مواد مخدر بنام غبار

مواد مخدر بنام غبار، یکی از انواع مواد مخدر است که بدون هیچ بویی تاثیرات منفی بر سلامتی می گذارد. به گزارش ایسنا هر روز 9 نفر ایرانی به خاطر مواد مخدر در ایران می‌میرند، جماعتی که به گواه آمارهای جمعیت مبارزه با دخانیات کشور، از 10 سالگی دست به سیگار می‌شوند و از 17 سالگی مواد مخدر را تجربه می‌کنند. در این میان گروهی هم هستند که از 12 سالگی به بعد پای مخدرهای صنعتی به زندگیشان باز می‌شود و روزگارشان را با شیشه، حشیش، کروکدیل سیاه می‌کنند. مخدرهایی که یک جمله در مورد آن ها تکرار می‌شود: «این اعتیادآور نیست».
در مورد مواد مخدر غبار نیز همین را می‌گویند. مخدر غبار که نام دیگرش در سیستان و بلوچستان "دستپخت" است در حقیقت نوعی حشیش است. حشیش حتی پیش از کشف توتون مورد استفاده قرار می‌گرفت و درکاهش درد زایمان یا عمل جراحی کاربرد فراوان داشته است. البته در همان زمان نیز به عنوان روانگردان نیز استفاده می‌شده است. مواد مخدر غبار فرمی از حشیش است که از شیره گیاه کانابیس و تغلیظ آن بدست می‌آید. مواد مخدر غبار به رنگ قهوه‌ای تیره و میله ای شکل عرضه می‌شود. و فروشندگان با این تبلیغ که اعتیاد آور نیست با اسم جدید آن را به قربانیان آن می‌فروشند.

مخدر غبار چیست ؟

مخدر غبار چیست. برای پاسخ به این سوال نخست باید فهمید که حشیش چیست. حشیش عمدتا از گل گیاه شاهدانه یا کانابیس به دست می‌آید اما از ماریجوانا قوی‌تر است زیرا گرفته شده از عصاره گیاه است. آنچه در حشیش باعث حالت سرخوشی و توهم می‌شود ماده THC است که در ماریجوانا بین 1 تا 5 در صد است در حالیکه در حشیش بین 5 تا 15 درصد. THC به گیرنده های ویژه ای در مغز که به گیرنده های کانابینوئید مشهور هستند متصل شده و احساس خوشحالی، راحتی و مسکن ایجاد میکند. اما این حالت کاملا موقتی است. برای این که بدانید مخدر غبار چیست باید گفت که از حشیش بسیار قوی‌تر عمل می‌کند و حالت‌های توهمی شدیدی را در پی دارد که فرد را وادار به اعمالی غیر منطقی و حتی خطرناک می‌سازد و روی حافظه و تمرکز و هماهنگی بدن تاثیر بسیار منفی دارد. شاید این ماده مانند هروئین اعتیاد جسمی نداشته باشد اما یقینا فرد از آسیب اعتیاد روانی و مضرات جسمی آن در امان نخواهد بود. هنگامی که دود غبار وارد ریه می‌شود از طریق ششها وارد بدن شده و اجزای آن به سرعت وارد خون می‌شوند و به مغز و دیگر اندامها می‌رسند. احساس نشئگی به دلیل چسبیدن THC به گیرنده های عصبی است. گیرنده‌هایی که به قسمت احساس لذت، حافظه، تمرکز و درک از زمان مربوط می‌شوند.

مواد مخدر بنام غبار

عوارض ماده مخدر غبار

عوارض ماده مخدر غبار همانند حشیش است اما قوی‌تر. گرچه تاثیر روانگردانی آن فقط تنها چند ساعت خواهد بود اما پاکسازی کامل بدن از آن طولانی‌تر بوده و معمولا هفته‌ها به طول می‌انجامد.
از عوارض ماده مخدر غبار تاثیر بسیار منفی آن روی سیستم عصبی است که به شکل توهمات، ایده‌های غیر طبیعی و مضحک، فکرهای عجیب و غریب و هذیان گویی، حرکات نامنظم چشم، افزایش ضربان قلب وتغییر شدید دمای بدن می‌باشد. در کل فرد مصرف کننده ارتباط خود با واقعیت را از دست می‌دهد و تغییر شدید رفتاری در او پدیدار می‌شود. در بعضی موارد فرد دچار توهمات بدی می‌شود که دیگران را دشمن پنداشته و گمان می‌کند می‌خواهند به او آسیب برسانند و در نتیجه به انها حمله ور شده و امکان دارد آسیب‌های جدی به اطرافیان خود وارد سازد. اجزای ماده غبار به اندام‌هایی چون چشم‌ها و گوش‌ها، پوست و معده هم تاثیر فراوان دارد. به همین دلیل است که فرد در زمان مصرف صداهایی می‌شنود و یا چیزهایی می‌بیند که دیگران نمی‌بینند و نمی‌شنوند و برخی دچار خارش و حالت تهوع نیز می‌گردند.

دیدگاه‌ها  
چرت و پرته هیچ توهمی نداره
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.