نوشیدنی مفید برای ترک اعتیاد

ترک مواد مخدر به معنای ترک عادت های منفی و بد استعمال این مواد، به عادت های خوب و مثبت یک زندگی متعادل می باشد، این تغییرات شامل عادت های غذایی و جسمی روحی می باشد. از جمله عادت های جسمی می توان از ورزش، استراحت کافی، آرامش و تغذیه مناسب نام برد. اما موضوع اصلی این مقاله، نوشیدنی های مناسب هنگام ترک مواد مخدر است.

لزوم نوشیدنی مفید برای ترک اعتیاد

هر فردی که اعتیاد دارد در ابتدای ترک میل بسیار زیادی به مصرف مواد مخدر پیدا می کند که این میل شدید را می توان با رژیم غذایی با محتوای پروتئین و کربوهیدرات و خوردن مواد غذایی با ارزش غذایی بالا، کنترل کرد. مصرف نوشیدنی‌ دم کرده های گیاهی در کمک به ترک اعتیاد مخصوصا هنگامی که در خانه انجام می شود، لازم و ضروری است.

نوشیدنی مفید برای ترک اعتیاد

معجون های خطرناک گیاهی به نام داروی ترک اعتیاد

هیچ دارویی برای ترک سریع اعتیاد و بدون مشکل در طب سنتی و گیاهان دارویی وجود ندارد که بتواند این عمل را با سرعت بالا و بی هیچ عارضه ای انجام دهد. متاسفانه امروزه بازار تبلیغات هایی با مضمون داروی گیاهی برای ترک اعتیاد فوری داغ است اما این داروها هیچ اثری ندارند و به صورت غیر ارادی موادی دیگر را وارد بدن می کنند که بعد از مصرف مواد مخدر، برگشت می خورد و اعتیاد از سر گرفته می شود.

درمان خانگی و یا نظارت پزشک برای ترک اعتیاد

هنگامی که برای بار اول یک فرد، مواد مخدر استفاده می کند، مغز او فرمان می دهد که مواد طبیعی در مغز به نام مرفینان ترشح نشود، به همین دلیل ترک خانگی، اصولی نیست و باعث به وجود آمدن عوارض جانی می شود و وقتی که ترک اعتیاد تحت نظر پزشک صورت می گیرد، از داروهایی استاندارد استفاده می شود که به مغز این عمل را می دهد که به صورت آهسته مواد طبیعی یا همان مرفینان را ترشح کند تا باعث شود بدن دیگر به مواد مخدر خارجی نیاز پیدا نکند.

نوشیدنی مفید برای ترک اعتیاد

خوردن شیر در ترک اعتیاد و نقش آن

افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند دچار سوء تغذیه می شوند؛ آنها در کنار اعتیاد، اختلالاتی همچون اختلالات گوارشی، مانند اسهال، یبوست و یا عدم توانایی هضم درست غذا را تجربه می کنند، پس باید از غذاهایی که حاوی مواد مغذی هستند، مصرف کنند تا بتوانند این عدم تعادل را جبران نمایند. شیر، نوشیدنی ای مفید و مناسب برای ترک اعتیاد است، چرا که شیر برای ترک اعتیاد در بهبود بافت ها و اندام های نابود شده بدن و بهبود عملکرد سیستم عصبی و گوارشی مفید واقع می شود.

نوشیدنی مفید برای ترک اعتیاد

آب نوشیدنی مفید برای ترک اعتیاد

آب یک نوشیدنی بسیار مفید است. نه تنها برای مصرف روزانه، بلکه برای فرآیند ترک نیز موثر واقع می شود. مصرف آب در طول شبانه روز، در حدود ۴۳ لیتر نیاز است، چون میزان سم زدایی بدن در گرو مصرف مایعات است و نباید بدن خشک بماند.

useful drink to quit addiction3

دم کرده مرمکی برای ترک اعتیاد

گیاه مرمکی، یک گیاه بسیار مفید برای ترک اعتیاد است. برای مصرف مقداری از آن را جدا کرده و دم می کنند. این گیاه یک ماده سر خوش کننده طبیعی است و با استفاده از آن می توان به ترک متادون و حتی شیشه بهره برد و می توان برای این که اثر این دم کرده بیشتر شود، این نوشیدنی را با قهوه یا چای مخلوط کرد و به آن عسل اضافه نمود تا تلخی آن کمتر شود.

قهوه

یک نوشیدنی مفید و کاربردی برای ترک اعتیاد، قهوه است. به طور کلی قهوه به دلیل وجود کافئین در ساختارش، باعث افزایش تمرکز و رفع احساس خواب آلودگی می شود. کافئین گیرنده های مغزی که دستور خواب صادر می کنند را از کار می اندازد. پزشکان برای داشتن یک ترک بهتر، افزایش انرژی و درمان بی خوابی و کسلی در زمان ترک، قهوه را به شدت پیشنهاد می کنند. از فواید استفاده از قهوه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش قوای جسمی: افرادی که مواد مخدر را بلند مدت مصرف می کرده اند؛ بدن از نظر قوای جسمی افت شدیدی پیدا می کند. بنابراین مشاوران تغذیه به بیماران توصیه می کنند که در حین ترک برای کمک به بازسازی قوای جسمی حتما از قهوه استفاده کنند. 

رفع خستگی: توان پایین جسمی فرد معتاد باعث می شود از فعالیت های روزمره سر باز بزند. در حالی که ورزش کردن در حین ترک برای ساختن دوباره بدن بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل به معتادان توصیه می شود قبل از انجام ورزش های تجویز شده توسط متخصصان برای جلوگیری از خستگی حتما قهوه مصرف کنند. 

منع جذب آهن: عموما قهوه مانع از جذب آهن می شود. اما برای معتادان از آنجایی که مصرف مواد مخدر به مخاط معده آسیب می زند باعث افزایش جذب آهن در بدن می شود. بنابراین به طور عمده مصرف کنندگان دچار فقر آهن نیستند. 

قهوه

آب انار

از تاثیرات مخرب مصرف مواد مخدر می توان به بیماری های گوارشی، پوستی و آسیب به دهان دندان اشاره کرد. انار و آب انار به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان بیشتر از مابقی میوه ها در رفع مشکلات گوارشی موثر است. به طور کل آنتی اکسیدان از ترکیب مولکول های ویتامین E، C و اسید فولیک به وجود می آید که ویتامین سی می تواند مشکلات دندان را کمتر کند و سلول های پوستی را بهبود ببخشد. به طور کلی ویتامین سی موجود در آب انار به پاکسازی بدن و جلوگیری از ورود عفونت ها به بدن بسیار کمک کننده است. 

آب انار

آب هندوانه

یکی از مواردی که در حین ترک سیگار باید مد نظر داشته باشید کم آب شدن بدن است. کم آبی بدن باعث ایجاد مشکلات گوارشی و پوستی می شود. مصرف آب کافی به فرد معتاد کمک می کند که بدن هرچه سریع تر از سموم پاک شود. یکی از میوه هایی که آب فراوانی به بدن می رساند هندوانه است. این میوه منیزیم بدن را نیز تامین می کند. این میوه برای معتادان در حال ترک زیاد توصیه می شود. چراکه با بالا رفتن آب بدن دفع نیز بیشتر شده و بدن زودتر پاکسازی می شود. در ادامه کمک هیی که مصرف هندوانه به فرد معتاد می کند را بیان می کنیم.

درمان یبوست: کم آبی بدن در میان معتادان شایع است که دلیل اصلی یبوست است که افراد در حال ترک را به شدت آزار می دهد. مصرف مواد غذایی همچون هندوانه که آب بدن را تامین کند می تواند بسیار کمک کننده است. 

برطرف کردن مشکلات پوستی: آب فراوان موجود در هندوانه خشکی پوست را برطرف می کند و به حفظ رطوبت پوست کمک می کند. برای افرادی که قصد ترک مواد مخدر به خصوص در خانه را دارند رعایت تغذیه از اهمیت بالایی برخوردار است. 

آب هندوانه

شربت سکنجبین

یکی دیگر از نوشیدنی های مفید در حین ترک اعتیاد شربت سکنجبین است. ترکیب سازنده این شربت سرکه و عسل است که هردوی این مواد بسیار مغذی هستند. این شربت به خروج صفرای اضافی از بدن کمک می کند و مشکلات مرتبط با گوارش و کبد را برطرف می کند. همانطور که گفتیم معتادان در دوران ترک مشکل یبوست دارند که این شربت نیز در کنار آبرسانی کردن به بدن به دلیل وجود عسل  یک ملین قوی نیز شناخته می شود. 

کمک تغذیه سالم در ترک اعتیاد

داشتن یک برنامه غذایی که برای ترک اعتیاد مناسب باشد کار مشکلی است و خیلی از افراد معتاد تغذیه مناسبی ندارند و این موضوع بر روی زندگی آنان تاثیر گذار است.

باید بدانید که هر مواد مخدری که مصرف کرده‌اند برای بدن ضرر دارد و علاوه بر آن، روی عادت های تغذیه آن ها تأثیر گذار بوده است. این افراد باید در عوض کردن سبک زندگی خود کوشا باشند. استفاده از نوشیدنی ها و مواد مغذی مناسب، کمک می‌کند تا بتوانند دوران سخت ترک اعتیاد خود را بسیار آسان تر بگذرانند، زیرا استفاده از مواد مغذی مناسب تاثیر به سزایی در حفظ ایمنی بدن و همچنین مقابله با بیماری‌ها و عفونت ‌های دیگر دارد.

نوشتن دیدگاه

سوالات متداول نوشیدنی مفید برای ترک اعتیاد

چرا مصرف نوشیدنی برای ترک اعتیاد مفید است؟

برای جلوگیری از مصرف دوباره مواد مخدر و مشکلات و بهبود اختلالات گوارشی پس از ترک اعتیاد مصرف نوشیدنی مفید است.

برای ترک اعتیاد چه نوشیدنی هایی مفید است؟

آب انار، آب هندوانه، آب پرتقال، شیر و قهوه از نوشیدنی های مفید هنگام ترک اعتیاد است.

نوشیدن آب چگونه به فرد در حال ترک کمک می کند؟

نوشیدن آب برای فرد در حال ترک به بهبود گردش خون، افزایش ایمنی بدن، بهبود دستگاه گوارش و به طور کلی تنظیم سیستم بدن فرد بیمار کمک می کند.

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.