اثرات اعتیاد بر خانواده

اعتیاد به مواد مخدر آسیب هایی که این بیماری در فرد معتاد ایجاد میکنند به قدری زیاد است که افراد اطراف او را هم تحت تاثیر می گذارد. اگر یک خانواده را به صورت قایق تصور کنید، اعتیاد مثل این است که یک نفر زیر پای خودش را سوراخ کند. همین مسئله باعث می شود که بقیه اعضای خانواده نیز تحت تاثیر بگیرند و آسیب های زیادی در آن ها ایجاد شود.

تاثیر مواد مخدر بر خانواده

در ادامه این مطلب از مرکز بستری ترک اعتیاد نگین تاثیرات اعتیاد بر خانواده را بررسی می کنیم و می بینیم که اعتیاد چه بخش هایی را در زندگی خانوادگی تحت تاثیر قرار می هد و تاثیرات اعتیاد بر خانواده چگونه است.

در ضمن می توانید مطلب تاثیر محیط بر ترک اعتیاد را مطالعه کنید تا بتوانید بهتر به سمت ترک اعتیاد بروید.

اثرات اعتیاد بر خانواده

اعتیاد مقررات خانواده را تغییر می دهد.

هر خانوده ای مجموعه ای از باید و نباید هایی دارد که در طول زمان شکل گرفته است و همه به صورت ناخود آگاه رعایت کردن این قوانین را دوست دارند و با این که این قوانین جایی نوشته نشده است برای افراد خانواده ارزشمند است. وقتی یک نفر از اعضای خانواده (مخصوصا پدر یا مادر) به اعتیاد روی می آورد باعث می شود که پایه و اساس این قوانین سست شده و کم کم بقیه افراد خانه هم از این قوانین پیروی نکنند، چرا که می بینند فردی که تا دیروز سالم و سرحال بوده است امروز خسته و ناتوان شده و فردی خوش اخلاق و خوش رو بد دهان، تند خو و بد اخلاق شده است و همین موضوع خانه و خنواده را برای آنها تبدیل به محیطی ناامن می کند.

 

بعد از اعتیاد، قوانین خانواده تغییر می کند.

از آنجا که هر عملی، عکس العملی دارد؛ افرادی که می بینند یکی از اعضای خانواده شان در حال از بین رفتن یا روز به روز بدتر و بدتر شدن است یا با این قضیه می جنگند که این موضوع باعث دعواهای خانوادگی و طلاق و ... می شود و یا این که بقیه اعضای خانواده خود را با فرد معتاد وفق می دهند تا جایگاه خود را به صورت ناخودآگاه حفظ کنند. شاید بگویید آخر کدام دیوانه ای خود را با یک معتاد وفق می دهد، ولی باید گفت که این سوال از سر نا آگاهی است، چرا که ما بدون آن که بدانیم و خودمان در جریان کارهای مغزمان باشیم به صورت ناخود آگاه با موضوع کنار می آییم!
همین تغییرات باعث می شود که قوانین خانه و خانواده تغییر کند و قانون های جدیدی بوجود آید که به صورت کوتاه چند نمونه از آنها را برای شما توضیح می دهیم:

  • افراد خانواده در مورد مشکلات و رفتار های اشتباهی که می بینند هیچ حرفی نمی زنند.
  • اعضای خانواده احساسات خود را به شدت سرکوب می کنند و جرات ندارند که به احساسات حقیقی مانند شادی، غم، خشم، عشق، محبت و... را نخواهند داشت.
  • اعتماد در این خانواده های بی معنی می شود و این افراد دیگر حتی به خودشان هم اعتماد نخواهند داشت و برای پنهان کردن حقیقت به همه و حتی خودشان هم دروغ می گویند.

اثرات اعتیاد بر خانواده

اعتیاد بر احساسات اعضای خانواده چه تاثیری دارد؟

همانطور که در منظور از اعتیاد روحی روانی به مواد مخدر چیست؟ گفتیم اعتیاد به مواد مخدر در اصل یک بیماری روحی روانی است و در افراد اختلالات روحی و روانی ایجاد می کند و همین موضوع باعث می شود که فرد در بیان احساس خود به مشکل بر بخورد و افراد خانواده را هم در این مورد دچار مشکل کند مثلا دختر کوچکی را تصور کنید که نمی داند پدر مهربان و خوشحال گذشته را باور کند یا پدری که امروز همیشه ناراحت، خشمگین و افسرده است و از لحاظ ظاهری هم وضعیت خوبی ندارد. برای همین این دختر بچه به خاطر وضعیت پدر خود مجبور است که از اجتماع دوری کند و گوشه نشینی را انتخاب کند و از طرفی تا آخر عمر با احساس شرم و گناه زندگی کند.

 

تاثیر اعتیاد بر پدر و مادر و همسر

وقتی حقیقت تلخ یک خانواده این است که مثلا همسر یا پسر من معتاد است، و فرد معتاد با من رابطه ی نزدیکی دارد و برای من عزیز است. من دوست دارم این موضوع را از همه پنهان کنم و خودم هم از این موضوع فرار می کنم. برای همین مسئولیت هایی که قبلا بر عهده فرد معتاد بوده است را بر عهده میگیرم و به مرور زمان دچار تشویش و بی ثباتی اخلاقی و رفتاری می شوم، چون با کسی در رابطه هستم که رفتار و اخلاقش هیچ ثباتی ندارد.

اثرات اعتیاد بر خانواده

اعتیاد بر کودکان چه تاثیری دارد؟

ارتباط کودکان با خانواده کمتر و کمتر می شود و چون نمی دانند چطور باید با پدر و مادرشان ارتباط برقرار کرد کم کم از خانه و خانواده فراری می شوند، چون بر این باورند که خانه محیط امنی نیست.

از طرفی چون پدر مادرشان درگیر اعتیاد هستند دیگر هیچ زمانی روی فرزندانشان نمی گذارند و اورا از مهر و محبت محروم می کنند. بعد از آن کم کم چون تنها راه برای جلب توجه پدر و مادرشان این است که رفتار های منفی و شیطنت آمیز از خود بروز دهد.
در این شرایط کودک دچار سردرگمی می شود که چرا من مادرم را دوست دارم ولی از پدرم متنفم و همین حس باعث ایجاد دوگانگی در کودک شده و باعث می شود که او به صورت مداوم آسیب ببیند.

در پایان باید گفت که همه ی موارد گفته شده بیشترین تاثیر منفی از طرف افراد معتاد، کودکان را تهدید می کند، از طرفی مراقب این آسیب ها نبودن یعنی به هدر دادن آیده کودکانمان! پس بهتر است که ترک اعتیاد را در دستور کار خودتان قرار دهید.

اعتیاد در خانواده چه تاثیری روی زنان دارد؟

یکی از ناهنجاری هایی که در ذهن مردم ما سالهاست جا خوش کرده است و قصد ندارد که رخت بر ببندد، تبعیض بین مرد و زن است. البته منظور ما تبعیضی است که در ذهن همه جا گرفته است، به عنوان مثال یک مرد سیگاری برای بقیه افراد (و حتی خود زنان) بسیار عادی تر از زنی است که سیگار بکشد. همین دیدِ از بالا به پایین توسط همه ی جامعه (دوباره تکرار می کنم، هم مرد و هم زن این دیدگاه اشتباه را با خود به همراه دارند) باعث ایجاد یک فضای ناراحت کننده و خفه برای بانوان شده و مشکلات روانی خفیف و شدیدی بوجود می آورد. یکی از دلایلی که امروزه شاهد افزایش آمار اعتیاد در بانوان هستیم، جبران کمبود هایی است که اجتماع برای آنها تراشیده است.
مورد بعدی این است که اعتیاد زنان در خانواده به دلیل نقش بسیار کلیدی در تربیت کودک بسیار مخرب تر از اعتیاد در سایر افراد خانواده است. چرا تاثیر پذیری کودکان از مادرها بسیار بیشتر از همه ی افراد خانواده است.
راه حل این موضوع این است که خودِ فرد معتاد اول از همه قصد ترک اعتیاد داشته باشد و به آینده فرزند خود فکر کند، سپس از خود بپرسد آیا من دوست دارم که فرزندم سرنوشتی مشابه من داشته باشد؟

اگر نمی خواهید فرزندتان سرنوشتی مانند شما نداشته باشد، پس باید مادران و پدران خوبی برای آنها باشید.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.