آیا مصرف مواد مخدر بصورت تفریحی با اعتیاد تفاوت دارد

آیا مصرف مواد مخدر بصورت تفریحی (نه بصورت اجبار به مصرف) با اعتیاد یا وابستگی تفاوت دارد؟

بسیاری از افرادی که به مواد مخدر روی آورده اند برای توجیه کاری که می کنند، همیشه می گویند مواد را به صورت تفریحی مصرف می کنیم تا به دیگران ثابت کنند که ما هر وقت بخواهیم می توانیم آن را ترک کنیم. اما این یک دروغ بزرگ است که یک فرد می تواند به خود بگوید چون وقتی افراد به چیزی وابسته می شوند دیگر نمی تواند به سادگی آن را ترک کنند. ناگفته نماند افرادی هستند که به دستور پزشک در شرایط خاص مجاز هستند از مواد مخدر برای آرامش استفاده کنند که باید با دوز پایین مصرف کنند. مصرف مواد مخدر علل الخصوص روان گردان ها باعث ایجاد وابستگی شدید افراد به مواد می شود که اگر بصورت مکرر مورد مصرف قرار بگیرد دیگر نمی توانید آن را ترک کنید و رفته رفته به آن عادت می کنید. اغلب بیماران به این این باور غلط رسیده اند و می گویند هر وقت بخواهیم مصرف خود را کنار می گذاریم و همیشه اعتیاد خود را انکار می کنند.

عده ای از جوانان و نوجوانان برای بیدار ماندن در شب امتحان از مواد مخدر استفاده می کنند و برای جمعی از آنها این سوال پیش می آید آیا مصرف مواد مخدر به صورت تفریحی باعث اعتیاد می شود؟ اگر بخواهیم به این سوال از باب روانشناسی پاسخ دهیم باید بگوییم شاید در ابتدای کار از مواد مخدر بصورت تفریحی استفاده کنید اما در دراز مدت دیگر نمی توانید از آن دست بکشید. به طور کلی به علت ایجاد وابستگی شدید که در بدن به وجود می آید فرد نسبت به مواد مخدر شرطی شده و به احتمال زیاد دچار اعتیاد می شود. در این حالت فرمان کنترل بدنتان دست خودتان نیست و به اجبار و نا خواسته دوز مصرف مواد را افزایش می دهید که این کار در طولانی مدت اگر چه برای شما یک تفریح به حساب می آید ولی به طور قطع به یقین به بدنتان ضربه می زنید.

عادت به مواد مخدر

مواد مخدر و آرام بخش ها که در علوم پزشکی به کار می روند به طور کلی اعتیاد آور هستند و اگر به آنها عادت کردید دیگر نمی توانید از آن دست بکشید و بدن شما برای آرام شدن باید از مواد مخدر استفاده کند. اگر در طولانی مدت به صورت تفریحی مواد اعتیاد آور را با خیال این که هیچ وابستگی ایجاد نمی کند مصرف کنید علاوه بر اینکه ترک آنها بسیار سخت می شود بلکه موجب تغییر رفتار در شما می شود.

در خصوص دریافت آگاهی های بیشتر مطالب زیر را مطالعه فرمایید:

مصرف تفننی یا تفریحی تریاک چه عوارضی دارد؟

مواد مخدری که باعث لاغری میشود

ایا قهوه برای ترک اعتیاد مفید است؟

آیا کدئین یک ماده مخدر است ؟

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.