد-هروئین" title="ترک اع">ترک اعتیاد هروئین<" /></li> </ul>"
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.