مسمومیت با مصرف تریاک

 

افراد فکر می کنند تنها مسئله‌ی مهم در اعتیاد، ترک کردن آن است و هرگاه اراده کنند می توانند از شر این بیماری خلاص شوند. یکی از مسائلی که اعتیاد به تریاک را خطرناک می کند، وقوع اتفاقات غیر مترقبه در آن است. مخدرهایی مانند تریاک علاوه بر عوارض و مشکلات فراوانی که در حین مصرف و حتی پس از ترک آن برای شما ایجاد می کنند، مشکلات غیر مترقبه ای همچون مسمومیت را نیز به همراه خود دارند.

این روزها افراد همه به فکر منافع و به اصطلاح جیب خود هستند! فردی که بدون عذاب وجدان به شما موادی را می فروشد که با آن زندگی خود را به تباهی بکشانید، از مسموم شما برای سود بیشتر هم ابایی نخواهد داشت.

وجود سرب در تریاک و مسمویت حاصل از آن

وجود سرب در تریاک و مسمویت حاصل از آن

این روزها تولید کننده های تریاک، برای اینکه مقدار فروش‌شان بیشتر شود و در عین حال قیمت را ثابت نگاه دارند تا مشتری را رضی نگاه دارند، دست به تولید تریاک با مواد ناخالص و بسیار سمی مانند سرب می زنند.

آقای پرویز افشار (سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر) در این رابطه گفت: «ترکیب سرب با مواد مخدر سنتی همچون تریاک منجر به مسمومیت‌های مزمن در فرد می‌شود. این در حالی است که این امر به منظور سنگینی وزن مواد و سودجویی فروشندگان آن انجام می‌شود.»

او در ادامه صحبت هایش در رابطه با این مسئله فرمود: «علاوه برمواد مخدر صنعتی مواد سنتی نیز دارای ناخالصی‌هایی است که به‌منظور سودجویی بیشتر به این عمل اقدام می‌شود؛ این در حالی است که برای افزایش وزن مواد سنتی به‌ویژه تریاک سرب به مواد اضافه شده و با قیمت پایین‌تری وزن مواد مخدر را بالا برده و پول‌های زیادی را راهی جیب فروشندگان مواد می‌کند.»

هرچه میزان سرب موجود در تریاک بیشتر باشد، به طبع آن مسمومیت مزمن تری را برای فرد مصرف کننده ایجاد می کند و در این نوع مسمومیت سطح سرب در خون و در بدن فرد به طرز چشمگیری افزایش می یابد و دستگاه‌های داخلی بدن را دچار مشکل می‌کند و از کار می اندازد.

دفع سرب از بدن مانند مصرف آن کار آسان و ناگهانی ای نیست، دفع این ماده به مرور زمان و کاملا آهسته در بدن صورت می‌گیرد و در صورت مصرف مداوم تریاکی که سرب دارد، سم در قسمت های حیاتی بدن تجمع کرده و علائم جبران‌ناپذیری را برای بدن ایجاد می‌کند.

تلاش برای رفع مسمومیت‌های ناشی از مصرف سرب بسیار سخت و دردناک است و علاوه بر ناراحتی هایی که باید متحمل شوید، هزینه هنگفتی را هم باید برای درمان و تهیه داروهای دفع‌کننده آن بپردازید. بنابراین اگر به هزینه ها، درد و مشقت هایی که باید در نتیجه مصرف تریاک متحمل شوید فکر کنید، می بینید که واقعا ارزشش را ندارد.

متاسفانه کشور ما در طی  یک سال و نیم گذشته، با بحران افزایش میزان مسمومیت‌های شدید ناشی از مصرف سرب موجود در تریاک روبرو بوده است. در حال حاضر این مسئله کنترل شده است ولی اگر این هشدارها را جدی نگیرند، با یک معضل کاملا جدی در سال های آینده روبرو هستیم.

علاوه بر این ها مسمومیت ناشی از سرب، فقط شامل فرد مصرف کننده نیست، افراد خانواده فرد مصرف کننده نیز که در معرض دود این ماده مخدر قرار می گیرند در خطرند. زن و فرزندان فرد معتاد نیز، در اثر استشمام دود سلامتشان به خطر می افتد.

این خطر به حدی جدی است که اگر زن بارداری در معرض دود قرار بگیرد، احتمال سقط جنین یا زایمان زودرس  در او وجود دارد.

مسمومیت با تریاک در کودکان

مسمویت با تریاک در کودکان

فرزندان نیز به دلیل ضعیف بودن بدنشان در برابر این خطرات بی دفاع هستند. تاثیری که مسمویت با تریاک بر آن ها می گذارد، به مراتب جدی تر از تاثیر آن بر روی افراد بالغ است. این مسمومیت شامل مصرف تریاک توسط کودک یا قرار گرفتن در معرض دود آن بر اثر استفاده والدین اوست.

علائم مسمومیت با تریاک در کودکان

مسمومیت ناشی از تریاک در کودکان علائم مختلفی دارد که در صورت مشاهده، باید سریعا کودک را به بیمارستان منتقل کرد؛ در غیر اینصورت باعث بروز اتفاقات جبران ناپذیری مانند کما یا حتی مرگ کودک می شود. این علائم عبارتند از:

  • بی قراری و گریه شدید کودک
  • مشکلات گوارشی
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • عفونت های تنفسی

سخن آخر

اعتیاد به تریاک، مشکلات زیادی را برای فرد معتاد و خانواده او ایجاد می کند، این مشکلات فقط ناشی از مصرف تریاک نیست. مسمومیت در مصرف تریاک هم بر فرد بیمار و هم بر اعضای خانواده او که در معرض دود قرار می گیرند، عوارض جبران ناپذیری دارد.

در کنار تمام این مشکلات و عوارض، تاثیرات روحی که بر کودک می گذارد، آینده او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و باعث خراب کردن زندگی یک فرد دیگر می شود.

دیدگاه‌ها  
موقع مسمومیت زنگ بزنیم اورژانس؟
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.