زندگی بعد از ترک اعتیاد

ترک اعتیاد و پاک شدن از مواد مخدر دو مرحله دارد: ترک اعتیاد و قطع مصرف مواد مخدر، پاک ماندن و ساختن یک زندگی جدید به دور از مواد مخدر.
در مطالب قبلی در خصوص ترک اعتیاد و راههایی که برای این کار وجود دارد صحبت کرده ایم و در این مطلب قصد داریم که در مورد زندگی بعد از ترک اعتیاد صحبت کنیم. شاید این شنده باشید که ترک اعتیاد فقط قطع مصرف مواد مخدر نیست، بلکه قسمت سخت ماجرا پاک ماندن و روبرو شدن با واقعیت هایی است که تا امروز با مصرف مواد مخدر از آن ها فرار می کرده اید. شما باید از خطرات احتمالی که در این مسیر شما را تهدید می کند آگاه باشید و تصمیم گیری درست و مقابله با مشکلات را بدون وجود مواد مخدر یاد بگیرید. بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد همواره ترک اصولی و تحت نظر پزشک متخصص است، ما در کلینیک ترک اعتیاد نگین در تمامی مراحل ترک همراه شما هستیم.

 

چطور بعد از ترک اعتیاد یک زندگی سالم بسازیم ؟

اول از همه بگذارید تا این مسئله را بگوییم که زندگی سالم هر شخص به انتخاب ها و بینش آن فرد بستگی دارد و چیزی که شما را در خصوص تصمیم گیری ها و زاویه دید نسبت به زندگی راهنمایی می کند صبر، مطالعه و صداقت درونی (یعنی اینکه با خودتان صادق باشید است).
برخی از افراد تصور می کنند که بلافاصله بعد از ترک اعتیاد زندگی واقعی آنها شروع می شود و به سوی خوشبخشتی قدم بر می دارند. اما نکته ای که در این میان هست شما برای از بین بردن آثار روانی که اعتیاد بر روی شما داشته است نیاز به زمان، حمایت، مشاوره و برنامه ریزی دارید.

راهکارهای زندگی سالم بعد از ترک

در ادامه برخی راهکار ها و نکاتی که در این مسیر به شما کمک می کند را با هم مرور می کنیم، همچنین از آنجایی که اعتیاد یک بیماری است شما می توانید مطالب زیر را مطالعه کنید تا یاد بگیرید چطور با این بیماری مقابله کنید.
منظور از اعتیاد روحی روانی به مواد مخدر چیست؟
تاثیرات اعتیاد بر خانواده
عوامل موثر در ترک اعتیاد

سبک زندگی سالم بعد از ترک اعتیاد

بدون عجله و با صبر به سوی پاکی بروید.

شاید بعد از ترک اعتیاد شما احساس قدرت و سرزندگی زیادی بکنید و بخواهید که به اصطلاح دنیا را تک نفره فتح کنید که این موضوع بسیار هم خوب و سازنده است، ولی یکی از خطراتی که شما را تهدید می کند این است که در این زمان یک شکست کوچک می تواند احساس ضعیف بودن شدیدی در شما ایجاد کند و شما ترد و شکننده شوید و در ادامه برای رویارویی با این احساس بد به سمت مصرف دوباره بروید. راهکار مقابله با این مسئله این است که بعد از ترک اعتیاد برنامه ریزی شده و آهسته و پیوسته به سمت یک زندگی شاد و سالم پیش بروید.

 

زخم های دوره اعتیاد را درمان کنید.

زمانی که شما با اعتیاد دست و پنجه نرم می کرده اید شاید به اطرافیان خود آسیب های زیادی زده اید و باعت رنجش آنها شدید، در دروان بعد از ترک اعتیاد شما ممکن است که به همین دلیل احساس گناه شدیدی بکنید و خودتان را به این دلیل به شدت سرزنش کنید. ولی شما باید بدانید که با سرزنش کردن خودتان هیچ دردی را درمان نخواهید کرد، بلکه این کار شما مانند نمک پاشیدن بر روی زخم می ماند! پس سعی کنید با این مسئله که زمانی به دلیل بیماری اعتیاد اشتباهاتی مرتکب شده اید کنار بیایید، سعی کنید بدی های خود را با خوبی جبران کنید و به این صورت بار گناه دوران گذشته را از روی دوش خود بردارید.

سلامت روانی بعد از ترک اعتیاد

انتظاراتی که از شما می رود را درک کنید.

شاید شما در 18 سالگی اعتیاد به مواد مخدر پیدا کرده اید و در 30 سالگی مصرف مواد مخدر خود را قطع کرده اید. در چنین زمانی شما باید به یاد داشته باشید که دنیای الان شما با دنیای قبل از اعتیاد تفاوت زیادی دارد. شما باید زمان اعتیاد خود را به عنوان بخشی از زندگی خود که گذشته است قبول کنید و به این صورت رفتار هایی سازگار با سن و سال و شرایطتان داشته باشید.

 

دایره دوستان خود را عوض کنید.

این خیلی مهم است که شما بعد از ترک اعتیاد رابطه خود را با دوستان دوران معتاد بودن خود قطع کنید. چرا که دیدن این دوستان شما را به یاد گذشته و دوران اعتیاد می اندازند و ممکن است که صرف حضورشان در زندگی شما، شما را وسوسه کنند. شما باید باور کنید که هیچ دوست و یا رفیقی ارزش فرو رفتن دوباره شما در باتلاق اعتیاد را ندارد.

 

سرگرمی های جدید و عادت جدید بعد از ترک اعتیاد

زمانی که شما اعتیاد به مصرف مواد مخدر داشته اید، هیچ نیازی به سرگرمی نداشتید و زمان آزاد خود را با مصرف مواد یا به زبان خودمانی با نشئگی و بالابودن و مستی می گذراندید. زمانی که شما مصرف مواد مخدر را ترک می کنید ممکن است که شما یک خلاء بزرگ در زندگی خود احساس کنید که این خلا باید با سرگرمی های جدید و سازنده و عادت های درست پر شود. ورزش کردن، مطالعه کردن، پیاده روی، بدنسازی، گرایش به هنر و مواردی این چنین می توانند رنگ بویی جدید به زندگی شما بدهند و حتی به شما کمک کنند که بالا تر از افراد عادی بروید.

 

به تغذیه خود توجه کنید.

یکی از اثرات اعتیاد این است که شما نسبت به تغذیه خود بی اهمیت می شوید و به این صورت مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را مصرف نمی کنید. از طرفی مواد مخدر باعث می شود که سیستم گوارش شما آسیب ببیند و به این صورت ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدنتان را جذب نکنید. شما می توانید مطلب برای ترک اعتیاد تریاک چه بخوریم می تواند به شما کمک کند که خوراکی ها مفید و مغذی برای ترک اعتیاد را بشناسید و آن ها را در دستور غذایی خود قرار دهید و از طرفی مواد غذایی که نباید مصرف کنید را بشناسید و از آنها دوری کنید.
همچنین تغذیه مناسب در وضعیت روحی، جسمی و ظاهری شما بعد از ترک اعتیاد تاثیر بالایی دارد و به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

تغذیه  سالم پس از ترک اعتیاد

از استراحت به اندازه کافی و اصولی غافل نشوید.

در زمان اعتیاد شما از الگوی مناسبی برای استراحت پیروی نمی کنید و ممکن است روزها خواب باشید و شبها به مصرف مواد مشغول باشید و از طرفی در زمان ترک اعتیاد ممکن است سیستم خواب و استراحت شما به طور کلی مختل شود. به همین دلیل بهترین راهکار برای شما این است که الگوی خواب خود را اصلاح کنید. زمانی که شما استراحت مناسب داشته باشید تاثیر آن را در زندگی، روابط، خلق و خو و سایر جنبه های زندگیتان مشاهده خواهید کرد و به این صورت ذهن بازتری خواهید داشت و احساس شادابی بیشتری خواهید کرد.

در پایان باید گفت مواردی که در بالا گفتیم چارچوب کلی برای پاک ماندن است، ولی شاید شما از آن دسته از افرادی باشید که مشکل خاص و ویژه ای جلوی روی خود می بینید که باعث می شود از این چارچوب خارج شوید. در چنین شرایطی شما نیاز دارید که مشکتان را به صورت تخصصی برطرف کنید.
مرکز بستری ترک اعتیاد نگین این افتخار را دارد که با مشاوران و متخصصان قدرتمند خود در زمینه بستری اعتیاد به شما کمک کند که زندگی خود را از نو بسازید.

09034827420

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.